Asıl puan LYS’lerde gelecek

Güncelleme Tarihi:

Asıl puan LYS’lerde gelecek
Oluşturulma Tarihi: Mart 30, 2013 14:39

Üniversiteye girmek isteyen adaylar için yerleştirme sisteminin ilk aşaması olan YGS yapıldı.

Haberin Devamı

YGS’yi hedeflediği gibi sonuçlandıran adaylarda bir rahatlama gözlenirken sınavı hedeflediği biçimde sonuçlanamayan adaylarda ise bir huzursuzluk gözleniyor. Özellikle YGS’de beklentilerinin altında kalan adaylar kalan zamanda LYS hazırlıklarını bırakmayı düşünüyorlar. Bazı öğrenciler ise yanlışlarla karşılaştıklarında moralleri bozulacağı için sınav soru ve cevaplarına bakmamayı tercih ediyorlar. Şu sıralar öğrencilerin en çok merak ettiği sorular ise şunlar:

- YGS’nin LYS’ye etkileri ne kadar olacak?
- YGS telafi edilebilir mi?
- Kalan zamanı verimlilik adına nasıl değerlendirmeliyim?

YGS tek başına belirleyici değil

Bu ve benzeri sorulara cevap bulan adaylar hazırlık sürecinde daha rahat olacaklar ve bilinçli olarak çalışmalarına devam edecekler.
Önce şunu ifade etmeliyim ki, üniversiteyi hedefleyen adaylar için YGS’nin iyi veya kötü geçmesi çok fazla bir anlam ifade etmiyor. Çünkü sınav sistemi YGS ve LYS’lerle birlikte değerlendiriliyor.
İki basamaklı sınav sisteminin, tek basamaklı sisteme göre avantajı da budur. Sistem gereği hedeflenen bir bölüme girmek için üç ana kaynak etki ediyor. Bunlar, YGS, LYS ve okul başarı puanı.
Toplam yerleştirme puanına bu üç kaynak etki ettiğine göre YGS tek başına belirleyici kriter olamaz. ÖSYM’nin başvuru kılavuzunda YGS’nin LYS’ye etki durumunu yüzde 40 olarak görülüyor. Fakat bu durumu “YGS’de alınan puanların yüzde 40’ı LYS’ye eklenecek” şeklinde algılamak yanlış. Çünkü YGS ve LYS’ler kendi içinde değerlendirilecek. Örneğin, YGS-1 puanı değerlendirilirken 160 soru temel alınırken, MF-3 puanın değerlendirilmesinde soru sayısı 330 oluyor. Yine, MF-3’ten tercih yapmayı düşünen bir aday YGS’de sosyal bilimler testinden 40 soruyu hiç cevaplamadığında MF-3 puanı hesaplanırken yüzde 7 katkıyı alamayacak. Buna göre, YGS’de net yapma oranı düştükçe LYS’ye etki oranında da düşme gözlenecek.
Yukarıdaki değerlendirmeler ışığında, adayların YGS’si beklendiği gibi geçmemiş olsa dahi morallerini bozmadan LYS çalışmaları arttırarak sürdürmeleri gerekir. Bu süreç içinde adaylar, ciddi bir maça hazırlanan sporcular gibi yaşantı ve moral-motivasyonlarına dikkat etmeliler. Asıl olarak puanlama LYS ile elde edileceğinden dolayı kesinlikle çalışmalar bırakmamaları gerekiyor. Özellikle bu dönemde hedefine kilitlenmiş adayların LYS çalışmalarını arttırarak devam ettirmeleri en isabetli bir yaklaşım olur. Asıl hesaplamaya katkı sağlayacak yüzde 60-70’i puan henüz geride. Adaylar bundan sonraki süreçte bir durum değerlendirmesi yaparak “Toplam puanımı ne yaparsam daha yukarı çıkarabilirim?” diye bir strateji belirlemeli ve zaman kaybetmeden harekete geçmeliler.

Haberin Devamı

LYS çalışmalarında tekrar önemli

Haberin Devamı

YGS’de daha çok kavrama yeteneği ve bilgiyi kullanma becerisi, LYS’lerde ise daha çok bilgi düzeyi ölçülür. Bundan nedenle LYS çalışmaları YGS çalışmalarından farklı olmalı. Adayların girecekleri LYS’lere kaynaklık eden derslerle ilgili ön bilgilere sahip olmaları için düzenli ve yoğun bir çalışılmaları gerekiyor. LYS hazırlık sürecinde öğrenilen bilgilerin kalıcı olması için tekrar ağırlıklı çalışmalar önem kazanıyor.

İki sınav arası bunlara dikkat!

Üniversiteye giriş sınavları test tekniğine dayalı sınavlardır ve bunlarda başarılı olmak test çözme becerisi kazanmayı gerektirir. Test tekniğine dayalı sınavlarda zamanı ve bilgiyi en doğru şekilde kullanmak öğrenciyi başarıya götüren basit ama önemli detaylardandır. Bu da sürekli test çözerek soru kalıplarını öğrenme ve okuma hızını arttırmakla mümkün olur. Test çözmek demek tekrar tekrar ve aralıksız aynı konuları çalışmak demek değil. Öğrenciler arasında günlük konulan soru sayı sınırlaması vardır ve günlük test sayısına ulaşmak amacıyla çözülen sorulardan genelde verim alınmaz. Koyulacak hedef soru sayısından çok soru içeriği ve hedefe yönelik sorularla ilgili olmalı.

Haberin Devamı

Karşılığın alınacağı sınavlar

LYS’lerde adayların kendi alanlarından sorumlu olacakları için çalışması ve öğrenmesi YGS’ye göre hem kolay hem de zevkli ve çoğunlukla bilgiye dayalı sorulardan oluştuğu için daha çok çalışmalarının karşılığının alınacağı sınavlardır. YGS’de 4 farklı alandan 160 dakika süre verilirken LYS’lerde 5 ders için iki sınav ve yaklaşık 250-270 dakika zaman tanınacak. Bu da bir soruya yaklaşık buçuk dakika süre düştüğü anlamına gelir. Buna göre LYS’ler, YGS’lere göre biraz daha rahat geçecek demektir. Geçen seneki adayların YGS sonuçları analiz edildiğinde, LYS netlerinin daha yüksek olduğunu gözlendi. Bu sene de adaylar YGS’ye takılmadan biran önce LYS’lere kaynaklık eden ders konuları ve çalışılacak kaynakları belirlemeli, zaman planlanması yapmalı, konular bitince de deneme sınavlarıyla çalışmaların yeterliliğinin denetlenmeliler.

Haberin Devamı

Öğrenme görecelidir

Her adayın algısı, dikkati ve öğrenme şekli farklıdır. Adayların, çalışırken öncelikle kendi özelliklerini tanıması ve bu özelliklere göre bir çalışma planı hazırlaması gerekir. Bir öğrenci matematikte zorlanırken diğer öğrenciye sözel konular zor gelebilir. Zor gelen derslerin dikkatin en yoğunlaştırılabilecek saatlerde çalışılması gerekiyor. Verimli saatler birçok insan için sabah saatleridir. Soruyu çok fazla okuyarak zihni karıştırmamak gerekir. Soru çözmeyi sağlayacak soru metninde yer alan önemli kelimelerin altını çizmek ve test çözerken dikkat dağıldığında kendinizi yoğunlaşmaya zorlamak yerine 10 dakikalık bir ara vermek daha faydalı olur.

Haberin Devamı

Tekrar yapmaktan sıkılmayın

İnsan öğrendiğini çok hızlı unutur ancak başta ve sonda öğrenilen daha çok akılda kalır. Uzun bir dersi öğrenmeye çalışmak yerine, dersi daha küçük parçalara bölerek öğrenmek daha kolaydır ayrıca yapılacak çalışmada en iyi verimi almak için öğrenmeyi 20-40 dakikalık aralıklara ayırmak gerekir. Hazırlık sürecinde yapılan hatadan biri çözüme ulaşmadan verilen aralardır. Bu şekilde verilen aralar dikkat dağınıklığına ve konudan kopmaya sebep olur. 20-40 dakika ders çalıştıktan sonra 10 dakika tekrar yapıp sonrasında ara vermek daha faydalı bir çalışma yöntemidir. Her çalışma aralığı sonunda 10 dakika tekrar yapmak gerekir çünkü hiç tekrar yapılmazsa öğrenilenlerin yüzde 80’i unutulur. Notların tekrar yazılması veya çalıştıktan sonra notların tekrar hızla gözden geçirilmesi de hatırlamayı pekiştiren yöntemlerden biridir.

Derslerden kopmayın

İkinci sınava doğru her ne kadar adaylar daha çok pratik yapmayı tercih etse de eksik olduğunu düşündüğünüz dersleri dikkatlice dinlemek ve bilgilerinizi tazelemek her zaman iyi bir öğrenme yöntemidir. Okulda veya dershanede görülen derslere, konuyu okuyarak gitmek ve derste dinleyerek bilgileri pekiştirmek bilginin kalıcı olmasını sağlıyor. Konuyla ilgili yapılan ön okumalar, çıkarılan sorular ve konu üzerinde tartışma test çözmekten çok daha faydalı bir yöntemdir.

Unutmamak gerekir ki, eğer adaylar YGS’de zorlanmışsa bu durum sadece kendi için değil sınava giren tüm adaylar için söz konusudur. O halde, yapılması gereken sadece LYS’lere odaklanıp YGS psikolojisinden bir an önce çıkmaktır. YGS beklenilenin altında gelme endişesi, havaların ısınması, LYS konularının bilgiye dayanması öğrencileri hedefinden saptırmamalıdır.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!