Arzu ÇETİK / İZMİR (DHA)
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 03, 2008 00:00
Dünya zeytin üretiminde ikinci, zeytinyağında ise dördüncü olan Türkiye’de, tanıtım kampanyaları başlıyor. UZZK Başkanı Dr. Tan, "Hedef okullar" dedi.
ULUSAL Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK) Başkanı Dr. Mustafa Tan, zeytinyağında iç tüketimi artırmaya yönelik olarak okullarda ve çeşitli illerde etkinlikler düzenleyeceklerini açıkladı. Geçmişte bitkisel yağlara oranla zeytinyağının fiyatının daha yüksek olduğunu, ancak bugün fiyat uçurumunun azaldığını belirten Dr. Tan, "İnsanlar zeytinyağı mucizesini keşfetsin" dedi.
Çalışmalar yapılmalı
İspanya’da 15 litre, Yunanistan’ta 20 litre, Girit’te 28 litreye çıkan yıllık kişi başına zeytinyağı tüketimi, zeytinin anavatanı olarak gösterilen Türkiye’de istenilen seviyede değil. Sağlık açısından dünya tıp otoritelerinin de faydalarını anlatmakla bitiremediği zeytinyağının Türkiye’deki kişi başına yıllık tüketimi sadece 1.2 litre. Türkiye’de kişi başına tüketimi artıran da Ege ve Akdeniz yöresi. Ülkenin doğusuna doğru gidildikçe zeytinyağı tüketiminin azaldığı görülüyor. Ülkemizde zeytinyağında ihracata mı ağırlık verilmeli, iç tüketime mi tartışmaları yaşanırken, UZZK her ikisinde de çalışmalar yapılması görüşünde.
Neler yapılacak
İhracatın artması kadar, iç tüketimin de artması gerektiğini ifade eden Dr. Tan, "Zeytinyağını tanımayan büyük illerimizde özel tanıtım günleri yapıp, konferanslar vermek istiyoruz. Üniversitelerden tıp profesörleri, beslenme uzmanlarını yanımıza alarak bilgilendirme, tanıtım toplantıları yapmak istiyoruz. Okullarda çocuklara yönelik etkinlikler planlıyoruz" dedi.
HEDEFLER YÜKSEK
Zeytin ağacında dikimlerin devam ettiğine işaret eden Dr. Tan, "Ağaç sayımız 140-150 milyonlara dayandı. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın hedefi ağaç sayısında İspanya’nın arkasından ikincilik. 10 yıl içinde ağaç varlığımızı 180 milyona çıkarmayı, ağaç başına verimi 12 kilogramdan, 25 kilograma, zeytinyağı üretimini 115 bin tondan 750 bin tona, ihracatı 70 bin tondan 300 bin tona yükseltmeyi hedefliyoruz" dedi. Tan, ihracatın da markalı olarak artış göstermesi gerektiğini söyledi.
DERDE DERMAN
UZZK Başkanı Dr. Mustafa Tan, geçmişte zeytinyağının diğer yağlardan 3 kat daha pahalı olduğunu hatırlatarak, "Şu anda küresel ısınmanın etkisiyle ayçiçek yağları ve diğer yağların arzında düşüklük olduğu için fiyatları yükseldi. Zeytinyağı almanın eve ilacın daha az girmesi, doktor masraflarının azalması demek.