Güncelleme Tarihi:
22 ülkeden 162 lise öğrencisi birincilik için mücadele edecek. 17 Mayıs’ta finali yapılacak organizasyonda Arnavutluk, Azerbaycan, Bulgaristan, Sırbistan, Ukrayna gibi ülkeler de yer alacak.
Organizasyonda konuşan MEF Eğitim Kurumları Kurucu ve Yönetim Kurulu Başkanı Dr. İbrahim Arıkan eğitimin önemine değinerek şöyle konuştu:
“Gençleri bilimsel çalışmalara yönlendirmeyi amaçlayan ulusal ve uluslararası yarışma olan bu organizasyon Türkiye’de ilktir. Türkiye’de ve yurtdışındaki öğrencilerin birbirileri ile tanışması ve birlikte bu çalışma yapmaları için bu yarışmayı düzenledik. Gençlerin bilim hayatında başarılı olmaları ve fikir alışverişi yapmalarını istiyoruz. Derece almanın ötesinde projenin sergilenmeye değer olması önemli. Burada olmayanlar da bilimsel alanda çalışıyor, düşünüyor. Bu nedenle buraya katılamayanlar da önemli. Anadolu’da öğrencilerin birçoğu bizlere mektup yazıyor. İhtiyaçları olan malzemeleri göndermeye çalışıyoruz. Diğer yandan kurduğumuz birimler ile ihtiyaçlarını karşılamaya çalışıyoruz. Ama bir okulda ölçüm yapmak isterken gerekli aleti olmadığı için üzülüyoruz. Her yıl eylül ayında projeye nasıl katılıyor, bunları bütün okullara konsolosluklara gönderiyoruz. Yarışmaya katılan öğrencileri de teyit edilen projeleri de gönderiyor ve onları teşvik ediyoruz. Yurtdışındaki yetkililerle yaptığımız görüşmelere göre özel sektör desteği ile bu tür yarışmalar, bazı ülkelerde yapılmıyor. Bazılarında ise yapılıyor. Kanada’da 53 yıllık bir yarışma geleneği var. Sivil toplum desteği ile yapılıyor. Bilimi daha çok öğrenciye ulaştırmak için düzenleniyor. Matematikle ilgili çalışmalarımız var. Matematiği geliştirmek isteyen okul, öğrencilere matemetikte yarışmalara nasıl hazırlanır, nasıl öğrenilir diye ücretsiz seminerler yapılıyor. Ortaokul düzeyinde de ayrı bir yarışma yapmayı planlıyoruz. Katılanlardan, MEF Üniversitesi’ni tercih etmeleri halinde yüzde 25 indirim sağlanacak. Bunu YÖK’e bildirdik. Burada sergilenen ve kitapta yer alacak projelere talip olan sanayicilere destek oluyoruz.”
Eğitim sistemi bilime dayanmalı
Açılış töreninde konuşan Arıkan, sözlerine şöyle devam etti:
“ Her insanda bilimse potansiyel var. Aile çevre ve eğitim kurumları bunları ortaya çıkarıyor veya yok ediyor. Devletlerin görevi bu potansiyeli en üst düzeyde kullanmasıdır. Eğitim bireyin yeteneklerini , yaratıcılığı ortaya çıkarır. Bilgileri kullanmasını öğretir. Teknolojiyi anlama kullanma geliştirme becerilerini arttırır. Sorunları çözmesine yardımcı olur. Eğitim bilimi ve bilimsel düşünceyi merkeze alır. Bu nitelikleri kazandırması için sistemin bilimsel düşünceyi merkeze alması gerekiyor. Bireyin kendine çevresine ve insanlara yararlı olmasını sağlayan tek yol bilimsel eğitimdir. Dünya küreselleşti. Ticaret ve üretim dolayısıyla ekonomi globalleşti. Böyle olunca yetişen insanların da nitelikli hale gelmesi gerekiyor. Dünyada yer edinmek için insanların da nitelikli eğitim alması gerekiyor. Bir konu küresel hale gelmişse, artık ulusal kriterler önemsiz hale geliyor. Ölçütler ulusal kriterlere göre belirlenemez. PISA uluslararası ölçüm araçlarından biri. Burada öğrencilerin bilgilerle düşünme, bunları analiz etme gibi hedefleri var. Her ülkenin, yarının dünyasında insan gücünü ne düzeyde yetiştirdiğine bakılıyor. Uygulamaya 65 ülke katıldı ve Çin birinci oldu. Bu sınavda Türkiye zor soruları yanıtlamada oldukça alt sıralarda yer alıyor. Analiz, sentez ve yorum alanında çok geride kalıyoruz. Eğitim sistemi öğrencilere sadece bilgi yüklüyor, analiz ettirmiyor, nasıl kullanılması gerektiğini açıklamıyor. Bu sistem nedeniyle üzgünüz. Bir ülkede sistem bilimsel düşünmeye dayanıyorsa, bilim yaşama rehber ediyor demektir. Bilimsel nitelikte eğitim olmayan ülkelerde kargaşalar oluyor. Gençler, siz bilimle uğraşmayı seçtiniz. Bu işlerle uğraşmak zordur. Elde edilen sonuçlar zahmetlidir. Zahmetsiz elde edilen her sonuç değersizdir. Bu yola girdiniz ve katlanacaksınız.”