Güncelleme Tarihi:
Bu ortam genellikle çeşitli kurgulanmış etkinlikler, oyunlar, sohbet tabanlı platformlar, bilgi paylaşım ağ ortamları ve e-ticaret faaliyetleri gibi çeşitli aktiviteler için kullanılır. Ancak metaversenin, sanal gerçeklik ortamlarının bir öğrenme platformu olarak kullanılmasına imkân veren yenilikçi bir eğitim ortam olma özelliği de bulunmaktadır. Bu eğitim ortamı öğrencilerin gerçek hayatta yapamayacakları öğrenme deneyimlerini gerçekleştirme, öğrendiklerini uygulama ve yeni bilgileri keşfetme imkânı sunar.
GERÇEĞE YAKIN DENEYİMLER KAZANIR
Metaverse, sanal gerçeklik ve dijital dünyaların bir araya geldiği bir eğitim ortamı olarak kullanılabilir. Metaverse eğitim dünyasında öğrenciler, sanal ortamlarda çeşitli eğitim programlarına katılabilir. Bu programlar sayesinde farklı konular hakkında bilgi edinebilirler. Metaverse ayrıca öğrencilerin farklı coğrafyalardaki diğer öğrencilerle iletişim kurmasına olanak sağlar. Böylece öğrencilerin farklı kültürler ve diller hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olur. Metaverse, eğitim alanında öğrenmeyi daha etkili ve eğlenceli hale getirerek, öğrencilerin ilgisini ve motivasyonunun artırılmasına katkı sağlar. Öğrencinin öğrenme deneyimi böylelikle daha keyifli hale getirebilir. Okul içine sıkışan monoton öğrenme-öğretme süreçlerini ilgi çekici ve gerçeğe yakın deneyimler katabilir. Örneğin, bir tarih dersinde, öğrenciler tarihi yerleri ziyaret edebilir, tarihi olayları canlandırabilir ve tarihi mekanları inceleyebilirler. Aynı şekilde, bir fen dersinde, öğrenciler laboratuvar deneylerini gerçekleştirebilir ve fenomenleri gözlemleyebilirler. Sanal ortamlarda yaratılan çeşitli simülasyonlar ve oyunlar aracılığıyla farklı mesleki beceriler öğrenebilir ve bu becerileri gerçek hayatta uygulayabilirler. Uzayda yürüyüş yapma veya endüstri standartlarının üzerinde ekipmanlar kullanma imkânı bulabilirler. Ayrıca, metaverse sayesinde öğrenciler akranları ve farklı öğretmenlerle birlikte etkileşimli ve sosyal eğitim deneyimleri de elde edebilirler.
Metaverse ortamlarında öğrenci velileri, çocuklarının öğrenme faaliyetlerini eşzamanlı takip edebilirler. Öğrenme faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olurken metaverse ortamlarında eğitmenlerle iletişim kurarak çocuklarının öğrenme sürecine dahil olarak eğitmenlerden geri bildirim alabilirler Ebeveynler, çocuklarının öğrenme faaliyetlerinin etkinliğini değerlendirmesi için bir değerlendirme sistemi oluşturulmasına izin verir. Bu sayede, çocuklarının öğrendiklerini test edebilir ve öğrenme faaliyetlerinin etkinliğini ölçebilirler.
METAVERSE ORTAMINDA ETKİNLİK
Öğretmenler, metaverse ortamlarında kendi öğretim tarzlarında öğrenme içeriği oluşturabilir. İçerikleri özgünleştirerek kendi öğretim stiline uygun yorumlar katabilirler. Öğrencilerine öğretim süreciyle ilgili geri bildirim verebilir ve öğrencilere sorular yöneltebilirler. Metaverse ortamlarında çeşitli etkinlikler düzenleyebilir. Metaverse okulları, sınıfları ve sanal kampüsler yardımıyla öğretim süreçlerine unutulmaz deneyimler katarak öğrenen bireyin kolayca motivasyonunu artıracak öğretim faaliyetlerine imza atabilirler. Öğrenme süreci, içerik ve ölçme-değerlendirme faaliyetlerine yenilikçi yaklaşımlarla öğretim süreçlerini daha eğlenceli ve daha kolay ulaşılabilir bir forma dönüştürebilirler. Bunu yapabilmek için hala aktif olarak görev yapan öğretmenler ile hizmet öncesi eğitim alan öğretmen adaylarının metaverse yeterliklerini artıran ulusal bir eğitim hareketliği sağlanması gerekmektedir.
ETKİLEŞİM ALANI OLUŞTURULMALI
Bir metaverse öğrenme-öğretme ortamı oluşturmak için, ilk olarak bir metaverse platformu seçmeniz gerekir. Metaverse platformları, sanal gerçeklik veya artırılmış gerçeklik gibi bir platformda kullanılabilir. Bu platformların birbirinden birçok farklı özelliği ve sunduğu özel imkanları vardır. Bir sonraki adımda, metaverse ortamınıza öğrenme içeriği eklemeniz gerekecektir. Bu içerikler, sanal turlar, interaktif sunumlar, çalışma grupları ve benzeri aktiviteler ya da sizin yaratıcı düşüncelerinizle biçimlenmiş farklılaştırılmış bir içerik-içerik dizisi olabilir. Ayrıca, metaverse ortamınızda eğitim verebilmek için eğitmenler ve öğrenciler için bir etkileşim alanı oluşturmanız gerekir. Bu etkileşim alanı, öğrencilerin eğitmenlerine sorular sorma ve eğitmenlerin öğrencilere geri bildirim verme gibi işlevleri gerçekleştirebilir. Son olarak, metaverse öğrenme-öğretme ortamınızın etkinliğini ölçmek için bir değerlendirme sistemi oluşturmanız gerekir. Bu sistem, öğrencilerin öğrendiklerini test etmek ve eğitmenlerin öğrenme faaliyetlerinin etkinliğini değerlendirmek için kullanılabilir.
Metaverse öğrenme araçları, öğrenme içeriğinin metaverse ortamlarında sunulmasına yardımcı olan araçlar olabilir.
Örneğin:
• Sanal turlar: Öğrencilerin bir konu hakkında bilgi edinmelerine yardımcı olan sanal gezi araçlarıdır.
• İnteraktif sunumlar: Öğrencilerin etkileşimli olarak öğrendiği sunumlar olabilir.
• Çalışma grupları: Öğrencilerin birlikte çalıştığı çalışma grupları olabilir.
• Özel dersler: Öğrencilerin eğitmenlerinin yönlendirmesiyle bireysel olarak öğrendiği dersler olabilir.
• Etkinlikler: Öğrencilerin katılabilecekleri sosyal etkinlikler olabilir.
• Değerlendirme sistemleri: Öğrencilerin öğrendiklerini test etmelerine ve eğitmenlerin öğrenme faaliyetlerinin etkinliğini değerlendirmelerine yardımcı olan araçlar olabilir.
Metaverse eğitim dünyası, eğitim sistemlerini ve öğrenme ortamlarını radikal bir şekilde değiştirebilir. Öğrenciler için yeni ve etkili öğrenme yöntemleri sunabilir. Ancak, metaverse teknolojisi henüz yeni bir alandır. Eğitim sektöründe tam olarak nasıl kullanılacağı ve etkisi hakkında henüz çok az bilgi mevcuttur. Bu nedenle, metaverse eğitim dünyasının etkileri hakkında daha fazla araştırma yapılması gerekmektedir. Çağın öğrenen birey özelliklerini ve bu çağın zorunluluklarını göz önüne aldığımızda geleceğe ilişkin tekno-birey, tekno-toplum ve tekno-gelecek inşasını gerçekleştirmek zorundayız! Sonuç olarak, metaverse eğitim dünyasını önemli ölçüde değiştireceğinden gelecek vizyonumuzda metaverse ilişkin daha fazla eğitsel projeler ortaya koymamız gerekmektedir.
DOÇ. DR. YAVUZ BOLAT KİMDİR?
Lisans, yüksek lisans ve doktora öğrenimini Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde yapan Yavuz Bolat, Eğitim Programları ve Öğretimi alanında doktora öğrenimini tamamlamıştır. 2016 yılında yardımcı doçent kadrosunu atanan Bolat, 2019 yılında doçent unvanını aldı. İlgi alanları ve çalışma konuları arasında eğitim programı okuryazarlığı, sosyal değerler eğitimi, yaşam becerileri, mesleki ve teknik eğitim, eğitim teknolojisi ve sosyal medya eğitimi, öğretim ortamları tasarımı ve okul dışı öğrenme gibi öğretmen yetiştirme alanı temelli konular yer al-maktadır. 2016 yılından itibaren Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalında öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.