Güncelleme Tarihi:
Sabancı Üniversitesi'nin Karaköy Yerleşkesi'nde düzenlenen basın toplantısında, ERG Yönetim Kurulu Üyesi Prof. Dr. İpek Gürkaynak, ERG Direktör Vekili Işık Tüzün ve ERG Politika Analisti Yaprak Sarıışık'ın raporla ilgili detayları paylaştı.
ERG Direktör Vekili Işık Tüzün, eğitim sisteminde önemli değişiklik ve yenilikler olduğunu anlatarak, "Milli Eğitim Bakanlığı'nın gerçekten de hakkını vermek lazım. Türkiye genelinde derslik başına düşen öğrenci sayısında, ciddi düşüş var. Yurt genelinde derslik başına düşen öğrenci sayısı, 34'e indi. Ancak yine de Güneydoğu'da derslik başına 42, İstanbul'da 44 öğrenci düşüyor. Geçtiğimiz yıl bu sayı, Güneydoğu'da 62 ve İstanbul'da 54'tü. İyileşmelere rağmen bölgesel eşitsizliklerin tam olarak giderilemediğini görüyoruz" dedi.
Prof. Dr. Gürkaynak da eğitim sisteminde kaliteyi artırmanın yolunun nitelikli öğretmenden geçtiğini anlattı.
Yaprak Sarıışık ise devlet okullarına güvenin azaldığını söyleyerek, velilerin giderek özel okullara yöneldiğini söyledi.
"İlkokulda kızların okullaşma oranı erkekleri geçti"
‘2015 Eğitim İzleme Raporu’nda dikkati çeken bazı bulgular, şöyle sıralandı:
"2014-2015 eğitim-öğretim yılında, ilkokulda okullaşma oranı bir önceki yıl yüzde 99,6 iken, 2015'te yüzde 96,3 oldu. Kız çocuklarının ilkokulda okullaşma oranı 2015'de yüzde 96,6 oranını yakalarken, erkek çocukları yüzde 96'da kaldı. Ortaokulda bu oran, yüzde 94,5 iken bu yıl yüzde 94,4 oldu. Okul öncesi okullaşma oranında ise 2014'te 42,5 olan okullaşma oranı, yüzde 53,8'e yükseldi. İlkokul okullaşma oranlarında yüzde 3,3 oranında, ortaokulda ise yüzde 0,2 oranında bir düşüş yaşandı. Ortaöğretimde net okullaşma oranı, yüzde 76,7'den yüzde 79,4'e çıktı."
"Özel liselerdeki öğrenci sayısı yüzde 15 arttı"
Rapora göre, anaokullarındaki öğrenci sayısında artış hızı bir önceki yıl yüzde 11 iken, bu yıl yüzde 21'e yükseldi. Özel anaokulu sayısı yüzde 16 oranında, resmi anaokulu sayısı yüzde 8 oranında arttı.
Öğretmen başına düşen öğrenci sayısı tüm okul türlerinde ortalama 19-20, özel kurumlarda ise 12-14 arasında gerçekleşti. Özel ilkokullarda öğrenci sayısı, 2013-2014 eğitim-öğretim yılına oranla 2014-2015 eğitim-öğretim yılında yüzde 10 arttı. Resmi ilkokullarda ise bu oran, yüzde 3 azaldı. Ortaokul düzeyinde de özel okullarda öğrenci sayısı yüzde 15 artarken, devlete ait liselerde yüzde 5 azaldı.
"Lise sayısı yüzde 6 oranında arttı"
2014 yılından itibaren Türkiye'deki 18-24 yaş arasındaki erkeklerin yüzde 35'i, kadınların yüzde 41'i ortaöğretimi tamamlamadan eğitimden ayrıldı.
Genel ortaöğretimde okul sayısı yüzde 6, imam hatip lisesi sayısı yüzde 19 arttı. Öğrenci sayıları açısından bakıldığında ise mesleki ve teknik eğitimde yüzde 1, imam hatip liselerindeki öğrenci sayısı ise yüzde 15 yükseldi.
Türkiye genelinde liselerde net okullaşma oranı yüzde 76,7'den yüzde 79,4'e yükselirken, derslik başına düşen öğrenci sayısı 29'dan 26'ya düştü. İmam hatip liselerinde ise derslik başına düşen öğrenci sayısı 28'den 26'ya indi.
En kalabalık sınıfların bulunduğu İstanbul'da, ilköğretimde derslikteki öğrenci sayısı 39'dan 37'ye indi.
"Rehber öğretmen başına 650'ye yakın öğrenci düşüyor"
Raporda, ÖABT (Öğretmenlik Alan Bilgi Testi) 2014 sonuçlarında öğretmenlerin kendi alanlarında 50 sorudan 25 doğru ortalamasına ulaştığı belirtildi.
ÖABT sonuçlarına göre, Türkçe öğretmenleri 50 sorudan 32'sini doğru yaparak en başarılı, Fransızca ve Almanca öğretmenleri ise 12 soruyu doğru cevaplayarak en başarısız grup oldu.
27 bin 798 rehber öğretmenin görev yaptığı, rehber öğretmen başına 650'ye yakın öğrenci düştüğü aktarılan raporda, öğretmen başına düşen öğrenci sayısında ilkokulda 31 öğrenciyle Şırnak en kalabalık sınıfların olduğu il, Tunceli ise derslik başına 11 öğrenci sayısıyla yurt genelinde sınıf mevcutlarının en düşük kaldığı il olarak gösterildi.
"Tarım işçisi 2 çocuktan 1'i okulu bırakıyor"
Raporda ayrıca, ilköğretime devam eden engelli çocukların lise çağına geldiklerinde örgün eğitim dışında kaldığına vurgu yapıldı. Bu durumda olan 98 bin 384 çocuğun ilkokula, 117 bin 16 çocuğun ortaokula ve ancak 41 bin 770'inin ortaöğretime devam ettiği belirtildi.
Mevsimlik tarım işçisi olan 18 yaş altı çocukların yüzde 50'sinin okullarını terk ettiği ve okula devam edenlerin yüzde 57'sinin de düzenli okula gitmediğinin saptandığı raporda, okula gittiği halde, ev işi dahil çeşitli işlerde çalıştırılan çocuk sayısı 7 milyon olarak açıklanırken, çalıştırılan çocukların eğitimi terk oranı ise yüzde 21 olarak ifade edildi.
"Suriyeli çocuklar, eğitim dışında kalıyor"
Rapora göre, Güneydoğu'da derslik başına düşen öğrenci sayısı 62'den 42'ye düştü. Mardin, Muş, Şanlıurfa ve Van'da öğretmenlerin en uzun görev yapma süresi ise 4 yıl oldu. Öğrenci devamsızlıklarının da öğretmenleri en az 5-8 yıl değişmeyenlerde yüzde 40 düştüğü görüldü.
Raporda ayrıca, sayıları 1,7 milyona ulaşan Suriyeli sığınmacıların yarısının çocuk olmasına rağmen okula gidemediği ve sadece 65 bininin kamplarda ve 7 bin 500'ünün örgün öğretim içinde eğitim gördüğü de belirtildi.