Güncelleme Tarihi:
akan Özer ise, Türkiye’de son yirmi yılda eğitimin evrenselleştirilmesi ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesi bağlamında çok önemli mesafeler alındığını kaydederek, “okul öncesinden mesleki eğitime, öğretmenlerin mesleki gelişiminden eğitimde dijitalleşmeye çok önemli bir deneyim kazandık” dedi.
MESLEKİ EĞİTİMDE ÇOĞU ÜLKEDEN İLERİYİZ
Türkiye’nin özellikle son beş yıl içinde, mesleki eğitim alanında iş gücü piyasasının ihtiyacını karşılama konusunda diğer ülkelere örnek olacak şekilde önemli bir yol kat ettiğini belirten Bakan Özer; “1 Aralık 2022 tarihinde de İstanbul’da OECD ülkelerinin katılımıyla ‘Mesleki Eğitim Zirvesi’ düzenledik. Dolayısıyla orada OECD ülkelerinin mesleki eğitimdeki gelişmeleri, aldıkları mesafeleri ülkemizle karşılaştırma imkânına sahip olduk. Çoğu OECD ülkelerinden çok daha gelişmiş bir mesleki eğitim sistemine sahip olduğumuzu görmekten de büyük mutluluk duyduk” dedi.
İŞ BİRLİĞİNİ DEVAM ETTİRMEK İSTİYORUZ
Büyükelçi Flake de hem Amerika’da eğitim gören Türk öğrenciler hem de Türkiye’deki ABD vatandaşı eğitimci ve öğrenciler için iki ülke arasındaki iş birliğini devam ettirmek istediklerini belirtti.
Türkiye’de mesleki eğitim alanında yaşanan dönüşümün farkında olduklarını belirten Flake, “Mesleki eğitim gerçekten çok önemli. Ben Türkiye’de mesleki eğitimin işleyiş ve mesleki eğitimin mevcut durumunu bizzat gördüm ve gerçekten çok etkilendim. Çok iyi bir mesleki eğitim anlayışı olduğunu görüyorum. Amerika Birleşik Devletleri de mesleki eğitimde geçmişten bugüne birçok başarılara imza atmıştır ama özellikle mesleki eğitim sistemimizi yeniden düzenlerken sizin deneyimlerinizden, bilgilerinizden de istifade edebileceğimizi görüyorum. Bu noktada mesleki eğitimle ilgili buradaki gelişmelerden son derece etkilendiğimi bir kez daha ifade etmek istiyorum” diye konuştu.
İŞ GÜCÜ PİYASASINA KULAK VERMELİSİNİZ
Ankara’da TOBB Sosyal Tesisleri'nde gerçekleşen törende konuşan Bakan Özer, TOBB ile sadece okullar yapmakla kalmayıp, aynı zamanda mesleki eğitimde sektörle birlikte hareket edebilme kabiliyet ve kapasitesini güçlendirmenin ilk adımını da attıklarına işaret etti. Bakan Özer sözlerine şöyle devam etti: "Eğer mesleki eğitimde iş gücü piyasasına eleman yetiştirecekseniz, iş gücü piyasasına kulak vermezseniz, onun temsilcileriyle birlikte hareket etmezseniz, iş gücü piyasasının ihtiyaç duyduğu becerilere sahip insan kaynağını yetiştirebilmeniz mümkün değil.
AHİLİK KÜLTÜRÜNE KARŞILIK GELİYOR
Öğretemezsen usta olamazsın iş gücü piyasasıyla eğitim süreçlerinin birbirine geçişkenliğini artırmamız lazım. İş gücü piyasasının çalışma ortamlarını eğitimin bir parçası hâline getirmemiz lazım ki mesleki eğitimde güçlü olabilelim. Bunun da en önemli fırsatı, küçük ve orta ölçekli işletmelerle ilgili çok kritik olan mesleki eğitim merkezleri çünkü mesleki eğitim merkezleri çırak, kalfa ve usta ihtiyacını karşılayan, dolayısıyla ustayı çıraksız bırakmayan ve onu her zaman usta olduğunu hissettiren bir eğitim türüdür. Bu, ülkenin kodlarında binlerce yıldır ahilik kültürüyle sürekli gelişen bir eğitim türüne karşılık geliyor.
1 MİLYON 300 BİN ÇIRAK VE KALFAYA ULAŞILDI
İlk kez mesleki eğitim merkezleri hem işveren için cazip çünkü maddi yüklerini kaldırdık hem de gençler için cazip hâle geldi çünkü sadece çırakların ücretlerinde iyileştirme değil, aynı zamanda kalfaların asgari ücretin yüzde 30'unu da yüzde 50'ye çıkartarak çok ciddi bir iyileştirmeye yol açtık. Bu sayede 2021 yılının sonunda 159 bin olan çırak ve kalfa sayısı, bugün itibarıyla 1 milyon 300 bine ulaştı.”
NEET’LER MESLEKİ EĞİTİME DAHİL OLDULAR
Ne eğitimde ne istihdamda yer alan bireylere ait bir gösterge olarak kullanılan NEET'le ilgili de konuşan Bakan Özer, OECD'nin NEET ortalamasının yüzde 15'ler düzeyinde, Türkiye'de ise bunun yüzde 25 civarında olduğunu ve her ülke için risk olduğunu belirtti. Bakan Özer; “Mesleki eğitim merkezleri ile ilgili yapılan hamle sonrası 2002'nin NEET oranının düşeceğinin altını çizerek "1 milyon 300 bin çırak ve kalfanın yüzde 81'i, 18 yaş üzeri. Yani o ne eğitimde ne istihdamda yer alan yetişkinlerin NEET dilimine karşılık gelen önemli bir kısmı, bu mesleki eğitim merkezindeki seferberliğimizle eğitime dâhil oldular" dedi.