Güncelleme Tarihi:
Yunanistan’da halk, gelecekle ilgili ekonomi politikası için 5 Temmuz’da, oylama yapacak. Bu oylamayla ilgili çeşitli çevrelerdene değerlendirmeler geldi. Yaşar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İge Pırnar’da, Türk turizmi için önemli tespitler yaptı. Yunanistan’ın oylama sonucuna göre, Euro’dan ayrılma ihtimali bulunduğunu söyleyen Prof. Dr. Pırnar, "Yunanistan, Euro bölgesinde olduğu, Euro ile ticaret yapıldığı için Türkiye’ye nazaran pahalı işletmeler ve destinasyonlara sahip. Bu bağlamda, oylama sonucunda Yunanistan’ın Euro’dan çıkması durumunda, Yunanistan’ın turizmde Türkiye’nin sahip olduğu ucuz fiyat avantajını ele geçireceği ve Türkiye’ye karşı rekabet üstünlüğü sağlayacağı açık. Özellikle, Yunan para birimi Türk Lirası’ndan değersiz bir hale gelirse, Türkiye, turizm talebinin bir kısmını rakip olan Yunanistan’a kaçırabilir" dedi.
DRAHMİ’YE GEÇİLİRSE ETKİLER
Halk oylamasının ve sonuçlarının Türkiye turizm sektörünü etkileyebileceğini ifade eden Prof. Dr. İge Pırnar, "Oylama sonucunda Yunanistan, Euro’dan ayrılıp kendi para birimine geçtiği zaman Türkiye’nin sahip olduğu ucuz fiyat avantajını ele geçirebilir. Para birimleri, Türk Lirası’ndan değersiz bir hale gelirse, Türkiye, turizm talebinin bir kısmını rakip olan Yunanistan’a kaçırabilir. Bu nedenle geçtiğimiz yıla göre Rusya gibi pazarlarda kayıplar yaşayan ülkemizin ve 2015 yılının ilk yarısında kente toplan 425 bin 360 turistle geçen yıla oranla 12,3’lük düşüş yaşayan İzmir’in bu gelişmelere hazırlıklı olması gerekir. Yunanistan’ın yaşadığı ekonomik krizin, başta turizm ve ticari ilişkilerimiz olmak üzere pek çok olumsuz etkisi var. Olası grev, eylem, protesto beklentileri, yaşanan belirsizlik, turizm hizmetlerinde yaşanan aksamalar ve nakit para çekme sorunları, Yunanistan’da turizm sektöründe iptallere ve rezervasyon azalmalarına neden olmaya başladı. Hali hazırda Türkiye’de de bu krizin olumsuz etkileri görülüyor. Karşılıklı turizm faaliyetlerinde, yaşanan turizm ortaklık ve yatırımlarında ve turizm hareketlerinde krizin etkileri görülmeye başlandı" dedi.
MİDİLLİ’DEN AYVALIK’A GELENLER AZALDI
Krizin olumsuz etkilerinden birinin kruvaziyer turizminde görüldüğünü kaydeden Prof. Dr. Pırnar, "Uzun vadeli planlanan kruvaziyer turizminin başlangıç noktası Atina Limanı, Pire Limanı olanlarda yaşanan grev ve organizasyonlardaki sorunlar, buradan Türkiye’ye gelen kruvaziyer gemilerindeki planlanan sayıyı azalttı. Örneğin, geçen yıl Trabzon Limanı’na gelen kruvaziyer gemisi 40 iken bu sene bu sayı ekonomik kriz yüzünden 19’a indi. Benzer durum İzmir ve Ege’deki diğer limanlar için de geçerli. Yine, ekonomik kriz nedeniyle özellikle adalarla olan ticaret ve turizm hareketleri olumsuz etkileniyor, feribot sefer sayıları azalıyor ve bu da Türkiye turizm gelirlerini azalttığı gibi ekonomimizi negatif etkiliyor. Örnek vermek gerekirse, kriz bu yıl Midilli Adası’ndan Ayvalık’a alışverişe gelen Yunanlıların sayısının azalmasına neden olmuş ve ilçede ticaret ile turizm faaliyetlerini olumsuz etkilemiştir" dedi. Yunanistan’ın Türkiye turizm sektörünün en önemli rakiplerinden olduğunu da vurgulayan Prof. Dr. İge Pırnar’da, "Turizm, Yunanistan’ın Gayri Safi Milli Hasıla’sının yüzde 20’sini teşkil ediyor. Uzun zamandır, Yunanistan’ın en önemli ekonomik kaynaklarından birisi olan turizm sektöründe yaşanan yüksek maliyet artışları, onları, turistlere avantajlı ve uygun fiyatlarla tatil olanakları sunan Türkiye, Mısır, Tunus gibi rakip ülkelerle rekabette zorladı ve turizm gelirlerinde ciddi düşüşler yaşamalarına neden oldu. Yunanistan, geleneksel olarak özellikle deniz, kum, güneş turizminde Türkiye’nin turizmdeki en önemli rakiplerden biri. 2014 yılında Türkiye’yi 41,5 milyon turist ziyaret edip toplam turizm gelirimiz 34,4 milyar dolar oldu. Aynı dönemde Yunanistan’ı ziyaret eden turist sayısı ise yaklaşık 24 milyon ve 18 milyar dolar gelir elde etmişler. Türkiye, bilhassa son zamanlarda turizmde Yunanistan’a karşı önemli bir rekabet gücü kazandı. Ancak, krizinin de etkisiyle özellikle geçen yıl Euro’da yaşanan değer azalışı, Yunanistan’ın turizmdeki rekabet gücünü artırdı. 2014’de Türkiye turizmindeki artış yüzde 6 olarak gerçekleşirken Yunanistan’a gelen turist sayısı ise yüzde 23 arttı" dedi.