Güncelleme Tarihi:
Varkey GEMS Vakfı tarafında dünya çapında yaptıkları çalışmalarla öne çıkan öğretmenlere verilen ‘Küresel Öğretmen Ödülü’nün 10 finalisti, fizikçi Stephen Hawking’in öğretmenlerin adlarını açıkladığı bir video ile duyuruldu. ABD’den Filistin’e bu 10 öğretmen eğitim adına yaptıkları özverili çalışmaları nedeniyle dünya çapında takdir topluyor.
2015’te, 50 finalist arasına Türkiye’den Dilek Livaneli’nin de girmeyi başardığı ödül için bu yıl duyurulan 10 isim ve hikayeleri ise şöyle:
Aqeela Asifi-Pakistan
Pakistan’da kız çocuklarının eğitimi konusunda yaptığı çalışmalar nedeniyle finalistler arasına girmeye hak kazanan Asifi, Taliban’ın etkili olduğu bölgelerde ödünç aldığı bir çadırla daha önce hiç okula gitmemiş kızlara eğitim verdi. Bu çabaları ve mufazakar toplumda kadınların eğitimine vurgu yapabilme cesareti nedeniyle finalistler arasında yer aldı.
Ayub Mohamud-Kenya
Din bilgisi öğretmeni Mohamud, Kenya’da yoksulluk, işsizlik, artan radikalleşme ve şiddetin gölgesinde mesleğini sürdürüyor. Mohamud, radikalleşmeye karşı geliştirdiği yeni stratejileri nedeniyle finalistler arasına girdi.
Colin Hegarty-İngiltere
İngiltere’de çoğu öğrencinin korktuğu matematiği, farklı bir yaklaşımla ve eğlenceli bir şekilde anlatan Hegarty’nin Youtube’a yüklediği bin 500’ün üzerinde video milyonlarca kez izlendi. Teknolojiyi kullanarak matematiği eğlenceli bir şekilde anlatma girişimi nedeniyle Hegarty 2016’nın en iyi 10’u arasında.
Hanan Al Hroub-Filistin
Hanan Al Hroub, şiddetin bir an eksilmediği Filistin’de, okur yazarlık ve ülkesinin insanlarının eğitim geleceği konusunda çalışıyor. Kitabı ‘We Play and Learn / Oynuyoruz ve Öğreniyoruz’ ile ülkesinin dikkatini eğitime çekerek, bu yolla barışın gelecebileceğine inanıyor.
Joe Fatheree-ABD
Klasik öğretim metotlarının dışına çıkan öğretmenlik tarzı ile en iyi 10 arasına giren Fatheree, derslerine yaratıcılık katıyor. Öğrencilerine müzik yaptırıyor, kısa film atölyeleri düzenliyor. Onun İllinois’teki bu yaklaşımı bugün tüm ABD’yi etkilemiş durumda.
Kazuya Takahashi-Japonya
Japonya’da öğrenciler genellikle önceden belirlenen kariyerlere sahip oluyor. Takahashi farklı bir yol deniyor. Eğitimin içerisine yaratıcılık ve inovasyon katıyor. Dünya vatandaşlığı projesi kapsamında Endonezya’da sosyal problemlere çözüm yolları arıyor.
Maarit Rossi-Finlandiya
Matematik konusunda ilham verici çalışmalar yapan bir başka öğretmen ise Finlandiya’dan Maarit Rossi. Ona göre, matematik bir problem değil, önemli olan onun nasıl öğretildiği. Rossi, geliştirdiği yöntemle matematiği öğrencilerin hayatının bir parçası haline getiriyor.
Micheal Soskil-ABD
Soskil, sosyal sorumluluk projeleri ile ilk 10’a girmeye hak kazandı. Kenya’da kirli sular nedeniyle ortaya çıkan kolera salgınlarını önlemek için çalışıyor. Bölgede öğrencilerle bir araya geliyor, konferanslar veriyor. Ülkenin temiz su kaynaklarına kavuşması ve gelecek neslin daha bilinçli olması için elinden geleni yapıyor.
Richard Johnson-Avustralya
Johnson’ın çalışmaları, yeni teknolojilerin eğitim ile bir araya getirildiğinde nasıl heyecan verici sonuçlar yaratabileceğine güzel bir örnek. Batı Avustralya’da Rostrata İlkokulu’nda yenilikçi bir laboratuvar kurulmasına öncülük eden Richard Johnson, burada robot teknolojileri, 3 boyutlu baskı ve sanal gerçeklik gibi yeni teknolojilerle STEM (Fen bilimleri, teknoloji, matematik, mühendislik) alanlarındaki derslerinde fark yaratıyor. Ayrıca konferanslar sayesinde deneyimlerini tüm Avustralya’da paylaşıyor.
Robin Chaurasiya-Hindistan
Chaurasiya, Mumbai’nin kötü şöhretli Kamathipura bölgesinde küçük bir sınıfta önemli bir değişim yaratmayı başardı. Genç öğretmen daha önce hiç okula gitmemiş kızlara zor şartlar altında eğitim veriyor. Bugün onun özverisi sayesinde büyük bir topluluk, bu kalabalık şehirde daha bilinçli yetişiyor.