Güncelleme Tarihi:
‘Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme Yönetmeliği’nde yapılan son değişiklikle ilkokulda sınav uygulanmasına son verildi. Bu kademedeki öğrencilerin akademik ve sosyal gelişiminin takibi öğretmenleri tarafından yapılacak. Notlandırma, bu takip sonucu ortaya çıkan değerlendirmelerle süreç odaklı olacak. 2021 yılında pandemi tedbirleri kapsamında alınan karar gereği 1, 2 ve 3’üncü sınıflarda zaten sınav yapılmıyor, yazılı sınav sadece 4’üncü sınıflara uygulanıyordu. Yeni yönetmelikle 1, 2 ve 3’üncü sınıflarda pandemi uygulaması kalıcı hale getirilirken 4’üncü sınıflarda da yazılı sınavın kalmasıyla ilköğretim kademesinde sınav uygulaması tamamen kaldırılmış oldu. Uzmanlar bu gelişmeyi Hürriyet’e değerlendirdi:
3 VE 4. SINIFTA SINAV OLMALIYDI
Prof. Dr. Erten Gökçe (Ankara Üniversitesi): İlkokul 1 ve 2’nci sınıfta sınavın kaldırılmasını olumlu buluyorum. Ancak 3 ve 4’üncü sınıfta ölçme değerlendirme açısından sınav faydalı olurdu. Öğrenciler sınav olmadığı için dersleri çok da önemsemeyecekler. Sınav uygulamasının tamamen kalkması öğrencinin akademik gelişimi açısından da çok uygun değil. Ortaokuldaki sınav sürecine hazırlık açısından son iki yıl sınav olması olumlu olarak değerlendirilebilir.
SINAVLAR KAYGIYI ARTTIRIYOR
Prof. Dr. Hülya Güvenç (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi): Sınavlar öğrencilerin okul kaygısını arttırıyor. Ayrıca veliler ve okullar bilişsel gelişime daha çok önem veriyor, sosyal ve duygusal gelişimi ihmal ediyor. Bu sebepten olumlu karşılıyorum. Bizim süreç gözlemiyle ilgili birçok aracımız ve yolumuz var. Bunlar not amacı taşımadığı için esnek uygulamalar. Öğretmenlere bu konuda eğitim verilmesi iyi olur.
GELİŞİMLERİ İZLENECEK
Prof. Dr. Osman Ferda Beytekin (Ege Üniversitesi): Gayet olumlu bir gelişme. Sınavlar sadece değerlendirme amaçlı olarak algılanıyor. Halbuki öğrenme sürecinin bir parçası olarak düşünülmeli. Not vererek ve sıralama yaparak öğrencilerimizi olumsuz etkilemek yerine, öğrenim sürecinin bütününü değerlendirmek gerekli. İlkokul öğrencilerinin öğrenme süreçlerini sağlıklı değerlendirmek için gelişim dosyaları kullanmak daha faydalı olabilir. Ülkemiz dışında da ilkokul öğrencileri için bu dosyalar izleme ve değerlendirme amaçlı kullanılıyor. Öğrenmenin gerçekleşmesi için sınavlar tek başvuru kaynağı değil.
TAKİP SÜRECİ DAHA FAYDALI
Prof. Dr. Murat Özdemir (Hacettepe Üniversitesi): Benim bu gelişme ile ilgili görüşüm olumlu. O yaştaki çocuklar için sınav üzerinden belirli sonuçlara ulaşmanın doğru olmadığını düşüyorum. Belirli araçlarla o gelişimin etkili bir şekilde takibi daha faydalı olacaktır. Sınıf öğretmenin gözlemleri burada çok önem kazanıyor. Hazır bulunuşluğu çok daha önemli hale geliyor.
SINAVSIZ OLMAZ
Prof. Dr. Vesile Alkan (Pamukkale Üniversitesi): Yapılandırmacı anlayış çerçevesinde herkes sınav olmasın şeklinde yorum yapabilir. Ancak sınav kültürüyle yaşayan bir ülkede bulunduğumuz için o bilincin çocuklara kazandırılması gerektiğine inanıyorum. İlkokulda sınav yok ama ortaokulda kalma geçme düzeni var. 4’üncü sınıflarda sınav kültürünün olması iyiydi. Hatta 3’üncü sınıfta bile olabilirdi. Çocuklarda sınav farkındalığı sağlanmalı. Sonra ortaokula geçince sudan çıkmış balığa dönecekler.
FATURA ÇOCUĞA KESİLMEMELİ
Dr. Ömer Kutlu (Ankara Üniversitesi): Çocuk küçüktür, öğrenmeye muhtaçtır. Eğer öğrenemiyorsa ya burada öğrenme problemi vardır ya da genel olarak bir problem vardır. Bunun sorumlusu da okuldur. Faturayı çocuğa kesmek eğitimde kabul edilecek bir durum değil. Çocuğu sınıfta bırakmak yanlış. Geçti kaldı, başarılı başarısız diye yapılan sınavlar değil de çocuğu geliştirmeye yönelik sınavların yapılması gerekir. Yani sınav izleme amaçlı olmalı. Dolayısıyla bu karar doğrudur ama sınavların da izleme amaçlı kullanılması gerekir.