Güncelleme Tarihi:
Duyu bütünleme terimi, ilk olarak 1972 senesinde ortaya konmuştur. Nörolojik bir işlem olan duygu bütünleme bozukluğu olan kişilerde, davranış ve öğrenme kavramları normalin dışında bir gelişim seyri göstermektedir. Duyu bütünleme bozukluğu bazı belirtiler ile ortaya çıkar ve belirti oluşmalı halinde bir fizyoterapist ya da ergoterapiste gidilmesi gerekmektedir.
Duyu Bütünleme Nedir?
Duyu bütünleme, çevreden ve vücuttan duyu bilgilerinin alınıp, değerlendirilip buna uygun olan davranışın oluşturulmasıdır. Duyu bütünleme, kişilerin çevreleri ile olan etkileşimleriyle beraber vücudunu etkili olarak kullanmasını sağlayabilmek için, çevreden ve vücuttan gelen duyuların yönetimini gerçekleştiren nörolojik bir süreçtir. Bu işlemi beyin günlük aktivitelerde kullanmaktadır.
Duyu Bütünleme Ne İşe Yarar?
Duyu deneyimlerine verilen amaca yönelik ve anlamlı cevaplar oluşturulabilmesi için; çevreden ve vücuttan alınmış olan duyu bilgilerinin anlamlandırılmasıdır. Öğrenme işleminin gerçekleşebilmesi için anlamlı bir aktiviteyle beyin geliştirilir ve duyusal motor gelişimi gerçekleştirilir.
Duyu Bütünleme Kimlere Uygulanır?
Otizm (yaygın olan gelişimsel bozukluklar)
Hiperaktivite bozukluğu
Gelişim gecikmesi (kaba motor bozukluklar, ince motor bozukluklar, koordinasyon bozuklukları, görsel motor bozukluklar)
Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklar
Serebral Palsi
İşitme ve dil konuşma bozuklukları
Kromozomal bozukluklar, genetik bozukluklar
Erken doğumun sebep olduğu gelişim gecikmeleri
Duyu Bütünleme Bozukluğu Belirtileri
Yemek yemede yaşanan problemler
Sürekli uyuma isteğinin olması
Beceri gerektirmekte olan oyuncaklar ile nadiren oynama
Asıl bakımı yapan kişinin dışında kimseye gitmeme isteği
Kıyafet içerisinde rahatsız olma ve kıyafetleri giyerken asabi tavır sergileme
Bir aktiviteden ya da bir objeden diğerine geçerken güçlük çekme
Sarılmayı reddetme, kendisini tutan kişiden kaçma isteği
Acıya geç yanıt verme ya da acıyı hiç hissetmeme
Ebeveynlerinin sesini dinleme ile, emzik ile ya da oyuncaklar ile sakinleşmeme
Oldukça nadir ses çıkarma
Denge eksikliği, gevşek vücut yapısında olma, sürekli olarak bir şeylere çarpma
Koklamaya, dokunmaya fazla duyarlı olma
Tuvalet eğitimleri sırasında zorlanma
Dürtüldüğünün ya da dokunulduğunun farkına varamama
Düğme ilikleme, kalem kullanma gibi motor becerilerinde gözlemlenen bozukluk
Sürekli olarak hareket halinde olma isteği
Ellerinin boş olması halinde nasıl hareket edebileceğini bilememe
Yeni ve hiç bilmediği motor becerileri öğrenme aşamasında ciddi zorluk yaşama
Etrafında bulunan herkese ve her şeye dokunma çabasında olma
Yeni arkadaşlar edinme konusunda güçlük çekme, karşısındakini anlamama
Sakinleşememe ve çok heyecanlı olma durumu
Herhangi bir işe uğraşırken aniden halsiz düşme ve buna bağlı olarak zayıf görünme
Sıklıkla oluşan ani ruh hali değişimleri olması
Verilen eylemsel komutların anlaşılmaması
Kurmuş olduğu cümlelerin asla anlaşılamaması
Sınıf içerisinde oldukça çabuk bir şekilde dikkat dağınıklığı yaşanması ve yerinde duramama
Herhangi bir dış etkene karşı gereğinden fazla bir şekilde tepki verilmesi, fazla uyaran olma durumu
Herhangi bir oyun oynama sırasında, sınıfın içerisinde ya da teneffüste çabuk bunalma
Yazı yazma, ödev yapma gibi motor becerisi gerektiren işleri yerine getirmede güçlük çekme
Verilen görevleri oldukça yavaş bir şekilde yerine getirme
Yeni aktivitelerin yerine getirilmesinde yavaş hareket etme ve yavaş öğrenme süreci
Sürekli sakarlık yapma ve bu nedenle denge kaybı yaşama
Dik duramama ve buna bağlı olarak sürekli olarak kambur bir duruş sergileme