Güncelleme Tarihi:
Fen Bilimlerin Dershanesi uzmanlarının değerlendirmesi şöyle:
Türkçe: Anlam bilgisi soruları kavramsal düzeyde, 2013 SBS sorularından farklılık taşımıyor. Anlam-yorum soruları yine öğrencilerin kavram bilgisini ölçer niteliktedir. Anlam ve dilbilgisi soruları, MEB’in sınav yönergelerine ve müfredat programlarına uygundur.
Matematik: Sorular MEB okul müfredatlarına uygun ve müfredatta belirtilen kazanımları ölçecek şekilde hazırlanmıştır. 2013 ve önceki yılların SBS soruları ile benzerlik göstermektedir. Genel anlamda kolay ve orta sorulardan oluşmaktadır.
Din kültürü ve ahlak bilgisi: Merkezi sınavda sorulan sorular müfredata uygundur. Fakat bazı sorular öğrencinin bilgi seviyesinin üstündedir. Sorular eleyici nitelikte hazırlanmıştır. Bazı sorularda seçenekler birbirine yakın olduğu için öğrencinin çok kolay yanlış yapacağı sorular mevcuttur.
Uğur Dershaneleri uzmanlarının değerlendirmesi:
Türkçe: Müfredata uyulmuştur. Okuma, yazma ve dil bilgisi öğrenme alanlarına ait Kasım sonuna kadar işlenen kazanımlar taranmaya çalışılmıştır. OKS döneminden beri Türkçe sorularında genel kural hâline gelen yüzde 80 “okuma”; yüzde 20 “yazma ve dil bilgisi” dağılımı söz konusudur. I.Dönem Merkezî Sistem Ortak Sınav’da yaklaşık olarak yüzde 65’e yüzde 35 olarak karşımıza çıkmıştır. Bu dağılım Türkçe sınav sorularının yorum gücünü ölçmesi ve öğrenciyi buna göre ayırmasından dolayı çok doğru bir dağılımdır. Senaryolaştırma, grafik, resim gibi unsurlar yapılandırmacı eğitimin bir parçası olan sorulara yer verilmemiştir. Aynı ortak metne sorulara yer verilmemiştir. Ayırt edici, zor diye nitelenebilecek bir soru olmadığından dolayı soruların tamamını doğru yapan öğrenci sayısı çok fazla olacağını tahmin ediyoruz. Bu bakımdan sınav; Robert Koleji, Galatasaray Lisesi gibi liseler için yarışan öğrenciler için ayırt edici olmayacaktır. Üst grup öğrencilerin liselere yerleştirilmesinde yığılmaya neden olabilir.
Matematik: MEB’in 13 Eylül 2013 tarihli yayın ve 3 Ekim 2013 tarihli güncellemesinde belirttiği konu kapsamlarına uygun olarak hazırlanmıştır. Fraktallar, Öteleme-Yansıma-Dönme, Üslü Sayılar ve Kareköklü Sayılar konularından sorular yöneltilmiş ancak sınav kapsamında bulunan Histogram konusundan soru yöneltilmemiştir. Bunun nedeninin Talim Terbiye Kurulunca 19 Temmuz 2013 tarihinde konu ile ilgili yayınlanan güncellemenin bütün öğretmenlere ulaştırılamaması olduğunu düşünüyoruz. Ders kitaplarında farklı, yayınlanan güncellemede farklı bilgilerin olması ve son güncellemenin tabana ulaştırılamamış olmasından kaynaklanabilecek olası tartışmaları önlemek için bu konudan soru sorulmamış olabilir. Seviye Belirleme Sınavlarının aksine Merkezi Ortak Sınavlarda temel bilgiyi ölçen sorular sıklıkla yer almaktadır. Yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde sorular çok az sayıdadır. Matematik testi genel olarak oldukça kolay sorulardan oluşmaktadır. Üslü ve kareköklü sayılar konularından yoğun olarak soru yöneltilmiştir. Ancak fraktallar konusundan yöneltilen soru oldukça tartışmalıdır. Bu soruya başarılı öğrenciler bile farklı farklı yanıtlar vermiştir. MEB soruları kamuoyu ile paylaştığında bu soruya itirazların olacağını düşünüyoruz.
Din kültürü ve ahlak bilgisi: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi testi, 3 Ekim tarihli güncellemesine büyük ölçüde uygun olarak hazırlanmıştır. Sınavda, belirtilen konular ile ilgili bütün kazanımlardan soru yöneltilmiştir. Seviye Belirleme Sınavlarında da kullanılan yapılandırıcı yaklaşıma uygun olarak hazırlanmıştır. Ayrıca okuduğunu yorumlama ve bilgiyi sorgulamaya dayanan sorular da vardır. Sorular genel olarak kolay düzeydedir. Hac ve Umre İbadeti ile ilgili olan 8. soru ayırt edici olarak değerlendirilebilir.
Bahçeşehir Koleji Eğitim Uzmanlarının değerlendirmesi:
Matematik: Matematik sorularında kazanım dışı soru sorulmamıştır. MEB’in yayınlamış olduğu soru kazanımları içerisinde Histogram sorusu olmasına rağmen bu kazanımdan soru gelmemiştir. Nisan 2014’te yapılacak olan sınavda gelme ihtimali vardır. Sistematik çalışan öğrencilerimizin bu sınavda başarılı olacağını düşünüyoruz. Öğrencilerimizden gelen ifadeye göre matematik soruları içerisinde ki Fraktal sorusunun cevap şıklarında 3 tane doğru cevap tespit edilmiştir.
Ayrıca içerisinde karton ifadesi bulunan sorunun da iki farklı cevabının olabileceği yönünde öğrencilerden yorumlar alınmıştır. Kartonun ön yüzü düşünüldüğünde cevap 6, arka ve ön olmak üzere iki yüzü de düşünüldüğünde 12 cevabına ulaşılmaktadır. Soruyla ilgili öğrencilerimizden aldığımız yorum, soru kökünde kesinlik olmadığıdır. Geçen yılki sınavla kıyaslandığında bu seneki sınav daha erken yapıldığı için kazanımsal olarak daha az konular içermekteydi. Bu nedenle birçok tam net yapabilen öğrencinin olabileceğini düşünüyoruz.
Öğrencilerimizin Nisan 2014 çalışmalarında kazanım sayısı daha fazla olacağından sistematik olarak çalışmalarına devam etmelerini öneriyoruz.
Türkçe: Öğrencilerimizden aldığımız duyumlar doğrultusunda Türkçe sınavında sözcükte, cümlede anlam, paragrafta anlam, yazım, noktalama ve MEB tarafından kazanımları özellikle belirtilen fiilimsi ile cümlenin ögeleri konularına yer verildiği gözlemlenmiştir. Yani içerik açısından 20 Türkçe sorusunda 13 okuma ve anlama, 5 dil bilgisi, 2 yazım ve noktalama sorusuna yer verilmiştir.
Türkçe dersinde okuma anlama becerileri temel kazanımlarımız olduğundan bizler Bahçeşehir Koleji olarak ayrıca bu alanla ilgili birçok çalışma yaptık. Yine temel kazanımlarımız arasında olan, yazım ve noktalama kazanımlarına, çalışmalarımızda yer vermemiz bugünkü sınav için öğrencilerimize sürpriz bir durum yaşatmamıştır. Hatta bu süreçte uyguladığımız tüm deneme, fasikül ve ödevlerimizdeki sorular merkezi sınavdaki sorularla neredeyse birebir örtüşmektedir. Bundan dolayı öğrencilerimiz sınav sorularını çözerken hiçbir zorlukla karşılaşmadıklarını dile getirmişlerdir.
Paragraf sorularının, özellikle önceki sistemin son yıllardaki sorularıyla karşılaştırıldığında, uzunluğunun azalması tüm öğrenciler için bir avantaj sağlamıştır. Ayrıca sınav süresinde bir soruya 2 dakika süre ayrılabilmesi öğrenciler için yine kolaylık sağlayan bir durumdur. Yeni sistem, süreci takip ettiğinden bu ilk sınav belirleyici ve yol gösterici olmuştur. Fakat konu kapsamı Nisan 2014‘ teki sınava kadar artacağından öğrencilerimize 2. sınava kadar tüm konularda eksiklerini tamamlayıp pekiştirme çalışmalarına devam etmelerini öneriyoruz.
Din kültürü ve ahlak bilgisi: Sorular MEB’in Merkezi Ortak Sınavlar için belirlediği konu kapsamlarına uygun olarak hazırlanmıştır. Sorula ayrıca önceki sınav sisteminde de kullanılan yapılandırıcı yaklaşıma uygun olarak hazırlanmıştır. Öğrencilerimizden, okuduğunu yorumlama ve bilgiyi sorgulamaya dayanan sorular da olduğu bilgisi alınmıştır. Hac ve Umre İbadeti ile ilgili olan 8. Soru, sorular arasında ayırt edici olarak belirlenebilir.