Güncelleme Tarihi:
Mayıs’ın ilk haftası Bilişim Haftası olarak kutlanıyor. Türkiye’de eğitimde de bilişime her geçen gün daha fazla yer veriliyor. Gelecek eğitim yılından itibaren öğrenciler ‘kodlama’ ile tanışacak. Taslak Milli Eğitim Müfredatı’nda, kodlama eğitiminin 2017-2018 öğretim yılı itibarıyla bilişim teknolojileri ve yazılım dersi kapsamında 5 ve 6’ncı sınıflarda zorunlu, 7 ve 8’inci sınıflarda seçmeli olacağı açıklandı. STEM yani fen, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi ise girişimci, yenilikçi, üreten bireyler yetiştirmenin en önemli yollarından biri olarak gösteriliyor. Türkiye’de bu konudaki son çalışmaları, eğitimde bilişim için yapılan yenilikleri Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Yenilik ve Eğitim Teknolojileri (YEĞİTEK) Genel Müdürü Bilal Tırnakçı, Hürriyet’e anlattı. “Çalışma hayatının her alanında ve sanayide sorgulayan, araştıran, üreten ve buluş yapabilen bireylere olan ihtiyaç artıyor. Yani çocuklarımız ‘icat çıkarsınlar’ istiyoruz” diyen Tırnakçı’nın açıklamalarından satır başları şöyle:
HİKÂYE YAZAMAYAN KODLAMA YAPAMAZ
Yeni müfredatta ilkokul düzeyinde kodlama eğitimi konulara yayılarak verilmeye çalışıldı. İlerleyen sınıflarda da seçmeli ve zorunlu dersler olarak konuldu. Kodlama konusuna popülist değil, ayakları yere basan bir anlayışla yaklaşıyoruz. Çocuklarımızın kodlama dersini Türkçe, matematik, fen, sosyal etkinlik dersleriyle bütünleşik şekilde düşünmelerini istiyoruz. Algoritma tabanlı sistematik düşünebilen, sebep-sonuç ilişkisi kurabilen bireyler olarak yetişmesini amaçlıyoruz. Hayattan kopuk bir kodlama eğitiminin faydası olmaz. İyi hikâye yazamayan öğrencimizin iyi kodlama da yapamayacağına inanıyoruz. Hikâyedeki giriş-gelişme-sonuç ilişkisi ve olay örgüsü kodlamada da var. Kurguyu iyi kuramayan çocuğun hikâyesindeki kopukluklar kodlamada ‘error’ olarak karşımıza çıkacaktır.
MÜFREDATTA KODLAMA VE STEM DİKKATE ALINDI
Talim ve Terbiye Kurulu yeni müfredat çalışmaları sırasında STEM’e uygun örnekler ve uygulamalar koymaya çalıştı. Yeni müfredat oluşturulurken STEM ve kodlama eğitimi dikkate alındı. Ekonomik kalkınmamıza büyük katkısı olacağını düşündüğümüz için STEM’in eğitim sistemimize entegrasyonunu çok önemsiyoruz. Çalışma hayatının her alanında ve sanayide sorgulayan, araştıran, üreten ve buluş yapabilen bireylere olan ihtiyaç gün geçtikçe artıyor. Yani çocuklarımız ‘icat çıkarsın’ istiyoruz. STEM eğitiminin amacı da okullarda öğrencilerin sorgulama, araştırma, üretme ve buluş yapma becerilerini ortaya çıkartmak ve geliştirmek. Bu eğitimle fen, teknoloji, mühendislik ve matematik derslerinde öğrendiklerini bir arada kullanarak; problem çözme, buluş ve ürün oluşturma gibi öz yeterliklerini geliştirebiliyorlar.
MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü olarak okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim okullarımızda STEM eğitimine geçiş için çalışmalar yapıyoruz. Bilimsel toplantılarla ve konunun uzmanlarıyla enine boyuna tartışılıyor. İlk aşamada Avrupa Okul Ağı’nın yürüttüğü, Avrupa’da STEM eğitimindeki iyi örnekleri yaygınlaştırmayı amaçlayan, 30 Avrupa ülkesinin katıldığı Scientix Projesi’ne genel müdürlüğümüz 2014’ten itibaren dâhil oldu. Ağın STEM eğitiminde endüstri kuruluşlarıyla okulları bir araya getirmeyi hedefleyen STEM Alliance Projesi’ne de katıldık. Edindiğimiz bilgi ve deneyimleri kullanarak genel müdürlüğümüz Bakanlığımıza sunmak için STEM Eğitimi Raporu’nu hazırladı. YEĞİTEK bünyesinde geleceğin sınıfını oluşturup ilham verecek uygulama örnekleri göstermeyi amaçlıyoruz. Teknoloji çağındayız, akıllı telefonlar, akıllı bankacılık, sosyal medya kullanım oranı gösteriyor ki dönüşüm kaçınılmaz. Ayak uyduramazsanız kaybedersiniz.
ÖNERİLER
Tırnakçı, öğretim programlarına STEM eğitimi entegrasyonu için şunları öneriyor:
· MEB, TÜBİTAK, TÜSİAD gibi ilgili kuruluşlar ve üniversitelerin ortaklığıyla ülkemizde STEM eğitiminin entegrasyonu için yapılacak çalışmaları içerecek ve çerçevesini ortaya koyacak bir eylem planı geliştirmeli.
· İlköğretim ve ortaöğretim fen ve matematik ders içerikleri sorgulamaya, araştırmaya, buluş ve ürün geliştirmeye yönelik STEM eğitimi etkinliklerine zaman kalacak şekilde azaltılmalı.
· Merkezi öğrenci seçme sınavlarında da bu eğitime uygun sorgulama, araştırma yapma, buluş gibi düzey becerileri ön plana çıkaracak sorular olması bu çalışmaları güçlendirir.