Güncelleme Tarihi:
Bakan Avcı, AA Editör Masası'nda öğretmen atamaları ve Fatih Projesi’ne ilişkin konulara açıklık getirdi.
“Hangi branşlarda öğretmene ihtiyaç var” sorusu üzerine, din kültürü ve ahlak bilgisi ile rehberlik branşlarında ciddi açık bulunduğunu, bunun dışında matematik ve İngilizce branşlarında öğretmene ihtiyaç olduğunu söyledi. Avcı, yeni açılan imam hatip ortaokulları nedeniyle din kültürü ve ahlak bilgisi alanında öğretmenlere ihtiyaç olduğunu belirtti.
Şubat ayında bir öğretmen ataması yapılmayacağını yineleyen Avcı, “Önümüzdeki aylarda bütçe maratonu başlıyor. Bütün bakanlıklar olabildiğince bütçeden çok pay almaya çalışıyorlar. Bizim çok ihtiyacımız var, kadrolara en çok biz ihtiyaç duyuyoruz. AK Parti iktidarı ile birlikte devrim niteliğinde bir değişiklik de odur, geçmiş yıllarda bütçede en büyük payı savunma almıştı ama bu dönemde birinci sırayı eğitim almıştır.”
Alan değişikliği için hizmet içi modül
Öğretmenlerin alan değişikliğine ilişkin soru üzerine ise Bakan Avcı, alan değişikliğiyle ilgili mahkeme kararından kaynaklanan sorunlar olduğunu, sınıf öğretmenlerinin farklı gerekçelerle alan değiştirerek tayin edildiğini hatırlattı. Avcı, “Fakat mahkeme buna esas teşkil eden Talim ve Terbiye mütalasını yeterli bulmamış ve demiş ki: 'Bu konuda karar almış olmanız gerekir.' Biz de bu durumda olan arkadaşlarımızı, uygulamada gördük ki alan değiştirirken aldıkları ek hizmet için eğitim yeterli değil birçoğu mutsuz. Alan değiştirmiş ama geçtiği alanın becerilerine yeterince sahip değil. Dolayısıyla alanlarında devam etmek isteyenler için ilave bir hizmet içi modülü de geliştirdik. Alan değiştiren öğretmenlerimizle ilgili sorun büyük ölçüde çözülmüş olacak” diye konuştu.
Öğretmenlerin özür gurubu ataması konusunda Bakanlık personelinin, eşleri bir biriyle buluşturmak için olağanüstü gayret gösterdiğini belirten Avcı, “Bu uygulama sırasında 60 bin civarında insan yer değiştiriyor. Yapamadıklarımız yok mu, var” dedi.
Strateji belgesi için 2 yıldır çalışılıyor
Öğretmenleri yakından ilgilendiren Ulusal Öğretmen Strateji Belgesi'ni kamuoyuyla ne zaman paylaşılacağının sorulması üzerine Bakan Avcı, bunu ve Öğretmen Yeterlilikleri Belgesi'ni kasım ayının sonu gibi paylaşacaklarını açıkladı.
Strateji belgesi üzerinde 2 yıldır çalışıldığını hatırlatan Avcı, belgenin öğretmenlerin nasıl yetişeceğini, hangi standartlarda, hangi alanda ne tür yeterlilikler aranacağını içerdiğini belirtti. Bunun başka projelerle de desteklenen modelleme çalışması olduğunu anlatan Avcı, şöyle devam etti:
“Kamuoyunun şunu bilmesinde yarar var. Şöyle bir algı var, o yanlış, 'Milli Eğitim Bakanlığı’nın belli alanlarda ihtiyacı var ama bir türlü kadro tahsil edilip bu öğretmenler alınmıyor.' Bizim yaptığımız hesaplamalar gösteriyor ki bütün branşlarda tüm okullarımızı ideal düzeye getirdiğimiz zaman ihtiyaç duyacağımız öğretmen toplam 125 bin kişi civarında. Oysa sadece bugün, bir şekilde şu veya bu branşta, kendini öğretmen adayı olarak gören 250 binin üzerinde gencimiz var. Şu anda eğitim fakültelerinde, fen fakültelerinde ileride belki öğretmen olurum diye okuyan öğrencilerimizi de kattığımız zaman bu sayı çok yükseliyor.”
Öğretmen istihdamı projeksiyonu çalışmasının, 20-30 yıl önce başlamış olması gerektiğini söyleyen Avcı, “Kendilerini öğretmen olmaya hazırlayan gençlerimizin büyük bir bölümünü istesek de istihdam edebilecek durumda değiliz” dedi.
“Eğitim materyalleri yeniden tasarlanıyor”
Bakan Avcı, “Fatih Projesi şu anda hangi aşamada? Bu sene hangi sınıflara, kaç öğrenciye bilgisayar dağıtıldı” sorusu üzerine projenin çok iddialı, eğitim teknolojileri projesi olduğunu söyledi.
Avcı, “Maalesef kamuoyunda sadece tablet bilgisayar dağıtma kampanyası olarak algılanıyor. Oysa sadece öğrencilerin ve öğretmenlerin tablet bilgisayarlarla buluşması değil aynı zamanda ders içeriklerinin de bu kullanılacak yeni eğitim materyallerine uygun yeniden tasarlanması projesi” diye konuştu.
Ulaştırma, Denizcilik Haberleşme Bakanlığı ile yapılan protokol kapsamında, 2010'dan itibaren, meslek liseleri hariç bütün lise türlerinin sınıflarının tamamına 85 bin etkileşimli tahta yerleştirdiklerini söyleyen Avcı, bu etkileşimli tahtaların altyapısına ilişkin geçici kabullerin de yapılmaya başlandığını anlattı.
Öğrenci ve öğretmenlere bugüne kadar 62 bin 800 tablet bilgisayar dağıtıldığını bildiren Avcı, 81 ilde uzaktan eğitim merkezlerinin kurulduğunu, bunların sayısının ise 110 olduğunu söyledi.
Avcı, “Son geldiğimiz aşama, bugüne kadar ihalesi yapılan okullarımızın haricinde kalan 13 bin okulumuzun da altyapı ihalesinde sözleşme aşamasına gelindi. 2013-2014 eğitim öğretim yılı için mevcut altyapısı kurulan 3 bin 362 okuldaki 9. sınıf öğrencilerine tablet bilgisayar dağıtım hazırlıklarımız devam ediyor” diye konuştu.
2015'e kadar dağıtılacak yaklaşık 11 milyon tablet bilgisayarın alımı için ise ihale sürecinin devam ettiğini belirten Avcı, bunun büyük bir ihale olduğunu, müracaat eden yerli ve yabancı bütün firmalarda, bugüne kadar en az 1 milyar dolarlık iş gerçekleştirmiş olma şartı arandığını söyledi. Avcı, “Mali yeterlilik elemesinden geçiriliyor. O aşama tamamlanmak üzere. Ondan sonra teknik teklifler alınacak” dedi.
Tablet bilgisayar ihalesinin “raftan mal alır gibi alınan bir süreç” olmasını istemediklerini belirten Avcı, bunun büyük bir bölümünün Türkiye'de imal edilmesini arzuladıklarının altını çizdi.
Avcı, “Bu vesileyle Türkiye'de bilgisayar üretim tekniklerinin de gelişmesini sağlamak istiyoruz. Bunun için firmalar nasıl bir takvimle ne kadar yerlilik oranı vaad ediyorlar, bunları da masaya getirmek zorundalar. Tüm bunlar değerlendirildikten sonra bu 11 milyona yakın bilgisayarın büyük kısmı Türkiye'de üretilmek koşuluyla öğretmenlerimize, öğrencilerimizi dağıtılacak” diye konuştu.
Tablet bilgisayarın ilkokul öğrencilerine dağıtılmadığını hatırlatan Avcı, proje kapsamında ortaokul ve lise öğrencilerine bilgisayar verileceğini, önceliğin ise 9’uncu sınıf öğrencilerine tanınacağını sözlerine ekledi.