Güncelleme Tarihi:
Hareket, çocuklarda öğrenmeyi kolaylaştırdığı gibi öğrenmenin kalitesini ve kalıcılığını da artırır. Öğrenme faaliyetlerinin niteliğinin hareketle artması beden eğitimi ve spor faaliyetlerinin günümüzde eğitim amaçlı olarak önemli bir hale gelmesini de sağladı. Öğrenmenin genlerinde olan hareket ülkemizde genelde çocuklarda okul içi ve okul dışı beden eğitimi ve spor faaliyetleriyle karşılanmaya çalışılır.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR AYRI
Beden eğitimi ve spor, her iki kavram da birbirinden oldukça farklı iki kavramdır. Bu iki farklı kavramın tanımını yapmak ve farklılıklarını bilmek ebeveynlerin yetiştireceği çocuklar için büyük önem arz eder. Beden eğitimi, çocuklarda gündelik yaşamlarına uygun olarak fiziksel ve psikolojik sağlıklarını korumak üzere öğreticili ya da öğreticisiz şekilde istenildiği zaman kuralsız olarak her yerde yapabilecekleri temel hareketlere denir. Spor ise çocuklarda bir program dâhilinde sürekli devam eden ve bir öğreticiyle birlikte fiziksel gelişim gibi zihinsel becerilerinde geliştirildiği kurallı ve rekabet amaçlı bir süreçtir. Sporun beden eğitimi faaliyetlerinin profesyonelleşmiş hâli olduğunu da söyleyebiliriz.
TEKNOLOJİ SPOR FAALİYETLERİNİ ETKİLER
Çocuklarda düzenli olarak yapılan beden eğitimi ve spor faaliyetleri onların fiziksel gelişimlerine olduğu kadar kişilik özelliklerine de olumlu yönde katkı sağlar. Günümüz de anne ve babaların çocukları için en çok yakındığı durumlardan biri olan teknoloji bağımlılığı da düzenli olarak yapılan beden eğitimi ve spor faaliyetleriyle birlikte en alt seviyelere iner. Beden eğitimi ve spor faaliyetlerine katılan çocuklar sosyalleşme ve topluma uyumu da hızlıca sağlayabilir. Çocuklar özellikle spor faaliyetlerine devamlılık sağlamaları halinde ilerleyen yıllarda da bu devamlılığı bir meslek haline getirebilir ve hayatlarını da oradan kazanabilirler.
BAŞLAMAK KADAR DEVAMLILIK DA ÖNEMLİ
Tabii burada en önemli noktalardan biri de çocukların devamlılık sağlayacakları spor branş seçimleridir. Spor branşı seçimlerinde çocukların ilgi duyduğu ve kendilerini mutlu hissettikleri bir alanda olmalarının sağlanması gerekir. Bunların yanında spor branş devamlılığı da önem arz etmektedir. Çocuklar anlık olarak devamlılık sağladıkları ve içerisinde bulunmaktan mutluluk duydukları spor branşından çeşitli basit nedenlerle başka branşlara yönlenebilirler. Spor devamlılığından ayrılma isteği ve sıkılma gibi durumlarda çocuklar muhakkak kendi fiziki yapılarına uygun temel hareket becerilerini yapabilecekleri ve yetenek noktasında kendilerine uygun spor branşlarına yönlendirilmelidirler. Çocuklar bu yönlendirmeler sonucunda kendilerine uygun bir spor branşında devamlılık sağlayabilecek ve profesyonel sürece kadar da onu götürebileceklerdir. Fakat buradan sonra da çocuğun spor branşında devamlılığının eğitim faaliyetleriyle uyumlu hale getirilmesi gibi çocuk için son derece önemli konular devreye girer.
DÜZENLİ SPOR ÖZGÜVEN SAĞLAR
Çocuklarda spor branş eğitimleri muhakkak okulda devam eden eğitim öğretim faaliyetleriyle uyum içerisinde sürdürülmesi sağlanmalıdır. Çocukların akademik becerilerinin artırılmasında özellikle spor faaliyetlerinin büyük önemi olduğu da unutulmamalıdır. Eğitim faaliyetleriyle uyumlu bir şekilde ilerleyen düzenli spor faaliyetleri, çocukların özgüven kazanmasını da sağlar.
Devamlılık sağlanan spor faaliyetleri, çocuklar da kendine güven duygusu oluşmasına, akademik disiplin kazanmasına, fiziksel zindelik hissetmesine, sosyal becerilerinin artmasına, zihinsel bir güçlülük hissetmesine, topluma uyumunun sağlanmasına, liderlik ve kişisel beceriler gibi birçok özelliğin de gelişmesine yardımcı olur. Bunun yanı sıra çocukların akademik başarılarının artmasına da destek olur. Çocuk spor devamlılığıyla eğitim öğretim faaliyetlerinden olabileceğinden daha fazla fayda görür.
ÇOCUĞUM SPORA DEVAM ETMELİ Mİ?
Ve…
Anne ve babaların sürekli olarak uzmanlara danıştığı:
“Çocuğum spora devam etmeli mi?”
“Spor çocuğumun eğitim hayatını olumsuz etkiler mi?” gibi ardı arkası kesilmeyen soruların da çocuğun spor devamlılığıyla birlikte akademik başarısında ki artışla cevabını bulduğu görülür.
DR. UFUK DİLEKÇİ KİMDİR?
Erzurum ili Olur ilçesi nüfusuna kayıtlı olup Ankara´da doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Ankara ili Etimesgut ilçesinde tamamladı. 1992 yılında spora başladı. Spor hayatı boyunca birçok ulusal ve uluslararası yarışmalarda başarılar kazandı. Eğitim hayatı; Balıkesir Üniversitesi Turizm Otelcilik MYO, Anadolu Üniversitesi İİBF İşletme Fakültesi, Dumlupınar Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü, Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ABD Yüksek Lisans, Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor ABD Doktora eğitimini tamamladı.
Beden eğitimi ve spor öğretmeni olarak Millî Eğitim Bakanlığında göreve başladı. Beden eğitimi ve spor öğretmenliği görevinden sonra müdür yardımcılığıyla başlayan okul yöneticiliği görevi, okul müdürlüğü ve kurucu müdürlük görevleriyle devam etti.
Yazılı basın ve internet basınında eğitim, spor gibi birçok alanda yazdığı akademik makaleler vardır. İyi derecede İngilizce bilen Dr. Ufuk Dilekçi evli ve iki çocuk babasıdır. 7 Şubat2022’de İstanbul ili Kağıthane İlçe Milli Eğitim Müdürü olarak atandı.