Güncelleme Tarihi:
Tatil elbette ki sadece dinlenmek için bir şans değil, aynı zamanda çocukların yeni aktiviteler keşfetmeleri, yaratıcılıklarını geliştirmeleri ve öğrenme yolculuklarına farklı bir şekilde devam etmeleri için bir fırsat. Tatilde yapılabilecek bazı aktiviteler şunlar olabilir:
1. AÇIK HAVADA YÜRÜYÜŞ
Orman, deniz kenarı, göl kenarında yürüyüş yapmak hem ailecek keyifli vakit geçirmenizi sağlayacak hem de çocuklarınızın kapalı ortamdan çıkıp doğa ile buluşmasını sağlar. Hava izin veriyorsa ailecek bir piknik yapmak da iyi olabilir.
2. YENİ BİR ŞEY ÖĞRENMEK
Yeni beceriler geliştirebilmek ya da yeni hobilerin temelini oluşturmak için farklı aktivitelere yönelmek çocuklara iyi gelir. Yemek yapmak, robotik kodlama çalışmaları yapmak ya da seramik yapmak gibi hobiler denenebilir. Hatta birlikte yeni bir şey öğrenmeyi denemek ya da çocuğunuzun size bildiği bir şeyi öğretmesi de keyifli olur.
3. AİLE BAĞLARINI GÜÇLENDİRİN
Büyükleri ziyaret etmek, ailecek kutu oyunları oynamak, film geceleri yapmak çocukların güzel anılar biriktirmelerini sağlar ve bağları güçlendirir. Vizyona girecek filmlere ya da tiyatro oyunlarına gitmek ve sonrasında bunun üzerine konuşmak, oyunlar oynamak da herkese iyi gelecektir.
4. EĞİTİCİ GEZİLER
Çocukların çoğu hatta belki erişkinler de şehirlerini tanımıyor. Şehrinizde görmediğiniz yerlere gitmek, müzeleri, bilim merkezlerini ziyaret etmek hem zamanı değerlendirmek hem de yeni şeyler öğrenmek için güzel bir fırsat. Birlikte şehri keşfetmek, öğrenmek herkes için zevkli olacaktır.
5. GÜNLÜK TUTMAK - KİTAP OKUMAK
Deneyimlerini, yaşadıklarının onlara etkisini kağıda dökmek çocuklara iyi gelecek. Böylece duygularını ifade etme olanağı bularak yazma yeteneklerini geliştirebilecekler. Ayrıca edebiyatın büyüleyici dünyasına dalmayı teşvik etmek için çocukla birlikte bir kütüphaneye gitmek, yeni bir kitap almak hayal gücünü beslemekle kalmaz ilgi alanlarını da genişletir.
6. SAĞLIKLI RÜTNİLER
Tatilde tabii ki esnemek önemli. Ancak sağlıklı uyku, fiziksel aktivite ve beslenme konusunda temel düzeni sürdürmek iyi olacaktır.
7. EKRAN SÜRESİ
Ekran süresinin dengelenmesi önemli. Çocuklar arkadaşlarıyla online oyunlar oynamak isteyebilirler. Bu da keyifli vakit geçirmeyi ve arkadaşlarla olan bağın sürdürülmesine fayda sağlar. Ancak; ekran süresine ve oynanan oyunların içeriğine, izlenen filmlerin ya da videoların yaşlarına uygun olup olmadığına dikkat edilmesi gerekir. Çocukların teknolojiyi keşif ve öğrenme amacıyla kullanmaları konusunda onlara yardımcı olmak iyi olacak.
8. GÖNÜLLÜ FALİYETLERİNE KATILMAK
Birlikte hayvan barınağına gitmek, mahalle temizliğine katılmak, fidan dikmek, yardım faaliyetlerine katılmak vb. çocukların sosyal sorumluluk duygusu geliştirmelerine yardımcı olacaktır.
9. SPOR VE BİLİNÇLİ FARKINDALIK (MINDFULLNESS)
Çocukların stresi yönetmelerine, duygusal esnekliklerini arttırmaya ve içinde bulunulan ana odaklanmalarını sağlamaya yönelik yoga, mindfulness egzersizleri yapmaları, nefes egzersizleri çalışmalarını uygulamaları yaşamları boyunca onlara duygularını düzenlemede yardımcı olur. Ayrıca bu egzersiz ve çalışmaların birlikte deneyimlenmesi eğlenceli olur.
10. DEĞERLENDİRME
Bu ara tatile kadar çocukların başarılarını, yaşadıkları zorlukları ve isteklerini konuşmak da oldukça önemli. Böylece çocuğun duygusal gelişimine olumlu katkı sağlanır hem de aile bağlarının güç kazanması sağlanır. Ara tatil sonunda bu sürecin ona en çok hangi duyguları getirdiği, güzel yanları ve devam ettirmek istediği aktiviteleri de birlikte değerlendirmek ilerideki tatilleri planlamak için de faydalı olur.
Özetle; tatilin enerji depolama zamanı olduğu unutulmayarak çocukların tatilde dinlenmelerine olanak sağlayalım ama tatilin hiçbir şey yapmadan geçirilen bir zaman dilimi olmaması için de çocuğun dinlenme şeklini organize edip bu süreci her açıdan dolu dolu geçirelim.
Herkese iyi tatiller.
DOÇ. DR. ELİF ULU KİMDİR?
1981 yılında Bursa’da doğdu. Ortaokul ve liseyi İzmir Karşıyaka Anadolu Lisesinde tamamladı. 2004 senesinde Ege Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans programından birincilikle mezun oldu. 2004 yılında Ege Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nda araştırma görevlisi olarak çalışmaya başladı. 2007 yılında yüksek lisans ve 2011 yılında doktora öğretimini aynı bölümde tamamladı. 2022 yılında Doçent Ünvanı aldı. Hala aynı bölümde görev yapıyor. Uluslararası ve ulusal hakemli dergilerde yayımlanmış makaleleri, uluslararası kitap bölümleri ve uluslararası bilimsel toplantılarda sunulan çok sayıda bildirisi bulunuyor. Çalışma konuları dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, kariyer psikolojik danışmanlığı, çocuk ve ergenlerle psikolojik danışma, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı ve bağımlılık danışmanlığıdır. Kendisi EMDR terapisti, aile danışmanı ve bilişsel davranışçı psikoterapist.