Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 250 milyon Euro'ya mal olan Adnan Menderes Havalimanı'nın İç Hatlar Terminali'nin temelini törenle attı. Bakan Yıldırım, “14 ay sonra inşallah burada muazzam bir terminal olacak. Bunun bitmesiyle birlikte İstanbul'dan sonra İzmir en önemli transfer merkezi haline geliyor. Havacılığın da merkezi olacak” dedi.
Havalimanı projeleri ve işletmeciliği alanında dünyanın lider kuruluşları arasında olan TAV Grubu, İzmir Adnan Menderes Havalimanı yeni İç Hatlar Terminali'nin temelini attı. Temel atma törenine Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın ve TAV Grubu CEO'su Sani Şener'in de aralarında olduğu çok sayıda milletvekili, bürokrat ve yönetici katıldı.
Törende konuşan TAV Grup CEO'su Sami Şener, TAV olarak dünyada 12 havalimanı işlettiklerini, altı terminalin inşaatının sürdüğünü, 70 milyon yolcu taşındığını belirterek, şunları söyledi:
“Bünyemizde yapım ve işletmeciliğinin her alanında uzmanlaşmış 2 bin 500 mühendis ve mimar var. Küresel olabilmeniz dünyanın çeşitli yerlerinde iş yapabilmeniz için öncelikli kendi ülkenizde çok iyi olmanız gerekiyor. Biz Türkiye'de havacılığın gelişimine hem tanıklık ettik hem katkı koyduk. Devlet Hava Meydanları İşletmeleri'ne 1.8 milyar dolar ödeme yaptık. Bu, Türkiye'de havacılığın önünün açılmasıyla özelleştirmede alınan seri kararlarla hayata geçirilmesiyle oldu. Ülkemizde deneyim kazandık ve yurtdışına açıldık. Ovaya yağmur yağarken sadece kendi tarlamızı sulamadık ama kendi tarlamızı da çamur etmedik. Ovadaki bereket firmamızın ülkemize yatırım yapabilmesini sağladı. Havacılıkta önemli bir oran var. Yolcu sayısı ve ülkenin nüfusu. Bu oran havacılıktaki gelişmeyi gösteriyor. 2002 yılında 33 milyon yolcu vardı 67 milyon nüfus vardı. Bu ikisinin birbirine oranı yüzde 0.49 idi. Bu rakam çok düşüktü. Geçen yıl 118 milyon yolcuya ulaşıldı ve 74 milyon nüfus vardı. Bu iki rakamın birbirine oranı ile havacılık oranı yüzde 1.60'a çıktı.”
TAV CEO'su Şener, “2000'li yıllarda bu yatırımlara başladığımızda finansman bulmak çok zordu ama şu anda yabancı kredi kuruluşları, oyun başladıktan sonra kural değiştirilmediğini ve Hükümet'in destek verdiğini gördüler. Aldıkları kredileri yatırımlara harcayıp kredileri geri ödeyebildiklerini gördüler. Havacılığın önünü açan çağdaş havacılık seviyesine getiren Yıldırım'a teşekkür ediyorum. Süresinden önce bitireceğimize söz veriyorum” dedi.
14 AYDA TAMAMLANACAK
Devlet Hava Meydanları İşletmeleri Genel Müdürü Orhan Birdal, İç Hatlar Terminali'nin yatırım bedelinin 250 milyon Euro olduğunu, 14 ayda tamamlanacağını ve tamamlandığında 2032 yılına kadar TAV tarafından işletileceğini belirterek, “290 bin metrekare inşaat alanı olacak. Bina modern bir mimari ile inşa edilecek. Bu proje ile devletin kasasından bir kuruş çıkmayacak. Ülke ekonomisine 1 milyar Euro girdi sağlayacağız” dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Kaymakçı Beldesi'ndeki partililerin “İzmir senindir senin olacak” sloganı üzerine kürsüye çıktı ve “Bir dakika durun. İzmir herkese yeter” diyerek sözlerine başladı.
İZMİR HAVACILIĞIN MERKEZİ OLACAK
Bakan Yıldırım, havalimanın 14 ayda tamamlanacağını ve İzmir'in İstanbul'dan sonra ikinci transfer merkezi olacağını belirterek, şöyle konuştu:
“Bu havalimanı neden bu kadar önemli neden bu kadar acele ettik. Söylediğimiz zamanla başlama zamanı bir yıl. Bir yılda yapma noktasına geldik. 1.5 yıl sonra da 2014 yılının başında da burada bambaşka bir iç hatlar terminali göreceksiniz. Bunu hızlandırdık. Çünkü İzmir büyük bir organizasyona hazırlanıyor. İzmir iki şeye hazırlanıyor. 2020 EXPO organizasyonuna hazırlanıyor. Cumhuriyeti kuran İzmir onun 100. yılına hazırlanıyor. Bu marka projeler büyük projeler zaman kaybetmeden İzmir'e kazandırılması lazım. 14 ay sonra inşallah burada muazzam bir terminal olacak. Bunun bitmesiyle birlikte İstanbul'dan sonra en önemli transfer merkezi haline geliyor. Havacılığın da merkezi olacak. 9 yılda üç kattan fazla artış oldu. Sadece iki noktaya yurt içinde taşıma vardı şimdi 18 noktaya gidiyor. İzmir'den Anadolu'ya gitmek için İstanbul'u tavaf etmeniz gerekiyordu. İzmir'den kalkan Van, Diyarbakır, Erzurum'a da gidiyor. Önümüzdeki yıllarda hem iç hem dış hatlarda İzmir'de seferler artmaya devam edecek. İzmir cazibe merkezi olmaya devam edecek. İzmir'de daha şimdiden çok şeyin değiştiğini herkes söylüyor.”
EXPO 2020'YE DESTEK
Bakan Yıldırım, EXPO 2020'nin devletin zirvesinden en sade vatandaşa kadar önemsendiğini öne sürerek, şunları söyledi:
“İzmir'e az laf çok hizmet yakışır. Bunu da yapacak olan sizlersiniz. İzmir'i 10 yılı aşkın hizmet eden yerel yönetimler bir gün dönüp de hesap verdiler mi? Bu ihtiyacı duydular mı? Duymadılar. Halka hizmet etmek sorumluluk gerektirir. Ara ara gideceksiniz pusulanız şaştıysa düzeltmesi için İzmirli ‘ye fırsat vereceksiniz. Bu kapasite ilavesi ile İzmir çok daha büyük hizmet ağına erişmiş olacak. EXPO için gayretlerimiz hız kesmeden devam ediyor. Cumhurbaşkanı yarın tüm tarafları bir araya getirerek bir toplantı yapacak. EXPO'nun devletin en tepesinden İzmir'deki sade vatandaşa kadar ne kadar önemsendiğini biliyorsunuz. EXPO bizim için bir araçtır. İzmir'e daha fazla hizmet getirmek için bir araçtır. EXPO olsa da olmasa da İzmir'e hizmetler hız kesmeden devam edecektir. Daha büyük hedeflerimiz var.”
YERELYÖNETİM DEĞİŞİME FRANSIZ KALMASIN
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Yıldırım, “İzmir artık konuşan değil iş yapan hizmet üreten kentin değerine değer katan bir anlayışa ihtiyaç olduğunu haykırıyor. Bundan üzerine düşeni alması lazım. Yerel yönetimlerin de durumlarını muhasebe edip İzmir'in değişimine Fransız kalmamaları için gereken adımları atmalarını bekliyoruz. İzmirliler bunu hak etmiyor. İzmirliler ‘in artık kilometre laf edip arpa boyu yol alamayanlara değil kilometrelerce yol kat edip arpa boyu laf eden zihniyete anlayışı var” dedi.
YAPMAK İSTEYENE ENGEL OLMAYIN
Bakan Yıldırım, havacılıkta yüzde 0.49'tan yüzde 1.60'a çıktıklarını belirterek, “Üç katı aşan bir gelişme oldu. Havacılıkta ‘hava yolu halkın yolu olacak her vatandaş uçağa binecek' derken gülümseyeler ortada yok. Hayaldi gerçek oldu. 2000 yılının fiyatlarının iki kat daha ucuzuna uçuyor. İşte meydan işte uçak işte işletmeci. Önüne engel koymayın bu vatandaşın. Yapmak isteyene engel olmayın. Özel sektör kamu sektörü ayrımı yok. Bu ülke insanına kim hizmet ediyorsa başımızın üstünde yeri var. Yurtdışında bizim işletmecilerimizin 10 milyar dolarlık yatırımı var. Bu, Türkiye'dekinin beş katından fazla. Bu işi memleketlerinde yapmamış olsalardı orada da treni kaçırırlardı” dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, TAV CEO'su Sami Şener, DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, İzmir Valisi Cahit Kıraç ve AK Parti İzmir Milletvekili Aydın Şengül butona basarak temele ilk harcı attı.
TERMİNALDE NELER OLACAK
İzmir Adnan Menderes Havalimanı İç hatlar Terminali’nin toplam 291 bin 267 metrekare alana yapılacak. Tamamlandığında içinde 76 adet check-in kontuarı, yedi adet bagaj alım konveyörü, bir adet VIP bagaj alım konveyörü, bir adet CIP bagaj alım konveyörü, beş adet iç hatlar bagaj alım konveyörü, sekiz adet yolcu köprüsü, dört adet CIP bekleme salonu, yedi adet VIP bekleme salonu, 3 bin 20 araçlık otopark olacak.
DIŞ VE İÇ HATLAR TAV'IN İŞLETMESİNDE
DHMİ tarafından 17 Kasım 2011'de yapılan ihalede en iyi teklifi veren TAV Havalimanları iştiraki TAV Ege, iç hatlar terminalinin 2032 sonuna kadar işletme hakkını 610 milyon avro artı KDV karşılığında kazandı. TAV Havalimanlarının işletmeyi devralmasının ardından çalışmaların başlaması için yılbaşından itibaren iç hatlar uçuşları mevcut dış hatlar terminaline taşındı. İzmir Adnan Menderes Havalimanı, DHMİ verilerine göre son bir yılda yüzde 11 artışla 8 milyon 794 bin 401 yolcuya hizmet verdi. İzmir Adnan Menderes Havalimanı'ndan 31 ülkede 87 destinasyona direkt uçuş gerçekleştiriliyor.
ÇEVRECİ TERMİNAL
TAV Havalimanları tarafından işletilen dış hatlar terminaliyle “Avrupa'nın Çevreye En Duyarlı Havalimanı” seçilen İzmir Adnan Menderes Havalimanı'nın yeni iç hatlar terminali de çevre dostu olacak şekilde tasarlandı. Yeni terminalde kullanılacak ısı pompaları, yağmur hasat sistemleri, gri su kullanım sistemi, güneş kolektörleri, ve trijenerasyon santraliyle enerji tüketimi ve su harcaması en aza indirilirken atık yönetimi de verimli bir şekilde gerçekleştirilecek. Terminal binası, keskin ve modern hatları, iç bahçe ve havuzları, geniş ama bir o kadar da sade iç hacimleriyle kullanıcılarına hem fonksiyonel hem de estetik açıdan benzersiz bir deneyim yaşatacak. Gelen yolcuların check-in salonundan bile park etmiş uçakları, apronu ve kalkan uçakları kolayca izleyebilmeleri mümkün olacak. 29 metrelik tonoz çatısıyla terminal, bitişeceği dış hatlar terminaliyle uyumlu tasarlandı.