Çok geç olmadan kendinizi 21’inci yüzyıla göre geliştirin

Güncelleme Tarihi:

Çok geç olmadan kendinizi 21’inci yüzyıla göre geliştirin
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2016 09:10

İşverenler kritik düşünme becerileri, bilgi okuryazarlığı, esneklik ve uyum, üretkenlik, liderlik gibi 21’inci yüzyıl yetkinliklerine sahip mezunlar arıyor. Bunun için de öğrencilerin özellikle lise ve üniversitedeyken eğitim ortamları dışında da kendilerini geliştirmeleri gerekiyor. Mutluluk ve başarıyı, kendilerini tasarlayabilen gençler yakalıyor. Prof. Dr. Erhan Erkut edinilmesi gereken yetenekler ve yapılabileceklerle ilgili bazı önerilerde bulunuyor.

Haberin Devamı

Çok geç olmadan kendinizi 21’inci yüzyıla göre geliştirin

Uzmanlara göre yaratıcılık, inisiyatif alma, üretkenlik,liderlik, hesap verebilirlik, kritik düşünme, küresel bilinç, iletişim, esneklik gibi 21’inci yüzyıl becerilerine sahip olmak, işverenler tarafından tercih edilmeyi kolaylaştırıyor. MEF Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Erhan Erkut’un bu yetkinlikleri kazanmak isteyen gençlere ilk önerisi, lise veya üniversite derslerinden öğrendikleriyle yetinmemeleri. Öğrencilere yarı veya tam zamanlı olarak sivil toplum kuruluşlarında, şirketlerde çalışmasını, staj yapmasını tavsiye ediyor.21’inci yüzyıl becerilerine sahip nesillerin yetişmesi için eğitim kurumlarına da görev düştüğünü söyleyen Prof. Dr. Erkut, yapılması gerekenleri şöyle anlatıyor: 

Haberin Devamı

LİSEDEN İTİBAREN HER DAKİKA ÖNEMLİ 

Dünya, 21’inci yüzyılın gerektirdiği yetkinlikler etrafında şekilleniyor. Teknoloji, iletişim, girişimcilik, yaratıcılık, liderlik, yurttaşlık gibi alanlarda kendilerini geliştirmeyenler yıldızı parlayan sektörlerde yer bulamıyor. Başarıyı ve mutluluğu yakalamaları zor oluyor. 21’inci yüzyılda dünyanın ihtiyaçları ne? İşveren neler istiyor? Bunların yanıtları için gençlerin sağlık, enerji gibi yükselen mesleklerde yetkinlik kazanması çok önemli. Bilgi teknolojileri, finansal okuryazarlık, iletişim becerileri bütün sektörlerin aradığı nitelikler.

Gençler özellikle liseden itibaren her dakikasını iyi değerlendirmeli, edindikleri bilgilerin yeterli olduğunu düşünmeden hareket etmeliler. Elde ettikleri becerileri içselleştirmeliler. Bunun için okullarında kulüp kurabilirler. Örneğin, kitap okuma kulübünde arkadaşlarıyla okudukları üzerine tartışmalar yapıp fikirlerini paylaşabilirler. Bilgisayar kulübü ile her bir üye diğerinden iyi olduğu konuda bilgi alıp, kendini geliştirebilir. Sivil toplum kuruluşlarına üye olup, projelerde yer alabilirler. Yaratıcılık yönlerini geliştirmek için yaz tatillerinde staj yapıp, çalışabilirler. Gönüllü faaliyetlerde bulunabilirler. Böylece iletişim yetkinliklerini de kazanırlar. En önemlisi ise bol bol kitap okumaları, liderlik okullarından faydalanmaları. Gençlerin kendi kendilerini tasarlayan birer mühendis olmaları gerekiyor. Bu sayede mutluluk ve başarıyı yakalayabilirler.

Haberin Devamı

Kimlere, hangi sorumluluklar düşüyor?

21’inci yüzyıl becerilerine sahip nesillerin yetişmesi için eğitim kurumlarına düşen görev ve sorumluluklar ise şunlar:
- Tüm seviyelerde bireyi merkeze alan aktif öğrenme pedagojisi kullanılmalı ve öğrenciler dinleyerek değil, düşünerek, konuşarak ve uygulayarak öğrenmeli.
- Ortaöğretim ve yükseköğretim kurumları, içeriğin yanında yetkinlik geliştirmeyi misyonlarının bir parçası olarak algılamalı.
- Lise ve üniversite müfredatlarına temel yetkinlik geliştirme eğitimleri eklenmeli. Programlar, öğrencilerin yetkinliklerini deneyimleyip geliştirebilecekleri şekilde kurgulanmalı.
- Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu yetkinlik geliştirilmesi konusuna önem vermeli ve okulların öğrenim çıktıları arasında bu da yer almalı.
- Eğitim kurumu çalışanları da gerekli becerilere sahip olmalı. Liselerdeki psikolojik danışman ve rehber öğretmenler, kariyer planlama ve mentorluk eğitimi almalı.
- Ortaöğretimde öğrencileri üretime yönlendirebilmek için kodlama öğretilmeli ve her lise mezunu bir bilgisayar programlama dili bilerek mezun olmalı. 
- 10’uncu sınıftan başlayarak lise ve üniversite öğrencileri, yazın bir kısmını staj yaparak değerlendirmeli. Bunun için devlet, özel sektör ve STK’lar destek vermeli. Üniversite son sınıf ders programları, yarı zamanlı çalışmayı teşvik edici şekilde planlanmalı.
- Üniversite öğrencilerine hizmet verecek kapsamlı profesyonel gelişim ofisleri kurulmalı ve buralarda kariyere hazırlık testleri, özgeçmiş yazma, mülakata hazırlama, kariyer planı oluşturma, teklifler arasında seçim yapma, lisans üstü öğrenim tercihleri gibi konularda öğrencilere yol gösterebilecek profesyoneller istihdam edilmeli.

Haberin Devamı

Geleceğin tema ve yetkinlikleri

- Küresel bilinç
- Finans, ekonomi, işletmecilik ve girişimcilik okuryazarlığı
- Yaratıcılık ve inovasyon
- Kritik düşünme ve problem çözme
- Yurttaşlık okuryazarlığı
- İletişim ve işbirliği
- Esneklik ve uyum
- İnisiyatif alma ve özyönlendirme
- Çevre ve sağlık okuryazarlığı
- Sosyal ve kültürlerarası yetkinlikler
- Üretkenlik ve hesap verebilirlik
- Bilgi, bilişim, iletişim teknolojileri ve medya okuryazarlığı
- Liderlik ve sorumluluk

Bunları mutlaka yapın

- Yurtiçinde, imkânınız varsa yurtdışında yaz ve müzakere kamplarına katılın.
- Çok yönlülüğü destekleyecek hobilere, spora, müziğe, sanata yönelin. Bol kitap okuyun.
- Farklı kurumlarda staj ve yarı zamanlı çalışma olanaklarını her fırsatta değerlendirin. 
- Sivil toplum kuruluşlarında gönüllü olarak görev alın ve proje üretin.
- Sınavlarda, okulda öğretilen bilgilerle yetinmeyin. Yetkinliklere odaklanın.
- Liderlik okullarından, kurslardan faydalanın. Kulüplere üye olun. Yoksa da kendiniz kurun.
- Seçmeli dersleri çağın ihtiyaçlarına göre belirleyin.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!