ANKA
Oluşturulma Tarihi: Haziran 05, 2007 16:51
Uzmanlar öğrenci başarısı için “ortada bir sorun varsa bu sorunu çözmek için neler yapılabileceğini birlikte araştırmak gerekli” görüşündeler.
Eğitim Psikolojisi uzmanı Prof. Dr. Binnur Yeşilyaprak, öğrencilerin başarısı için veli-öğretmen ilişkisinin önemini vurgulayarak “ortada bir sorun varsa bu sorunu çözmek için neler yapılabileceğini birlikte araştırmak gerekli” dedi.
Ankara Üniversitesi Eğitim bilimleri Fakültesi Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Binnur Yeşilyaprak, Eğitime Bakış dergisinde "Öğretmen Veli Görüşmeleri" başlıklı makalesinde, öğrencilerin başarısında veli-öğretmen ilişkisinin önemine değindi.
Yeşilyaprak, eğitim sürecindeki olumsuz etkenleri kontrol altına almak için öğrencinin velisi ile öğretmenin “işbirliği” yapması gerektiğini ifade etti.
Öğretmenlerin velilerle görüşmesinde, velilerin ya çocuğu ya öğretmeni ya da başkalarını suçlama eğilimlerinin olduğunu söyleyen Yeşilyaprak, öğretmenin yaklaşımlarıyla bu yanlış tutumların giderilebileceğini belirtti.
Yeşilyaprak şunları kaydetti:
“Öğretmen veliye, okulun ve ailenin amacının ortak olduğunu, çocuğun gelişimine ve uyumuna yardımcı olabilmek için işbirliği yapma isteğini ve beklentisini baştan ortaya koyarsa işler kolaylaşır. Öğretmenin bu tutumunu gören veli, sonraki görüşmelere daha istekle gelir, kaygılanmaz ve öğretmenin söylediklerini daha kolay benimser. Veli görüşmelerinde de öğretmen daha önce, görüşmenin yapılması ile ilgili açıklanan hususlara dikkat etmelidir.”
Anne-babaların çocukları hakkında iyi şeyler duymak istediğini bildiren Prof. Dr. Yeşilyaprak, öğretmenlere, velilerle görüştüğü sırada, çocuklarıyla ilgilendiklerini göstermelerini ve görüşmeye, öğrenci hakkında iyi haberlerle başlamalarını tavsiye etti.
Öğretmenle veli arasında çıkabilecek olası uyuşmazlıkların, anne-babanın, öğretmenin çocuklarının iyiliği için çalıştığını kabul etmesiyle çözülebileceğini belirten Yeşilyaprak, öğrencinin okulda yaptığı işleri ara sıra eve götürmesine izin verilerek anne-babanın mutlu edilebileceğini dile getirdi.
Yeşilyaprak, anne-babaların okul yıllarına ait anılarının okula karşı tutumlarını etkileyeceğini ve velilerin okula geldiklerinde daima güler yüzle karşılanması gerektiğini söyledi.
VELİ TOPLANTILARI ÖNEMLİ
Veli toplantılarının hali hazırda rehberlik anlayışına ters uygulandığını kaydeden Yeşilyaprak, bu görüşmelere giderken velilerin gerildiğini ve sıkıldığını belirtti.
Yeşilyaprak, velilerin çocuklarının sınıfında toplanarak, öğrencilerin isimlerinin sırayla okunması ile “suçla yargılandığını” bildirerek bu uygulamanın iletişimde sağlıksız ve akışı kesen bir uygulama olduğunu kaydetti.
Yeşilyaprak, veli toplantılarının ayakta ve çay ikramıyla birlikte yapılarak velinin rahatlayabileceğini ve sırayla öğretmenin yanına gelerek çocuğu hakkında bilgi alabileceğini ifade etti.
Yeşilyaprak şunları söyledi:
“Böylece çocuğu hakkındaki durumu bir mahkeme salonu gibi, herkesin huzurunda değil, sadece kendisi öğrenmiş olur. Bu yaklaşım velilerin rahatlamalarının sağlayabileceği gibi birbirleriyle etkileşimlerine fırsat verir, okula karşı yapıcı önelireni, işbirliğinin gelişmesi için uygun bir ortam yaratır. Bu çay-pasta ikramının ayakta ve velilerin haraketli bir durumda, etkileşimlerini sağlayacak bir şekilde olması tercih edilir. Düzenlemede velilerin görüş ve katkıları alınabilir.”