Güncelleme Tarihi:
Türel, daha önce bilgisayar programlama literatüründe 5 olarak bilinen fizibilite, tasarlama, programlama, test etme ve değerlendirme aşamalarına, uzman ekibi kurma aşamasını da eklediğini belirterek, bunun da literatüre 6’ncı aşama olarak girdiğini söyledi. Türel, “Çalışmamız ABD’de kabul edildi, yayınlandı ve böylece literatüre geçti” dedi.
Manchester Metropol Üniversitesi’nden Peter McKenna ile bu yıl ABD’de IGI-Global yayınevi tarafından yayımlanan ‘Computer-Assisted Foreign Language Teaching and Learning: Technological Advances-Bilgisayar Destekli Yabancı Dil Öğretimi ve Öğrenimi: Teknolojik Gelişmeler’ isimli kitapta Design of Language Learning Software-Dil Öğrenme Yazılım Tasarımı başlığıyla yer alan makalede konuyu detaylı olarak yazdığını anlatan Türel, “Bu kitap bölümünün amacı hangi maksatla olursa olsun ister bir veri tabanı ister bir dil öğrenme programı isterse bir ders öğrenme programı olsun bilgisayar ortamında hazırlanacak bütün programların adım adım, basamak basamak nasıl ve ne biçimde tasarlanıp yazılması gerektiğini detaylı bir şekilde açıklıyor” dedi.
Uzmanlık alanının bilgisayar ortamında program tasarlama ve yazma olduğunu, bunun üzerine İngiltere’de 5 yıllık doktora çalışması yaptığını ve 10 yıl üniversite ve yüksek okulda lisans, ön lisans ve yüksek lisans öğrencilerine bu konuda ders verdiğini belirten Türel, verdiği derslerde bunun uygulamalarını da yaptıklarını söyledi.
Program tasarlama ve yazma aşamalarında bir aksaklık gördüğünü, bunun çok önemli bir eksiklik olduğunu fark ettiğini vurgulayan Türel, şöyle konuştu:
“Hatta yapılan bazı çalışma ve araştırmalarda uzman ekip kurulmadan program yazılımına gidilmiş, daha sonra bunu başaramayacaklarını anlamışlar ve programı yeniden uzman ekibe devretmişler. Bu eksikliği hissettiğim için bunu literatüre geçirmek istedim. Program tasarım ve yazılımında ilk önce yapacağınız fizibiliteyi yapmak yani problemi tespit etmek. Tespit edilen probleme göre ekibinizi kurarsınız. Mesela, ilkokuldaki öğrenciler için matematik veya dil öğrenme programı yapacaksanız. Bunun için ihtiyaç duyulan ekibi kurmanız gerekir. Aynı şekilde, bir hastane için oluşturacağınız veri tabanı için ihtiyaç duyulacak ekip tamamen farklıdır. Yani fizibilitede belirlenen ihtiyaca göre ekibinizi kuracaksınız. Ekibiniz ihtiyaca göre değişir. İhtiyaca göre, ekibinizde bir animasyoncu olabilir veya birkaç animasyoncuya ihtiyaç duyulur. Ekip belirlendikten sonra, tasarlama aşamasına geçersiniz. Tasarladıktan sonra, programlama aşamasına geçersiniz. Bunu, bilgisayar ortamında yaparsınız. Programlama aşaması sonunda elinize bir ürün, yani prototip geçer.”