Çocuğun ödevini yapan aile ona kötülük ediyor

Güncelleme Tarihi:

Çocuğun ödevini yapan aile ona kötülük ediyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 14, 2014 10:21

Prof. Dr. Sefer Ada, “Ev ödevlerinin en önemli yanı öğrencide sorumluluk duygusunu geliştirmesi, özgüven ve başarıyı desteklemesi. Ödevleri anne-baba yaparsa öğrenciye kötülük eder” diyor.

Haberin Devamı

Hiçbir zaman gündemden düşmeyen konulardan biridir ev ödevleri. ‘Ev ödevi olmalı mı, sınırı ne olmalı, öğrenci tek başına yapabiliyor mu, anne baba destek olmalı mı ya da hangi durumlarda öğrenciye yardım etmeli?” gibi sorular hep akılları karıştırır, uzmanlar farklı görüşleri savunur. Ev ödevlerinin, çocukların eleştirel yönlerini geliştirdiğini anlatan, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Başkanı Prof. Dr. Sefer Ada, “Çocuğunuzu motive edin ve yalnızca yönlendirin” önerisinde bulundu. Ada, şu bilgileri verdi: Derste öğrenilen konuların tekrar edilmesi ve ertesi güne hazırlık yapılabilmesi için ev ödevi veriliyor. Bunlar derslerin gerektirdiği ön bilgilerin elde edilmesini ve konuların pekiştirilmesini sağlıyor. En önemli yararlarından biri ise, öğrencilerde sorumluluk duygusunu ve bilincini geliştirmesi. Öğrencinin özgüveninin gelişmesini, başarılı olmasını sağlıyor. Ödev çocukların grup olarak çalışmasını sağlıyor. Özgüveni arttırıyor, yaratıcılığı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar vermeye destek oluyor. Ayrıca, çocukların eksik yönlerinin ortaya çıkmasına da yardımcı oluyorlar. Bu nedenle ödevler, aile ve okul arasında önemli işlev görüyor.

Haberin Devamı

Çocuğun ödevini yapan aile ona kötülük ediyor
BAŞARI İÇİN UYGUN ORTAM ŞART

Öğrenciler zamanı verimli kullanarak ev ödevlerini yapmalı. Planlama yaparken vakitlerini iyi değerlendirmeliler. Okul dışında buna dikkat edilmeli. Gelişigüzel, aklına estiği zaman ödevin başına geçmek yerine, belli bir saatin belirlenmesine çocuğu teşvik etmek, ödev yapmaya yoğunlaşmasına yardımcı olmak gerekiyor. Burada ortam da önemli. Aileler onlar için çalışma köşesi oluşturabilirler. Eğer bir oda ayrılamıyorsa bu durumda ders sırasında uygun çalışma şartları sağlanmalı. Dikkatinin dağıtılmaması, ihtiyaç duyduğu araç gereçlerin yanında olması gerekiyor. Ev ödevini yaparken kendisinden beklenilenleri öğrencilerin anlaması da önemli. Çalışmanın amacını anlayan çocuk zorlandığı yerlerde yetişkinlerden bilgi alabilmeli. Ama anne baba destek verirken ipucundan öteye gitmemeli. Takıldıkları yerde, eksik veya yanlış bilginin önüne geçilmesi için yönlendirme yapılabilir. Aile çocuğu bu süreçte motive edebilir. Küçük ödüllerle onu çalıştırabilir. Ödevi yapan bir anne veya baba çocuğuna sadece kötülük yapar. Çünkü bunlar öğretmen tarafından not amaçlı verilmiyor. Öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesi için isteniyor. Sorumluluk bilincinin oluşması, planlı ve verimli çalışma alışkanlığı özgüven gibi niteliklerin kazanılması amacıyla yapılıyor.

Haberin Devamı

ÇALIŞMIYORSA NEDENİNİ ARAŞTIRIN

Ödev yapmada sorun yaşıyorsa nedenleri araştırılmalı. Çocuk dışında olan etkenler varsa bunlar ortadan kaldırılmalı. Örneğin malzeme eksikliği varsa giderilmeli. Eğer sorun öğrenciden kaynaklanıyorsa aile yaklaşımına dikkat etmeli. Onun çalışması için aşırı baskıcı veya ilgisiz olmak sorunu çözmede başarıyı engeller. Bunun yerine anne baba yapıcı ve kararlı olmalı. Çocuğun ödev yaparken yanlışlarını vurgulamak yerine doğrularını öne çıkarmalılar. Başarılarını ödüllendirmeli, eksik yapılmış bir çalışma olsa da bu süreçte çabayı kutlamalılar. Öğrenciyle birlikte kuralları belirlemeliler. Eğer verilen sorumluluk öğrencinin kapasitesinin çok üzerinde veya altında ise ödevi yapmaya istekli olmayabilirler. Bu durumda okul ile iletişime geçilebilir. Burada öğretmen de çocuğun özelliklerini dikkate alarak uygun çalışmayı vermeli. Sıkıcı ve çok zor olmayan merak uyandıran projeler seçilebilir. Öğretmenler ailelere rehberlik etmeli ve çalışmanın amacını anlatmalılar.

Haberin Devamı

ANNE BABANIN YAPMASI GEREKENLER

- Ödev konusunda baskıcı olmayın.
- Çocuğun ödevini yapıp yapmadığını aralıkla kontrol edin.
- Uygun çalışma ortamı ve ihtiyaç duyduğu materyalleri sağlayın.
- Çocuğu okul dışındaki zamanını planlaması ve buna sadık kalması için teşvik edin.
- Öğrenciye ödev yapması yönünde motive edici küçük ödüller verin ancak araç yerine amaç haline dönüşmemesine dikkat edin.
- Ders çalışma kuralları ve yaptırımları belirleyin. Bunları uygulamada tutarlı ve kararlı olun.
- Yardıma ihtiyaç duyduğu anda destek verin ama yönlendirme veya ipucundan öteye gitmeyin.
- Çocuğun ödevini yapmaktan kaçının.
- Hatalarını veya eksikleri yerine doğrularını öne çıkarın.
- Ödev yapma sürecinde onu ve çabasını takdir edin.
- Arkadaşları ile olumlu veya olumsuz yönde kıyaslamayın.

Haberin Devamı

Öğretmenin dikkat etmesi gerekenler

- Öğrencilerde merak uyandıracak ve ilgilerine uygun ödevler seçin
- Onlar için çok zor veya kolay ödev vermeyin.
- Öğrencilerin ödevleri anlayıp anlamadıklarından emin olun.
- Aileler ile işbirliği yapın
- Ödevleri kontrol edin

Çocuğun ödevini yapan aile ona kötülük ediyor
VELİ REHBERİ 5 SORU 5 CEVAP

ÇOCUK VE TRAVMA

Çocukların karşılaştığı travma konusunda bilinmeyenleri Psikolog Nilüfer Devecigil yanıtladı.

1) Travma nedir?

-Travma olması için bir olayın beklenmedik bir zamanda, hazırlıksız, üst üste olması gerekir. Duygusal ve psikolojik travma tek bir durumla da görülebilir. Deprem, depresyon ve köpek ısırmasında duyulan korku buna bir örnek.

Haberin Devamı

2) Belirtileri neler?

-Sürekli kabus görmek, uykusuzluk, ağlamaklı hal, kalp atış hızının çok artması, aşırı yorgunluk, konsantrasyon bozukluğu olarak karşımıza çıkabilir. Korku, öfke, iletişim sorunu, kabullenmeme gibi duygusal belirtileri de var. İlgisizlik, aile içi şiddet, taciz, anne babadan uzun süreli ayrılık, ciddi hastalıklar, tıbbı müdahaleler sonrasında da görülebilir.

3) Nasıl anlaşılır? Bu durumda ne yapmak gerekir?

-Normal çocuğun birden bire konuşmaması ve ani farklı değişimlerle anlaşılabilir. Örneğin bu durumda çocuk ödevini yapmıyor, ilişkilerden kopuyor. Olaya karşı bir korku başlıyor. Yaşadığı olayda var olan kişiye gitmek istemiyor. Utanıyor. Bunlar bir günlük değişiklik değil, bu birkaç hafta sürebiliyor. Bu belirtiler hissedildiğinde profesyonel yardım alınmalı. Özellikle cinsel, sözel, duygusal tacizlerde, aile bu durumu bilmediğinde çocukta utanç, kendine güvensizlik, çekingenlik olarak kendini gösteriyor. Yani ani davranış bozukluğu oluşuyor.

4) Anne baba yaklaşımı nasıl olmalı?

-Travmanın çeşidine göre, profesyonel yardım alınmalı. Bir defalık köpek korkusu gibi bir durum olduğunda çocuk ağlıyorsa stresi azalır ve travma ortadan kalkar. Bu olmazsa gece kabus görebilir, ağlama krizleri geçirebilir. O zaman oyun oynayarak yardımcı olunabilir. Örneğin kuklalarla çocuğa güç vererek bu korkuyu oyunla yenmesine yardım edilebilir. “Korkulacak birşey yok” demek çok yanlış. Duygular dışa atılmalı. Burada şefkatli davranmak gerekiyor.

5) Okulda nasıl davranılmalı?

-Eğer aile travmayı anladıysa öğretmenin de bu konuda bilgisi olmalı. Anne, baba, okul birlikte çalışmalı. öğretmen de değişiklik olduğunu fark edip aileyi uyarabilir. Çocuğun davranışlarında gerçekten değişiklik varsa bunun nedeni araştırılmalı.

SİZ SORUN CEVAPLIYALIM

- Liseliler bilimsel proje üretiyor mu?
- Evet. Bu amaçla TÜBİTAK tarafından lise öğrencileri arasında bu yıl 45’incisi düzenlenen Araştırma Projeleri yarışmasına 10 bin 418 başvuru oldu.
- Okullarda depreme karşı hangi önlemler alınıyor?
-Milli Eğitim Bakanlığı, bu seneden itibaren her yıl 200 okulun depreme karşı dayanıklı olup olmadığını araştıracak. Öğretmen, öğrenci ve çalışanlara alınması gereken tedbirler konusunda bilgi vererek tatbikatlar yapacak.

PANO

Lisans öğrencilerine pedagojik formasyon Yüksekoğretim Kurul (YÖK), öğretmenlik bölümlerinden mezun olanlar için uygulanan pedagojik formasyon eğitimlerinin lisans eğitimine devam edenler için de açılacağını duyurdu.
Buna göre, pedagojik formasyon eğitimi sertifika programları eğitim veya eğitim bilimleri fakültesi olan üniversitelerde açılacak.

Çocuklar MS'in resmini yapacak

MS hastalığı ile ilgili bilinci arttırmak için resim yarışması düzenleniyor. Bayer’in, Türkiye MS ve İzmir MS Derneği işbirliğiyle başlattığı yarışma, bu yıl dördüncü kez yapılacak. Yakın çevresinde MS hastalığı olan 6-16 yaş grubundaki tüm çocuklar suluboya, guaj ya da pastel boya ile yapacakları, A3 boyutundaki resimlerle katılabilecek. Öğrenciler 2 Mayıs’a kadar, çalışmalarını gönderebilir. Bilgi için: www.ms-gateway. gen.tr ve www.bayer.com.tr

BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

- 3-4 yaş aralığında bir eğitim kurumuna kayıtlı nüfus oranı Türkiye’de yüzde 12, Rusya Federasyonu’nda yüzde 73, OECD ülkeleri ortalamasında yüzde 74, Avrupa Birliği’nde ise yüzde 81.3

- İlkokulda kütüphanesi olmayan kurum oranı Türkiye’de yüzde 24 iken, bu oran uluslararası ortalamada yüzde 13, Rusya Federasyonu’nda yüzde 1.

- Mesleki ve teknik ortaöğretimde erkeklerin okullaşma oranları kızlardan fazla.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!