Güncelleme Tarihi:
Türk Eğitim Derneği (TED) Üniversitesi’nde, Türk eğitim sistemiyle ilgili 4 yılda bir yapılan ‘Uluslararası Matematik ve Fen Bilimleri Araştırması (TIMSS) 2011’ raporu açıklandı. Rapor, ilköğretim okulları 4’üncü ve 8’inci sınıflarında okuyan öğrencilerin matematik ve fen bilimlerinde durumlarını saptamak ve 4 yılda gelişimlerini izlemek amacıyla hazırlandı.
Matematik başarısı düşük
Okullarda, yetersiz beslenen öğrenci oranının, çok yüksek ve başarı ortalamalarının daha düşük olduğu tespit edilen raporda, şunlar ifade edildi:
“Nüfusu 15 binden az olan yerlerdeki okullarda okuyan öğrencilerin, ortalama matematik başarısı düşük. Disiplin sorunlarının çok yaşandığı durumlarda matematik ve fen başarısı da düşük. Türkiye’de çok daha fazla disiplin problemi yaşandığı göze çarpıyor. 4’üncü sınıf üst düzey okullarda okuyan öğrencilerin çoğunluğu matematik öğrenmeyi severken, alt düzey okullardaki öğrencilerin yarıdan azı matematik öğrenmeyi seviyor. Ayrıca, 4’üncü sınıf düzeyinde öğretmenleri derste bilgisayar kullanan öğrencilerin ortalama başarısı, kullanmayanlardan daha yüksekken, 8’inci sınıf düzeyinde ise böyle bir ilişki görülmedi. 8’inci sınıf öğrencileri, özellikle açık uçlu soruları cevaplandırmakta ve birkaç cümle ile açıklama yazılması gereken soruları yanıtlamakta güçlük çekiyor.”
Hem çok iyi, hem de çok kötü ülkeler arasında
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Öğretim Görevlisi Yrd. Doç. Dr. Hüseyin H. Yıldırım, TIMSS’in 2011 Türk eğitim sistemiyle ilgili raporunda, Türkiye’nin dünyanın en yüksek başarısına sahip ülkelerdeki öğrencilerden daha başarılı öğrenci yetiştiren okullara sahipken, diğer yandan da öğrencileri en düşük başarıya sahip ülkeler kadar başarılı olamayan okulları bulunan bir ülke niteliği taşıdığını söyledi.
Yıldırım, ortalaması 400 puana ulaşamamış okulların ‘alt düzey’, 550 puan üzerindeki okulların ‘üst düzey’ ve geriye kalan diğer okulların ise ‘orta düzey’ olarak ele alındığını belirtti.
Yıldırım, Türkiye’nin 4’üncü sınıf seviyesinde alt düzey okullarının Fas, Kuveyt ve Tunus civarında, orta düzey okullarının ise Polonya, Romanya ve Şili civarında ortalama başarı düzeyinde olduğuna dikkati çekti. Üst düzey okullarda ise bütün batı Avrupa ülkelerini geçerek TIMSS matematik başarı sıralamasında 5’inci sırada bulunan Japonya civarında bir başarı düzeyine yaklaştığını vurguladı.
Yıldırım, 4’üncü ve 8’inci sınıf seviyelerinde alt düzey okullardaki öğrencilerin yaklaşık yüzde 90’ının TIMSS yeterlilik düzeylerine göre, dört basamağa kadar doğal sayılarla toplama, çıkarma yapamayan, parelel ve dik doğruları tanımayan, basit grafikleri ve tabloları okuyamayan öğrencilerden oluştuğuna da değindi.