Güncelleme Tarihi:
Tasarının maddelerinin görüşülmesinin ardından yapılan oylamada tasarı kabul edilerek, yasalaştı. Buna göre, Milli Eğitim Bakanlığı’nda müsteşar yardımcısı sayısı 5'ten 7'ye çıkarılacak. Rehberlik ve Denetim Başkanlığı "Teftiş Kurulu Başkanlığı", Hukuk Müşavirliği ise "Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü" şeklinde teşkilatlandırılacak.
Aday çırak, çırak, kalfa, ustalar, genel ve mesleki eğitimlerini verme görevi, Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğünden alınıp, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne verilecek.
Özel öğretim kurumlarında olduğu gibi öğrencilere özel barınma hizmeti sunan kurumların iş yeri açma ve çalışma ruhsatı, Milli Eğitim Bakanlığı’nca verilecek, mevzuata aykırılık tespit edilirse Bakanlıkça kapatılabilecek. Bakanlık bu yetkisini valiliklere devredebilecek.
Teftiş Kurulu Başkanlığı, bakan veya bakanın yetkili kılması üzerine müsteşarın emri veya onayıyla bakan adına verilen görevleri yapacak.
Rehberlik ve Denetim Başkanlığı’na verilen görevlerin yerine getirilmesi amacıyla, il milli eğitim müdürlükleri bünyesinde bulunan Maarif Müfettişleri Başkanlığı kaldırılıyor. Teftiş Kurulu Başkanlığı, başkan, başkanlık birimlerinde ve çalışma merkezlerinde görevli bakanlık maarif müfettişi ve müfettiş yardımcılarından oluşacak.
ÖĞRETİM ELEMANLARI PROJE OKULLARDA MÜDÜR OLABİLECEK
Üniversitelerde görev yapan öğretim elemanlarına, proje okullarında okul müdürlüğü görevi verilebilecek.
Bakanlık tarafından veya bakanlığın denetiminde sunulan hizmetlerin rehberlik ve teftişini sağlamak amacıyla gerekli görülen illerde bakan onayıyla çalışma merkezleri kurulabilecek veya bu merkezler aynı yolla kaldırılabilecek. Teftiş Kurulu Başkanlığı’nda ve çalışma merkezlerinde yeterli sayıda bakanlık maarif müfettişi ve bakanlık maarif müfettiş yardımcısı istihdam edilecek.
Engelli bireylerin özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerine, birimlerine kayıt ve kabul işlemleri, engelli birey ve eğitim personelinin ders devam takibi, 1 Eylül 2017'den itibaren biyometrik kimlik doğrulama sistemi veya kameralı görüntüleme sistemiyle yapılacak.
MAARİF MÜFETTİŞLERİ İNCELEME, ARAŞTIRMA HİZMETLERİ VERECEK
Maarif müfettişleri, illerde il müdürlüklerine bağlı olarak inceleme, araştırma, rehberlik hizmetleriyle il müdürünün vereceği diğer görevleri yapacak.
Düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1 yıl içinde, "Bakanlık Maarif Müfettişi" unvanlı toplam serbest kadro adedini geçmemek üzere "Maarif Müfettişi", "Eğitim Müfettişi", "Milli Eğitim Denetçisi" ve "İl Eğitim Denetmeni" unvanlarını ibraz etmiş olup halen bakanlık teşkilatında görevli olanlar ile bakanlık teşkilatında şube müdürü ve üstü kadrolarda fiilen çalışanlar ve milli eğitim uzmanı ile milli eğitim uzman yardımcılarından yabancı dil ve tez şartını karşılayanlar arasından yapılacak mülakatta başarılı olanlar, 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile belirlenen atama sayı sınırlarına tabi tutulmaksızın bakan onayı ile "Bakanlık Maarif Müfettişi" atanabilecek.
Bakanlık teşkilatında halen şube müdürü ve üstü kadrolarda çalışanlar ile milli eğitim uzmanı ve milli eğitim uzman yardımcıları arasından yapılacak atamaların sayısı, ihdas edilen Bakanlık Maarif Müfettişi kadro sayısının yüzde 5'ini geçemeyecek.
SINAV VEYA SORU ÜCRET DÖNER SERMAYEDEN
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, okul ve kurumların eğitim ve öğretim programları, taslak ders kitapları, eğitim araç gereçleri, sınav sorularının hazırlatılması veya inceletilmesi karşılığı ödenecek bedel ile telif ücretleri, taslak kitap, ders kitabı, eğitim araç ve gereçlerinin inceleme işlerinde görev alanlara yapılacak ödemeler, döner sermayeden karşılanacak.
Bakanlıkça gerçekleştirilen merkezi sınavlarda görev yapan bina sınav sorumluları, sınav koordinatörüne, yardımcılarına, bina yöneticilerine, salon başkanlarına, gözetmenlere, sınav güvenliğini sağlayan kolluk kuvvetlerine, soruların hazırlanmasında kapalı dönem çalışanlara ve sınav sürecinde görev alan diğer personele, döner sermaye hesabından sınav veya soru ücreti ödenecek. Bakanlığın merkez teşkilatında kadrolu veya sözleşmeli çalışan personeline, sınav sorularının hazırlanmasına katkıları nedeniyle ayrıca soru ücreti ödenmeyecek.
Maarif müfettiş yardımcılarından yeterlilik sınavına girebilmek için gerekli süreyi tamamlayanlar, düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten önceki mevzuat hükümlerine göre yeterlilik sınavında başarılı olmaları halinde, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce emsali maarif müfettişlerinin tabi olduğu özlük haklarından yararlanacak.
AYLIKSIZ İZİNLİ SAYILACAK
Kanunla yurtdışına gönderilen bursiyerlerin eş ve çocuklarının tedavi giderlerinin karşılanmasına da imkan sağlanıyor. Mecburi hizmetle yükümlü bulunanların yetiştirme, eğitim veya staj sürelerinin bitiminden itibaren en çok 3 ay içinde kurumlarına başvurma zorunluluğu 2 ay şeklinde değiştiriliyor.
Yurtdışına gönderilmeye hak kazandıktan sonra çeşitli nedenlerle ruh veya beden sağlığı bozulan öğrenciler, hastanelerden alacakları sağlık kurulu raporu ve bakanlığın istediği diğer belgelerle sağlık durumlarının öğrenimlerini sürdürmelerine imkan vermediğini belgelendirmeleri halinde, öğrencilikle ilişikleri kesilecek. Bu öğrenciler tahsil masrafı ödemeyecek, mecburi hizmetle yükümlü tutulamayacak.
Kanun kapsamında yurtdışına gönderilen memurlar, öğrenim süreleri boyunca aylıksız izinli sayılacak. Bu kişiler öğrenimlerini başarıyla tamamlayıp mecburi hizmet yükümlülüklerini yerine getirmek üzere aylıksız izinli olarak ayrıldıkları kadrolarına döndükten sonra, adına öğrenim gördükleri kurumların ilgili kadrolarına en geç 6 ay içerisinde naklen atanacaklar ancak 2 ay içinde görevine dönmeyenler, memuriyetten çekilmiş sayılacak.
ÇIRAKLIK EĞİTİMİ
Çıraklık eğitimi zorunlu ortaöğretim kapsamına alınıyor. Ortaöğretim, ilköğretime dayalı 4 yıllık zorunlu örgün veya yaygın öğrenim veren genel, mesleki ve teknik öğretim kurumlarıyla mesleki eğitim merkezlerinin tümünü kapsayacak. Bu okul ve kurumları bitirenlere, bitirdikleri programın özelliğine göre diploma verilecek ancak mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin diploma alabilmeleri için Milli Eğitim Bakanlığı’nca belirlenen fark derslerini tamamlaması gerekecek.
Bir mesleğe yönelik program uygulayan liselerin mezunlarının, YÖK tarafından belirlenecek aynı alanda bir önlisans programına yerleşmelerinde, merkezi sınavda aldıkları puanlara, ortaöğretim başarı puanı ve bu puanın YÖK tarafından tespit edilecek katsayıyla çarpımı sonucunda bulunacak puan eklenecek.
En az ortaokul veya imam hatip ortaokulu mezunları da çıraklık ve kalfalık eğitimi alabilecek.
Düzenleme kapsamında, 10 ve daha fazla personel çalıştıran işletmeler, çalıştırdıkları personel sayısının yüzde 5'inden az olmamak üzere mesleki ve teknik ortaöğretim okul ve kurumu öğrencilerine, staj ve tamamlayıcı eğitim yaptıracak.
Eğitim alanını düzenleyen yasa ile aday çırak ve çırakların yanı sıra staj yapan mesleki ve teknik okul öğrencilerine de işletmeler tarafından ücret ödenecek. Bu kişilere, 20 ve daha fazla personel çalıştıran iş yerlerinde asgari ücretin net tutarının yüzde 30'undan, 20'den az personel çalıştıran iş yerlerinde yüzde 15'inden, aday çırak ve çırağa yaşına uygun asgari ücretin yüzde 30'undan aşağı ücret verilemeyecek.
Aday çırak ve çıraklar ile mesleki ve teknik eğitim okul ve kurumlarında alan eğitimine başlayan veya işletmelerde mesleki eğitim ve tamamlayıcı eğitim gören öğrencilerin sigorta primleri asgari ücretin yüzde 50'si üzerinden, Milli Eğitim Bakanlığı ile mesleki ve teknik eğitim yapan yükseköğretim kurumlarının bağlı olduğu üniversitelerin bütçesine konulan ödenekten karşılanacak.
ÜNİVERSİTELERDEKİ DİSİPLİN UYGULAMALARI
YÖK Başkanı, üst kuruluşlar ile bağımsız vakıf meslek yüksekokulu müdürleri de disiplin amiri olabilecek. Söz konusu yasa ile devlet ve vakıf üniversitelerinin öğretim elemanları ve memurlarına uygulanabilecek disiplin cezaları, uyarma, kınama, aylıktan veya ücretten kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ücretten kesme, meslekten ve kamu görevinden çıkarma cezaları yeniden düzenleniyor.
Yükseköğretim üst kuruluşları ve yükseköğretim kurumlarında disiplin amirlerince verilebilecek tüm cezaların kanunla belirlenmesi sağlanacak. Devlet ve vakıf yükseköğretim kurumlarının öğretim elemanları, memur ve diğer personeline uygulanabilecek disiplin cezaları, uyarma, kınama, aylıktan veya ücretten kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ücretten kesme, üniversite öğretim mesleğinden çıkarma ve kamu görevinden çıkarma cezaları olacak.
Yükseköğretim Kanunu kapsamındaki kamu görevlileri, Devlet Memurları Kanunu'ndaki fiillere ilaveten, yetkili makamların bilgi ve belge istemini mazeretsiz olarak zamanında yerine getirmediği, maiyetindeki elemanların yetiştirilmesinde özen göstermediği, destek alınarak yürütülen araştırmalar sonucu yapılan yayınlarda destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile bunların katkılarını belirtmediği takdirde uyarma cezası alacak.
KINAMA CEZASI
Kınama cezasını gerektiren fiiller şöyle olacak:
Yetkili makamların görevle ilgili bilgi ve belge istemini mazeretsiz olarak zamanında yerine getirmemek.
Resmi olarak ders vermekle yükümlü bulunulan öğrencilere özel ders vermek.
Resmi ilan, afiş, program, yazı ve benzeri dokümanları koparmak, yırtmak veya tahrif etmek.
Üniversite veya bağlı birimlerin sınırları içinde herhangi bir yeri kurumun izni olmadan hizmetin amaçları dışında kullanmak veya kullandırmak.
Yayınlarında hasta haklarına riayet etmemek.
İncelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri eser sahibinin açık izni olmaksızın yayımlanmadan önce başkalarıyla paylaşmak.
Araştırma ve deneylerde, çalışmalara başlamadan önce alınması gereken izinleri yetkili birimlerden yazılı olarak almamak.
Akademik atama ve yükseltmelere ilişkin başvurularda bilimsel araştırma ve yayınlara ilişkin yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunmak.
İçeriği itibarıyla şiddet, terör ve nefret amaçlı bildiri, afiş, pankart, bant ve benzerlerini basmak, çoğaltmak, dağıtmak ve bunların kurumların herhangi bir yerine asmak, teşhir etmek.
Yükseköğretim kurumları içinde siyasi parti faaliyetinde bulunmak veya siyasi parti propagandası yapmak.
AYLIKTAN KESME CEZASI
Aylıktan veya ücretten kesme cezasını gerektiren fiiller, şu şekilde:
Yükseköğretim üst kuruluşları ile yükseköğretim kurumlarının organlarında yapılan konuşma ve alınan kararları, yetkili olmadığı halde organ veya üyelerinin aleyhinde davranışlara yol açmak maksadıyla dışarı yaymak.
Kuruma ait araç, gereç, belge ve benzeri eşyayı görevin sona ermesine ve kurumca yazı ile istenmesine rağmen belirlenen süre içinde geri vermemek.
Araştırma ve deneylerde, hayvanlara ve ekolojik dengeye zarar vermek.
Bilimsel çalışmalarda, diğer kişi ve kurumlardan temin edilen veri ve bilgileri, izin verildiği ölçüde ve şekilde kullanmamak, bu bilgilerin gizliliğine riayet etmemek ve korunmasını sağlamamak.
Mükerrer yayınlarını akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak.
Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak.
Hukuka aykırı olarak kurumun bilişim sisteminin bütününe veya bir kısmına kasten girmek veya orada kalmak.
KADEME İLERLEMESİNİN DURDURULMASI
Kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ücretten kesme cezasının koşulları da düzenleniyor. Devlet yükseköğretim kurumlarında bulunulan kademedeki ilerlemenin fiilin ağırlık derecesine göre 1 ila 3 yıl durdurulması, vakıf yükseköğretim kurumlarında ise fiilin ağırlık derecesine göre 3 ila 6 ay brüt ücretten kesintiye gidilmesi olarak belirleniyor.
Bu ceza kapsamına giren bazı fiiller şu şekilde sıralanıyor:
Hizmet içinde resmi bir belgeyi tahrif etmek, yok etmek, gizlemek veya sahte olarak düzenlemek, sahte belgeyi bilerek kullanmak, kullandırmak.
Kamu hizmetlerinin yürütülmesini engellemek, boykot ve işgal eyleminde bulunmak.
Basın-yayın veya bilişim sistemlerini kullanarak amiri, iş arkadaşları, personeli, hizmetten yararlananlar veya öğrencileri hakkında gerçeğe aykırı açıklamada veya haksız isnatta bulunmak veya rızaları olmaksızın özel hayatlarıyla ilgili açıklama yapmak.
İnsanlarla ilgili biyomedikal araştırmalarda ve diğer klinik araştırmalarda ilgili mevzuat hükümlerine aykırı davranmak suretiyle kişilere zarar vermek.
Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yapmak, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak.
Kanunların izin verdiği haller dışında siyasi partilere üye olmak.
ÜNİVERSİTE ÖĞRETİM MESLEĞİNDEN ÇIKARMA
Kasten başkalarının özgün fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi gösterenler, üniversite öğretim mesleğinden çıkarılacak.
Yükseköğretim Kanunu kapsamındaki kamu görevlileri, Devlet Memurları Kanunu'na ilaveten, terör niteliğinde eylemlerde bulunmaları veya bu eylemleri desteklemeleri, kanunların izin verdiği haller dışında siyasi partilere üye olmaları, amire, iş arkadaşlarına, personeline, hizmetten yararlananlara veya öğrencilerine fiili saldırıda veya cinsel tacizde bulunmaları, kamu hizmeti veya öğretim elemanı sıfatı ile bağdaşmayacak nitelik ve derecede yüz kızartıcı ve utanç verici hareketlerde bulunmaları, uyuşturucu ve diğer uyarıcı maddeleri kullanmaları, satmaları, hukuka aykırı olarak kurumun verilerini elde etmeleri, değiştirmeleri veya yok etmeleri halinde kamu görevinden çıkarılacak.
Yükseköğretim üst kuruluşları başkan ve üyeleri ile yükseköğretim kurumları yöneticilerinin, kadrolu ve sözleşmeli öğretim elemanlarının ve memurların suç işlediklerinin iddia edilmesi halinde, buna ilişkin ihbar veya şikayet başvurusunun somut ve inandırıcı mahiyette bilgi veya belge olmaksızın yapılması halinde veya suçun işlenmediğinin kısa bir inceleme ile açıkça görülebildiği diğer hallerde, inceleme yapılmasının ardından ceza soruşturması başlatılmamasına karar verilebilmesi olanaklı hale getiriliyor.
Yükseköğretim kurumu yöneticileri, öğretim elemanları, memurlar ve diğer personel hakkında görevden uzaklaştırma tedbiri, disiplin veya ceza soruşturmasının herhangi bir aşamasında 3 ay süreyle alınabilecek. Görevden uzaklaştırmaya, yükseköğretim üst kuruluş başkanları ile devlet yüksek öğretim kurumlarında atamaya yetkili amirler, vakıf üniversitelerinde rektörler yetkili olacak.
5 YIL BOYUNCA REKTÖR, DEKAN, BAŞKAN OLAMAYACAKLAR
Rektörlerin, bağımsız vakıf meslek yüksekokulu müdürlerinin ve dekanların görevden uzaklaştırılması kararı, disiplin amirinin teklifi üzerine Yükseköğretim Genel Kurulu tarafından; aylıktan ve ücretten kesme, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ücretten kesme, üniversite öğretim mesleğinden ve kamu görevinden çıkarma cezaları ise Yüksek Disiplin Kurulu kararıyla verilecek.
Aylıktan veya ücretten kesme cezası alanlar 3 yıl, kademe ilerlemesinin durdurulması veya birden fazla ücretten kesme cezası alanlar 5 yıl boyunca rektör, dekan, enstitü müdürü, yüksekokul müdürü, bölüm başkanı, meslek yüksekokulu müdürü, bölüm, ana bilim dalı, ana sanat dalı, bilim dalı, sanat dalı ve daire başkanlığı dengi ve üstü kadrolara atanamayacak.
FATİH PROJESİ, KAMU İHALE KANUNU’NDAN MUAF OLACAK
Eğitimde Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi kapsamında, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işleri Kamu İhale Kanunu hükümlerine tabi olmayacak.
Proje çerçevesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okulların internet erişim hizmetleri ve ağ altyapısının sağlanması için Bakanlıkça yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde üst yöneticinin onayıyla 15 yıla kadar, gelecek yıllara yaygın yüklenmelere girişilebilecek.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul ve kurumlarda kurulan Okul-Aile Birliği iş yerleri ile vakıf üniversitelerine ait iş yerlerinin Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nda öngörülen 5 puanlık prim indiriminden faydalanmış olmaları halinde yararlandıkları devlet payı karşılığı tutar geri alınmayacak.
Özel Öğretim Kurumları Kanunu kapsamında eğitim ve öğretim faaliyetlerini yapan ancak bu kanuna uygun olarak kurum açma izniyle iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenmeyen yerleri kuran veya işletenlere, asgari ücretin 20 katı idari para cezası uygulanacak ve bu yerler valiliklerce kapatılacak.
OKULU DEVRETMEYEN KURUCUYA İDARİ PARA CEZASI
İzin aldığı halde iki yıl içinde faaliyete başlamayan, faaliyete başladıktan sonra yönetmelikte belirtilen süreden daha fazla izinsiz ara veren veya söz konusu izni amacı dışında kullandığı tespit edilen kurumların kurum açma izni ve iş yeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilecek.
Özel öğretim kurumunun; Bakanlıkça onaylı yerleşim planında izinsiz değişiklik yapması, gerçeğe aykırı reklam ve ilan verilmesi, reklam ve ilanlarda öğrenci resim ve bilgilerinin kullanılması, haftalık ders çizelgesi ve programların Bakanlık izni olmadan kurumda uygulanması, yönetmelik ve yönergelerde belirtilen hükümlere aykırı fiillerde bulunulması, mevzuatta belirtilen sayıda personel çalıştırılmaması veya mevzuata aykırı personel çalıştırılması, kurum açma şartlarından herhangi birini kaybetmesi hallerinde idari para cezası uygulanacak, kurum ve iş yeri açma izniyle çalışma ruhsatı iptal edilecek.
Devir ve teslimden kaçınan veya bu görevi savsaklayan özel öğretim kurucusuna, asgari ücretin 20 katı idari para cezası verilecek.
Şartlara uymadan kurumunu kapatanlarla soruşturma sonucu kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen kurucuya 5 yıl geçmeden tekrar kurum açma izni veya bir kurumu devralma ya da ortak olma izni verilmeyecek.
Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde verilen mesleki eğitimin kalitesini geliştirmek amacıyla atölye ve laboratuvarlarda üretim yapılabilecek, üretilen malların satışından elde edilen gelir okulun hizmetlerinde kullanılacak. Üretimde görev alan öğrenci ve personele pay ödenecek.
‘BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ SINAV’
ÖSYM Başkanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'da değişiklik yapılarak, "elektronik ortamda her bir adaya aynı veya farklı zamanlarda adayın verdiği cevaplara ve seviyesine göre soru sayısının ve soruların niteliğinin değişebildiği sorulardan oluşan sınav", "bireyselleştirilmiş sınav" olarak tanımlanıyor.
"Birbirine denk sonuçlar üreten sınavlar yapabilmek için benzer güçlük derecesi ve ayırt edicilik özellikleri olan soruları tespit etmek amacıyla gerçek sınavlarda sorulan fakat değerlendirme aşamasında puanlama dışı bırakılan soru" ise "deneme soru" şeklinde değiştiriliyor.
ÖSYM Yönetim Kurulu toplantıları ses, görüntü veya yazı nakleden bilişim sistemleriyle de yapılabilecek.
GÜVENLİK İLKELERİNE AYKIRILIK TEŞKİL EDENLER BAŞKA BİRİMLERE GÖNDERİLECEK
ÖSYM Başkanlığı’nda "başkanlık müşaviri" kadrosu tahsis edilecek ve kurum güvenlik ilkelerine aykırı durumları tespit edilenler, ÖSYM Başkanlığına bağlı başka birimlerde görevlendirilecek.
Sınavlar, adaylara aynı veya farklı sorularla aynı anda veya farklı zamanlarda, basılı veya elektronik ortamda uygulanabilecek; sınavlar bireyselleştirilmiş sınav şeklinde de yapılabilecek. Sınavlarda ek süre verilmek kaydıyla, adaylara aynı veya farklı sorulardan oluşan deneme soruları da sorulabilecek. Adaylar dahil hiç kimseye hangi sorunun deneme sorusu olduğu hakkında bilgi verilmeyecek.
Soru kitapçıkları, cevap kağıtları ve diğer sınav evrakının imajlarının güvenli bir elektronik ortama aynen aktarılması halinde, yasada belirtilen süreler beklenmeksizin bu belgeler imha edilecek. Elektronik ortama aktarılan belgeler sınav evrakının aslı hükmünde kabul edilecek.
ÖSYM Başkanlığının yurtdışında yapacağı tüm sınavlarda da bu hükümler uygulanacak.
ÖSYM Başkanlığınca kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personellerden uygun görülenler, ihtiyaç duyulması halinde sınavlarda görevlendirilecek. Bu görevlerinde ihmalleri tespit edilmesi halinde, bu kişilere bir daha görev verilmeyecek.
Sınav sorularına ve sınav sonuçlarına itirazlar, doğrudan ÖSYM Başkanlığına yapılacak.
Elektronik sınav binası inşa etmek isteyen üniversite, gerçek veya tüzel kişilerce, ÖSYM Başkanlığının uygun göreceği ya da belirleyeceği sınav merkezi projesine bağlı olarak yapabilecek binalarla, yapımı devam eden veya tamamlanmış binaları 15 yıla kadar kiralayabilecek.
DENEME SORULARI AÇIKLANMAYACAK
Asıl sınavlarda sorulmak üzere deneme amaçlı sorulan sorular hiçbir şekilde açıklanmayacak, sınavdan sonra bu soruları edinen, saklayan, nakleden veya paylaşanlar hakkında cezai yaptırım uygulanacak.
Sınav sırasında veya sınavdan sonra incelenen tutanaklar, kamera ses ve görüntüleri, telefon kayıtları veya ihbarlar uyarınca sınav kurallarına aykırılığı tespit edilen adayın sınavı geçersiz sayılacak, bu sınav veya yerleştirmeyle kendisine sağlanan haklar geri alınacak.
ÖSYM Başkanlığı, adaylar ve sınav görevlilerini kapsayacak şekilde biyometrik yöntemlerle kimlik doğrulaması yapabilecek.
Başkanlık, sınav sırasında veya sonrasında kopya amaçlı kullanıldığı yolunda şüpheler üzerine ses ve kamera görüntü çözümleri ile yazı, imza, ifade ve sınav evrakında her türlü tespit, işleme, karşılaştırma, analiz ve inceleme yapabilecek ve doğruluk analizi yapmak üzere gerekli cihazları kullanabilecek, her türlü cihaz içeriğinin kopyasını alabilecek.
Sınav sorularını aynen veya değiştirerek herhangi bir ortamda paylaşan, ifşa eden, ileten, yayımlayanlara 5 bin TL idari para cezası verilebilecek. Suçun tekrarlanması halinde ceza, her defasında bir kat artırılarak uygulanacak. Bu cezalar, söz konusu suça ilişkin hapis cezalarını ortadan kaldırmayacak.
TASARIDAN ÇIKARILAN MADDELER
ÖSYM Başkanlığı, Soru Hazırlama ve Geliştirme Daire Başkanlığı ile Bilgi Güvenliği ve Yönetimi Daire Başkanlığında görev yapan devlet memurları arasından başkanlıkça uygun görülenlerden ÖSYM uzmanı ve uzman yardımcısı olanların milli eğitim uzmanı ve uzman yardımcısı kadrolarına atanmak üzere Milli Eğitim Bakanlığına; diğer personel ise kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmek üzere Devlet Personel Başkanlığına bildirilmesine ilişkin madde ise 3 muhalefet partisinin ayrı ayrı verdiği önergelerin kabul edilmesiyle tasarıdan çıkarıldı.
Daha önce öğretim üyesi olarak çalışan veya kendi isteğiyle ayrılan bakan ve milletvekillerinin, kadro şartı aranmaksızın ayrıldıkları yükseköğretim kurumlarına; uygun kadro olması halinde bir başka yükseköğretim kurumuna atamalarının yapılmasına ilişkin tasarının 37. maddesi Hükümetin isteği üzerine yeniden görüşüldü. Madde, 4 partinin verdiği ortak önergeyle tasarıdan çıkarıldı.
Tasarının kabul edilmesinin ardından konuşan Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, "Nihal Atsız, 1944 yılında yargılandı. Diyor ki, 'Cumhuriyet lafta kalmıştır, idari şekli diktatörlüktür.' Dolayısıyla hem 1944'teki yönetime, 1950'deki hem de daha sonra Özal dahi her gelene 'diktatörlük' denilmiştir. Ancak bütün dünya toplumlarının kafasında diktatör şudur; tankın arkasında saklanıp da halkın üzerine tankla gidenlere diktatör denir. Halkıyla beraber tanka karşı durana ise hiçbir literatürde diktatör denmez" dedi.
Türkiye'nin geçmişe kıyasla demokratik alan dahil olmak üzere her bakımdan iyiye gittiğini vurgulayan Yılmaz, "Eksiklerimiz var mı, var. Ancak hep beraber eksiklerimizi düzelteceğiz. Bizim iddiamız şu; her şeyi mükemmel, iyi yapmadık ama geçmişe kıyasla her şeyi daha iyi yapmak için gayretle çalışıyoruz" diye konuştu.