Zeytinyağında fiyat artıyor Tağşiş patlıyor

Güncelleme Tarihi:

Zeytinyağında fiyat artıyor Tağşiş patlıyor
Oluşturulma Tarihi: Ocak 10, 2016 23:37

Ümmühan Tibet, acılık, yakıcılık ve meyvemsiliğin zeytinyağının kalite göstergesi olduğunu belirterek, “Yıllarca çeşitli markalar ürün acı diye şikayet aldı. Artık bunun bir kalite göstergesi olduğu anlaşılmaya başlandı” diyor.

Haberin Devamı

FİYATI son iki sezondur ciddi şekilde artan zeytinyağında tağşiş (karışım) patlaması yaşanıyor. Yapılan her 4 analizden 1’nin tağşişli çıktığı sektörde yüzde 300’e varan artıştan söz ediliyor. Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK) de mağduriyetleri önlemek ve kaliteli zeytinyağı tüketimi için saha denetimlerini sıklaştırdı. UZZK Başkanı Ümmühan Tibet, tağşiş konusunun yıllardır var olan bir sorun olduğuna dikkat çekti, şöyle dedi:

Zeytinyağında fiyat artıyor Tağşiş patlıyor

YÜZDE 300 ORANINDA ARTTI

“Ama son fiyat artışlarıyla birlikte ciddi patlama var. Yüzde 300 gibi bir artış söz konusu. Burada hem üretici, hem tüketici, hem de tüccar mağdur oluyor. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın zeytinyağıyla ilgili hileli ürün listesini yayınlamasıyla birlikte tüketicilerimiz birtakım davranışlar sergilemeye başladı. ‘Köylüden alacağım’ diyerek, güvendiği kişilerden pet şişelerde zeytinyağı alıyor. Ne yazık ki en büyük kazığı da burada yiyor, ama farkında olmuyor. Kimi bilinçli tüketici de bildik markalara yöneliyor. Buna rağmen ambalajlı markalı ürün tüketiminde düşüş var. Kimi tüketici ise fiyatı daha uygun olduğu için riviera zeytinyağı alıyor.”

Haberin Devamı

ZEYTINYAĞI DİYE PAMUK YAĞI

“Bakanlığın yayınladığı hileli zeytinyağı listelerinde yüzde 80 bizim payımız var” diyen Tibet, UZZK olarak enerjilerinin önemli bir kısmını tağşiş konusuna ayırdıklarını ifadete etti. Ümmühan Tibet, “Sürekli piyasada dolaşıyoruz. Örnekler topluyoruz ve akredite laboratuvarlarda analiz yaptırıyoruz. Tağşiş çıktığında da durumu bakanlığa ihbar ediyoruz. Deşifre olan kimi firmalar isim değiştirip tekrar aynı şeyi yapıyor. ‘Zeytinyağı’ diye, yüzde 100 pamuk yağı satan bile çıktı. Özellikle zeytinyağıyla yeni yeni tanışan Anadolu’da bu çok fazla. Sektörden bunları arındırmak gerekiyor” diye konuştu.

 

Borsada 19, market raflarında ise fiyatı 30 liraya dayanan zeytinyağında hileli ürün sorunu da giderek artıyor. Zeytinyağının içine fiyatı ucuz olan kanola ya da pamuk yağı katılarak piyasaya sürülüyor.

 

Haberin Devamı

ÜRETİCİYE NEFES OLDU

Zeytinyağında yaşanan fiyat artışını üretici cepesinden de değerlendiren Ümmühan Tibet, “Neredeyse 10 yıldır fiyat aynıydı. Son 2 sezondur artış var. Bu üreticiye bir nefes oldu. Tüketimin, ihracatın artması için moral verdi” ifadesini kullandı. Dünyadaki zeytinyağı piyasası hakkında da bilgi veren Tibet, en büyük üretici konumundaki İspanya’da bu sezon 1.2 milyon ton ürün beklendiğini belirterek, “Burada da fiyat 3 Euro ama kaliteli değil. Butik zeytinyağlarının fiyatları 7 Euro’dan başlıyor. Bizimle aynı” diye konuştu.

Zeytinyağında fiyat artıyor Tağşiş patlıyor

İKLİMLE MÜCADELE

Son dönemde zeytin ağacının sayısının artmasına rağmen zeytinyağı rekoltesinde düşüş yaşanmasına da değinen Ümmühan Tibet, sorunun global iklim değişikliğinden kaynaklandığını dile getirdi. Tibet, “Özellikle son 3 sezondur rekoltede kayıplar var. Nedeni iklimsel değişiklikler. UZZK olarak bununla ilgili çalışma başlatacağız. ‘Don ve benzeri iklimsel hareketlerle nasıl baş edebiliriz?’, buna kafa yoracağız” dedi.

 

BEYAZ LİSTE

Haberin Devamı

Ümmühan Tibet, UZZK denetimden geçmiş beyaz listelerinin bulunduğunu belirterek, “Biz kendi ülkemizde bu listeye girenleri sürekli denetliyoruz. Aynı şekilde uluslararası ayağımız bu markaların yurtdışındaki denetimini yapıyor. 6’sı butik, 6’sı ulusal markadan oluşan şu anda 12 firma beyaz listede” bilgisini verdi.

 

 

BAKMADAN GEÇME!