4. Sınıf Matematik Veri konu anlatımı

Güncelleme Tarihi:

4. Sınıf Matematik Veri konu anlatımı
Oluşturulma Tarihi: Ekim 12, 2020 15:25

Matematiğin en önemli konuları içerisinde veri gelmektedir. Özellikle veri toplama ve bu verileri yorumlama sayesinde, farklı konuları çok daha iyi bir şekilde anlayabiliriz. Şimdi bunları nasıl yapacağız beraber öğrenelim. İşte 4. sınıf matematik veri konu anlatımı.

Haberin Devamı

Elde ettiğimiz veriler farklı şekillerde gösterilmektedir. Bunlar tablo ya da grafik ile beraber çetele şeklinde ele alınabiliyor. Böylece veriler çok daha açık ve net şekilde incelenmeye ve yorumlanmaya olanak veriyor.

 Veri

 Öncelikle veri ne demek onu öğrenelim ve tanımını beraber yapalım.

 Veri: Bir tartışma ya da bir akıl yürütme ile beraber bir araştırma sonucunda ulaşılan ilk bilgi veri olarak bilinmektedir. Bu veriler toplanır ve değişik şekillerde ele alınarak yorumlama haline getirilir.

 - Tablo

 - Grafik

 - Çetele

 Şimdi verilerin yukarıdaki bu unsurlar ile nasıl kullanıldığını beraber inceleyelim ve öğrenmeye çalışalım.

 Tablo

 Tablo yaparken elimizdeki veriler adına bir geometrik şekil çizeriz ve bu şeklin içerisine verileri yerleştiririz. Şimdi bir örnek yapalım ve tablo nasıl gerçekleştirilir öğrenelim.

Haberin Devamı

 Örnek: 30 kişilik sınıftaki öğrencilerin bazıları farklı spor dalları oynamak istiyor. Burada 10 kişi futbol oynamak, 7 kişi basketbol oynamak, 6 kişi voleybol oynamak, 4 kişi masa tenisi oynamak ve 3 kişiyi ise hentbol oynamak istemektedir. Şimdi kaç tane öğrencinin hangi spor dalına oynamak istediğini tablo haline getirelim.

 Futbol = 10 öğrenci

 Basketbol = 7 öğrenci

 Voleybol = 6 öğrenci

 Masa tenisi = 4 öğrenci

 Hentbol = 3 öğrenci

 Gördüğümüz gibi bir tablo oluşturduk ve bu tablo içerisinde kaç tane öğrencinin hangi spor dallarında tercih ettiğini inceledik.

 Grafik Oluşturma

 Aynı zamanda grafik oluşturma işlemi ile beraber verileri kullanabiliriz. Özellikle bu konuda en çok kullanılan sütun grafiğidir. Bu doğrultuda sütün grafiğinin yatay ve dikey doğruları bulunur. Bu doğrular birbiriyle kesişir.

 Şimdi yukarıdaki problemi ele alalım ve aynı şekilde kaç tane öğrencinin hangi spor dallarını tercih ettiğine bakalım. Burada öncelikle defterimize yatay bir doğru ve daha sonra bu doğru ile kesişen dik bir doğru çizelim. Ardından dikey doğruya yukarıda verilen rakamları sıfırdan başlamak üzere yukarı doğru yazalım. Yatay kısma ise sırasıyla spor dallarını yazalım. Daha sonra bu spor dallarından yukarı doğru bir çizgi çekelim ve kaç öğrenci o spor dalını istiyor ise birleştirelim. İşte bu şekilde kolayca grafik oluşturabiliriz.

 Çetele

Haberin Devamı

 Veriler aynı zamanda çetele şeklinde de kullanılmaktadır. Şimdi yine yukarıdaki aynı öğrencileri ve spor dallarını yazarak bir bu problem üzerinden bir çetele oluşturalım.

 Futbol = / / / / / / / /

 Basketbol = / / / / / /

 Voleybol = / / / / /

 Masa tenisi = / / / /

 Hentbol = / / /

 Gördüğümüz gibi çubuklar yaparak ve 4 tane çubuktan sonra bir çizgi çekerek 5 çubuğu oluşturduk. Böylece futbol ya da diğer spor dallarında seven öğrencilerin toplam sayılarını yazdık. Siz de bu şekilde bir çetele oluşturabilir ve elinizdeki verileri daha etkin hale getirebilirsiniz. Bu sayede mesela sınıfınızda arkadaşlarınız ile ilgili hangi spor dallarını sevdiğine dair bir çetele oluşturabilirsiniz.

Haberin Devamı

 Not: Veriler sadece okulumuzla ilgili değil ayrıca dışarıda ve evimizde de birçok konu üzerinden ele alınabilir. Mesela aileniz içerisinde kimin hangi hobileri var öğrenebilir ve ona göre bir veri oluşturabilirsiniz. Daha sonra bu verileri farklı yöntemler üzerinden görsel hale getirebilirsiniz.

 Yukarıda verilen grafik ile beraber ayrıca tablo ve çetele yöntemlerini tekrar ederek defterinize yazmaya çalışın. Böylece verilerin nasıl kullanılması gerektiğini çok daha iyi bir şekilde anlayabilirsiniz. Aynı zamanda kendinizde bir veri oluşturabilir ve yukarıdaki yöntemleri kullanabilirsiniz.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!