Güncelleme Tarihi:
Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı amacısı Kemal Zaim’in, Türkiye’nin ilk Orman Fakültesi kurucusu büyük dedesi Hoca Ali Rıza Efendi’nin, öğretmen olan ve kendisinde büyük emeği olan büyükannesinin etkisi ile eğitim yatırımları yaptı. “Eğitim ile ilgili işlere gönül vermem bir aile geleneği olarak değerlendirilebilir.” diyerek 1997’de Atılım Üniversitesi’ni kurdu. Eğitim dışında 1992’de kurduğu bir inşaat şirketi var. Üniversitesi 1000, inşaat şirketinde 200 kişi çalışıyor.
ÜNİVERSİTE SAYISININ HIZLA ARTMASI ÖNEMLİ BİR SORUN
Yalçın Zaim ile yükseköğretim ve eğitimi konuştuk:
İlk ve orta öğretimdeki sorunlar çok büyük. Ancak bunun yansıması olarak üniversite yükseköğretimde öğrenci standart ve beklentilerinin de değiştiğini de üzülerek görüyorum. Yabancı dil öğretiminde güçlük çekiyoruz, çünkü 17-18 yaşına gelmiş ve o güne kadar hiç veya sınırlı dil eğitimi almış birine yabancı dil öğretmek oldukça güç. Bu nedenle öğrencinin verilen eğitimi dikkatle takip etmesi, çok çalışması ve imkanı olan öğrencilerin en az bir kez yurt dışına çıkmasını tavsiye ediyorum. Üniversite sayısının hızla artması da bir sorun. Üniversitelerin nitelik kazanması, olgunlaşması için zamana ihtiyaç var.
KALİTELİ EĞİTİM ŞART
Gerek ülkemiz ve gerekse uluslararası genç nesil için temel hedefler belirlenmeli. Üniversite olarak öğrenci yetiştirmek ve araştırma yapmak, bilimsel bilgi üretmek elbette çok önemli. Ancak günümüzde bilgiyi üretmek dışında yapılan araştırmaların ticarileştirilmesi, hayata hızla aktarılarak kullanılması önemli. Olanaklarını sonuna kadar kullanan, çalışmak istedikleri alanları daha doğru ve olabildiğince erken belirleyen, her alanda inovasyon yaratan gençler yetiştirmeli, çözüm odaklı eğitimi güçlendirmeliyiz. Sadece öğrenci değişimi değil, akademisyenlerin değişimleriyle uluslararasılaşmaya önem verilmeli. Ancak bu şekilde bilim ve teknolojinin hızına global anlamda ayak uydurulabilir ve ortak projelerle bilim ve teknolojinin gelişmesinde öncü olunabilir.
HEDEFİMİZ DÜNYA BİRİNCİSİ OLMAK
Hedefimiz önce Türkiye, sonra dünya da birinci olmak. Dünyada şu anda eğitim, araştırma, bilimsel çalışmalar vb. esaslar dikkate alınarak tüm dünya üniversitelerinin sıralamasında iyi yerlerdeyiz. Türkiye’de ki URAP’ta tüm vakıf üniversiteleri arasında ilk 10 içindeyiz. Londra merkezli yükseköğretim derecelendirme kuruluşu QS “Yükselen Avrupa ve Merkez Asya’nın En İyi Üniversiteleri 2016” sıralamasında ilk defa yer aldık. Toplam 200 üniversitenin yer aldığı bu sıralamada üniversitemiz dünyada 62, Türkiye’de ilk 20, vakıf üniversiteleri içinde ilk 5’e girmeyi başardı. Times Higher Education (THE) sıralamasında dünya üniversiteleri arasında 978 üniversite arasında 401-500 aralığında ve Türk üniversiteleri arasında 4’üncü sırada yer aldı. Mezun öğrencilerimizin istihdam oranı yüzde 93. Bugünün ve yarının meslekleri, bu alanlar için insan gücü yetiştirilmesi önemli. Kaliteli öğretim yapmak ve iyi bir üniversite olmak istiyorsanız en az 100 milyon Amerikan doları yatırım yapmak gerekiyor. Her bir öğrenci için en az 5.000 Amerikan Doları harcama yapmalı. Bunun için de en az 30- 40 yıla ihtiyaç var. Tek hedefim şu: Kaliteli insan gücü yetiştirmek ve en iyi üniversiteler içinde yer almak… Benim görevim de bu zaten.
TERSİNE BEYİN GÖÇÜNÜ YAPMALIYIZ
Üniversitemizdeki 40 programın 28’inde İngilizce eğitim yapılıyor. Yabancı dil bilen, araştırma ve yayın yapan, alanıyla ilgili sektörlerde proje üreten nitelikli hoca bulmak her zaman kolay olmuyor. Ama ülkemizde yetişmiş, yurt dışında tecrübe kazanmış akademisyenler yanında, halen yurt dışında olan birçok bilim insanımız var. Tersine beyin göçü açısından ülkemizden yurt dışına gitmiş öğretim elemanlarının geri dönüşünü sağlamak önemli. Aynı zamanda dünyanın farklı ülkelerinden öğrencilerimize ve üniversitemize fayda sağlayacak bilim insanlarını da istihdam ediyoruz.
ÖĞRENCİLERİN GELİŞİMİNİ SAĞLAMALIYIZ
Ülkemizin iyi yetişmiş insan gücüne ve bilimsel araştırmalara ihtiyacı olduğu düşüncesiyle, özellikle mühendislik gibi uygulamalı eğitimi zorunlu kılan, masraflı ve zor alanlara yöneldik. Tüm fakültelerimizde öğrencilerimizin en iyi şekilde eğitim alabilmesi için gerek öğretim elemanı kadrosu gerek laboratuvarlar, gerekse müfredat anlamında taviz vermedik. Yatırımlarımızın en önemli kısmını bunlara yönlendirdik. Öğrencilerimizin her alanda kendilerini geliştirebilmeleri için sosyal ve kültürel gelişimleri için olanakları arttırmaya çalışıyoruz.