Güncelleme Tarihi:
‘Türkiye’de Eğitimin 20 Yılı: 2000-2019’ başlıklı kitapta yer alan rakamlara göre Türkiye’de son 20 yılda okul öncesi eğitime katılan öğrenci sayısı yaklaşık 227 binden 1 milyon 630 bine ulaştı. 2012 yılında okul öncesi kademesi 5 yaş grubunda net okullaşma oranı yüzde 39,7 iken bu oran 2019’da yüzde 71,2 oldu. 2012 yılında okul öncesi 5 yaş grubu kız öğrencilerin net okullaşma oranı yüzde 38,3 iken bu oran 2019’da yüzde 70,4’e 5 yaş grubu erkek öğrencilerin net okullaşma oranı yüzde 41 iken bu oran 2019’da yüzde 72’ye yükseldi. 20 yılda okul öncesi eğitim kademesindeki okul sayısı yaklaşık 8 binden 32 bine öğretmen sayısı da yaklaşık 12 binden 99 bine çıktı.
İLKÖĞRETİMDE ÖĞRETMEN BAŞINA ÖĞRENCİ SAYISI AZALDI
Bu süreçte ilköğretim kademesindeki öğrenci sayısı yaklaşık 10,3 milyon ile 11,2 milyon arasında değişti. Son 20 yılda ilköğretim kademesindeki okullaşma oranları yüzde 89,7 ile yüzde 99,6 arasında değişti. İlköğretim kademesindeki derslik sayısı ise yaklaşık 253 binden 457 bine çıktı. Son 20 yılda ilköğretim kademesinde görev yapan öğretmen sayısı yaklaşık 345 binden 681 bine yükseldi. İlköğretim düzeyinde öğretmen başına düşen öğrenci sayısı da 30,4’ten 16,1’e düştü.
ORTAÖĞRETİMDE 219 BİN DERSLİK
Son 20 yılda artan okullaşma ile ortaöğretim kademesindeki öğrenci sayısı yaklaşık 2,4 milyondan 5,6 milyona çıktı. Net okullaşma oranı büyük bir artış göstererek yaklaşık yüzde 44’ten yüzde 85’e ulaştı. Kız öğrencilerin ortaöğretim kademesindeki net okullaşma oranı yüzde 39,2’den yüzde 84,9’a, erkek öğrencilerin ise 48,5’ten yüzde 85,2’ye çıktı. Öğretmen sayısı yaklaşık 140 binden 380 bine, okul sayısı ise yaklaşık 6 bin 300’den 13 bine yükseldi. Son 20 yılda ortaöğretim kademesinde öğretmen başına düşen öğrenci sayısı 21,9’dan 14,8’e düştü.
3 MİLYAR DERS KİTABI BASILDI
Millî Eğitim Bakanlığı’na ayrılan toplam bütçe büyük bir artış göstererek yaklaşık 3,4 milyar TL’den 113,8 milyar TL’ye ulaştı. Aynı dönemde Bakanlık tarafından temel eğitim ve ortaöğretimde burs verilen öğrenci sayısı yaklaşık 102 binden 279 bine yükseldi. 2006 ile 2019 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığına bağlı kurumların pansiyon kapasitesi yaklaşık 367 binden 546 bine yükseldi. 2003 ile 2020 yılları arasında bakanlık tarafından ücretsiz olarak basılan ve öğrencilere ulaştırılan ders kitabı sayısı 3 milyar adeti geçti.
MATEMATİK OKUR YAZARLIĞI ARTTI
Türkiye, PISA 2018 uygulamasında matematik okuryazarlığı puanını 2015’e göre en çok artıran ülke oldu ve 2003 yılından bu yana en yüksek düzeyine ulaştı. Diğer yandan, Türkiye, TIMSS 2019 uygulamasının 8. sınıf düzeyinde 1999 yılından bu yana en yüksek performansını göstererek fen alanında 500 orta noktasının üzerine çıktı. Matematik alanında ise 500 orta noktası düzeyine ulaştı.
İL DÜZEYİNDE İNCELEMELER
Kitabın son bölümünde ise eğitimdeki iyileştirmeler iller düzeyinde incelendi. Öğrenci, öğretmen ve derslik sayılarındaki değişimle birlikte öğretmen ve derslik başına düşen öğrenci sayılarındaki değişim de değerlendirildi. Bu bölümde, illerde 2019 yılı itibarıyla yaşanan iyileştirmeler ele alındı. Örneğin 2006 yılında ilköğretimde derslik başına düşen öğrenci sayısı 51 olan İstanbul’da 2019 yılı itibarıyla bu sayının 30’a; yine 2006’da Ağrı’da 42 olan öğretmen başına düşen öğrenci sayısının 2019’da 16’ya düştüğü belirtildi.