Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer yeni yayınlanan kitabında Türkiye’de eğitimin son 20 yılını şöyle değerlendirdi:
“Türk eğitim sistemi, yaklaşık 19 milyon öğrencisi ve 1.2 milyon öğretmeniyle büyük bir sistemdir. Dolayısıyla, eğitime erişimin iyileştirilmesi için büyük yatırımlar gerekiyor. Bu nedenle, eğitim yatırımları okul ve derslik sayılarında bu dönemde zirve yaptı. Sonuç olarak nispeten kısa bir sürede bu yatırımlardan etkileyici bir fayda gözlemledik. Okullaşma oranları tüm eğitim seviyelerinde önemli ölçüde arttı. Türkiye’de okul öncesinden üniversiteye kadar eğitime katılım oranları arttı. Örneğin, 2000 yılında ortaöğretimde yaklaşık yüzde 44 olan okullaşma oranı şimdi yüzde 95’e ulaştı. 4+4+4 düzenlemesi ve zorunlu eğitimin 8 ile 12 yıl arasında olması bu başarıda önemli bir rol oynadı. Benzer şekilde, önemli yükseköğretim kayıtlarında iyileşmeler sağlandı. 2002’de yüzde 14 olan 18-22 yaş arası öğrenci oranının artması 2021’de yüzde 45’e yükseldi.”
EĞİTİMİN EVRENSELLEŞMESİ DEZAVANTAJLI GRUPLARI GELİŞTİRDİ
Kitapla ilgili yapılan açıklamada ise şu ifadelere yer verildi:
“Ulusal ve uluslararası veriler, Türk eğitim sisteminin son yirmi yılda önemli ölçüde geliştiğini gösteriyor. Bu bağlamda Türkiye, eğitime erişimi ve eğitimde fırsat eşitliğini artırmak için 2000’li yıllardan itibaren önemli bir dönüşüm yaşadı. Bunun için Milli Eğitim Bakanlığı bütçesine paralel olarak eğitim yatırımları arttı, sosyal destek programları uygulandı ve Türkiye geneline yayıldı. Önemli iyileştirme çalışmaları sonucunda eğitimin evrenselleşmesinden en çok görece dezavantajlı gruplar yararlandı. Ayrıca eğitim sisteminde kapsayıcılığı artıracak adımlar atıldı, üniversiteye girişte katsayı düzenlemesi ve başörtüsü yasağı kaldırıldı, seçmeli dersler önemli ölçüde çeşitlendirildi. Dolayısıyla bu dönem, eğitimin demokratikleşmesi ve evrenselleşmesi açısından kritik bir aşamadır.
OKULLAR ARASINDA BAŞARI FARKI AZALACAK
Türkiye’de eğitim sistemi büyük çabalar ve yatırımlarla güçlendirilmiş olsa da, bu gelişmelerin toplumsal farkındalığı aynı düzeyde değildir. Kitap, son 20 yılda eğitim sistemimizde yaşanan gelişmeleri, bu gelişmelerin sonuçlarını ulusal ve uluslararası verilere dayanarak objektif bir şekilde değerlendirmeyi amaçlıyor. Bu kitabın, okullar arasındaki başarı farklarını azaltacak yeni eğitim politikalarının geliştirilmesine ve böylece Türkiye’de eğitimde fırsat eşitliğinin artırılmasına katkı sağlaması amaçlanıyor. Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer tarafından kaleme alınan kitabın, Türk milli eğitiminin gelişimi hakkında fikir sahibi olmak isteyenler ve politika yapıcılar için daha kapsayıcı, çeşitli ve uyumlu bir öğrenci eğitimi için yapılması gerekenler konusunda farkındalık kazanmaları için bir referans.”