Güncelleme Tarihi:
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) 25 öğretmenlik programını güncelledi. Bunun nedeni ise, “Özellikle ortaöğretim alan öğretmenlikleriyle ilgili lisans programları başta olmak üzere üniversite ve fakülteler arasındaki haftalık ders saati, ders kredisi ve AKTS yönlerinden uyumsuzluklar olması ve bu durumun başka sorunlar yaratması” olarak açıklandı.
YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç, yükseköğretimde yapılan yeniliklerden bahsederek, “Bunlar aslında kalite, rekabet ve ihtisaslaşma, nitelikli bilgi ve nitelikli insan gücü kavramları temelinde yeniden şekillendirdiğimiz Yeni YÖK’ün yürüttüğü çalışmalardan. Fakat diğer taraftan özeleştiri yapmamız gerekiyor; hâlâ nitelikli öğretmen yetiştirme gibi bir sorunu çözdüğümüzü söyleyebilmemiz mümkün değil” dedi.YÖK Başkanı Saraç, özetle şöyle konuştu:
EĞİTİM FAKÜLTELERİNDE 213 BİN LİSANS ÖĞRENCİSİ VAR
Halen ülkemizde 78’i devlet 17’si vakıf yükseköğretim kurumunda olmak üzere toplam 95 eğitim/eğitim bilimleri fakültesi var ve fakültelerde yaklaşık 9 bin 144 öğretim elemanı görev yapıyor. Lisans öğrencisi sayısı 213 bin, lisansüstü öğrenci sayısı 20 bin dolayında. Bundan sonra, eğitim/eğitim bilimleri fakültelerimizde daha etkili öğrenme-öğretme süreçleri gerçekleştirmek, daha nitelikli öğretmen adayları yetiştirmek, daha çok sosyal fayda sağlamaya dönük projeler ve araştırmalar yapmak, temel amacımız olmalı. Sayın Cumhurbaşkanımız, yeni akademik yılı açılış töreninde, ‘YÖK’e buradan iki yeni hedef gösteriyorum’ demişti. Bunlardan ilki, öğretmen yetiştiren kurumların programlarının geliştirilmesidir ki, bugün itibarıyla bu hedefi gerçekleştirme yolunda önemli bir adım atılmış oluyor. Diğer bir hedef de öğretmenlerin mesleki gelişimi konusunda Milli Eğitim Bakanlığımızla işbirliği halinde ortak çalışmalar yapılmasıdır.
1998 VE 2006’DA DA DEĞİŞİKLİK YAPILDI
Ülkemizde öğretmen yetiştirme lisans programları, daha önce de YÖK’ün koordinasyonunda 1998 ve 2006 yıllarında güncellenmişti. Öğretmen yetiştirme lisans programlarının son güncellenmesinin üzerinden 12 yıl geçti. Yükseköğretim Kurulu olarak, bu konuyu 2016 yılından itibaren gündemine almış, iki yıldan bu yana Kurulumuz koordinatörlüğünde, geniş kapsamlı katılımlarla, çeşitli çalıştaylar yapıldı. Sonuçta şu anda elinizde olan yeni programlar ortaya çıktı. Geçtiğimiz yıllarda, YÖK olarak öğretmen yetiştirme ve eğitim/eğitim bilimleri fakülteleriyle ilgili birçok düzenleme yaptık. Bunların çoğu, daha nitelikli öğretmenler yetiştirme adına yapıldı Öğretmen Strateji Belgesi kapsamında da yer aldı.
- YÖK bünyesindeki Öğretmen Yetiştirme Çalışma Grubu, yeni üyelerin katılımıyla yeniden yapılandırıldı.
- Eğitim/eğitim bilimleri fakültelerine girişte, 240 bin barajı getirildi. Bu öğrenci kaynağının niteliğini yükseltti.
- Bu fakültelerimizin bölüm ve anabilim dalı yapılanması yeniden oluşturuldu.
- İkinci öğretim programları kapatılmaya başlandı.
- Uzaktan eğitimle ilgili öğretmen yetiştirme uygulamaları kapatıldı.
- Bu fakültelerimizin programlarının akreditasyonuyla ilgili çalışmalar yeniden başlatıldı.
- Ayrıca Pedagojik Formasyon Eğitim Sertifika Programlarıyla İlgili Usul ve Esaslar (2014) geliştirildi, daha sonra (2015) güncellendi.
ÖZEL BİR MODELİN PİLOT UYGULAMASI BAŞLATILACAK
Çok yakın bir zaman içinde eğitim fakültelerindeki öğrenci/öğretim üyesi oranında ciddi bir iyileşmeyi inşallah gerçekleştireceğiz. Fakat bizim bu mesleğe gereken önemi verdiğimizin asıl göstergesi öğretmen yetiştirme ile ilgili özel bir modelin/sınıfların pilot uygulama şeklinde bu sene başlatmamız olacaktır. Bu konu gündemimizde ve sayın bakanımızın destekleriyle bu konuyu da yakın bir zaman diliminde hayata geçireceğimizi umuyorum.