Güncelleme Tarihi:
Ege Otomotiv Derneği (EGOD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa İduğ, Hürriyet’e sektörü ve Ege Bölgesi’ndeki durumu değerlendirdi. Önümüzdeki yıl Avrupa’daki durgunluğun azalmasıyla birlikte sektörde işlerin artacağı beklentisinin yükseldiğini dile getiren İduğ, “Çünkü Avrupa’daki yangın azalırsa, Türk otomotiv sektörünün yüzde 50 ihracat yaptığı bir bölge de nefes almış olacak. Oradaki yavaşlama bizi çok olumsuz etkiledi, ancak 2014’Hde hareketlenme bekliyoruz” diye konuştu.
Araştırma kapsamında
Başta Çinli otomotiv firmaları olmak üzere pek çok yatırımcının İzmir’de tesis kurmak için incelemeler yaptığı ve bunların sonuca ulaşamadığının hatırlatılması üzerine değerlendirme yapan İduğ, “Özellikle yabancı yatırımcılar Türkiye’de üretim kararı aldıklarında genellikle İzmir’i de araştırılacak yerler arasına alıyorlar. Biz de iş dünyası ve yerel yönetimlerle ortak çalışma yaparak yatırımı çekmek için elimizden geleni yapıyoruz. Örneğin Çinli DFM’nin yatırım planının ardından bizzat İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, firma yetkililerini İzmir’e getirip alan seçmeleri için Tire ve Aliağa taraflarında gezdirdi. Onlar da yatırıma en uygun yer olduğunu söylediler. Ancak İzmir’de bir otomobil fabrikasının kurulmamasının en önemli nedeni teşvik yetersizliği. Örneğin Düzce’de 5 yıl boyunca elektrik ve istihdam gibi alanlardaki vergilerin yüzde 80’i ödenmiyor” dedi.
Heykeli dikilecekler
Öte yandan İzmir’deki otomotiv yan sanayinin de olumsuz rekabet koşulları altında üretim yaptığına dikkat çeken İduğ, “İzmir’de şu anda yan sanayi ve orijinal yedek parça üreten firmaları ödüllendirmek lazım. Bunlar birer kahraman. İzmir’de heykeli dikilecek insanlar bunlar. Mehmet Tiryaki’ler, Fatih Uysal’lar, Haluk Özyavuz’lar... Bu kadar rekabetin büyük yaşandığı bir ülkede bu insanlar bu maliyetlere katlanarak üretim yapıyorlar. Ben bu insanların
fabrikasını kaldırıp Çin’e gitmemesi için teşvik edilmeleri gerektiğini düşünüyorum. Çekip gidebilirler”
değerlendirmesini yaptı.
DIŞ POLİTİKA ETKİLEDİ
İduğ, bu yılki otomobil satışlarıyla ilgili de bilgi verdi. Geçen seneye oranla ticari otomobil satışlarında yüzde 3’lük büyüme yaşandığını ancak bu yıl Suriye krizi başta olmak üzere pek çok dış politika sorununun dövizi ve dolayısıyla faiz oranlarını tırmandırması nedeniyle satışların beklenen seviyede olmadığını kaydeden İduğ, “Biz 2012 yılının benzeri bir satış yapmayı hedeflerken bu belirsiz gelişmelerden dolayı satışların yıl sonuna doğru gerileme göstereceğini söyleyebilirim. Dolayısıyla otomotiv sektörü küçülme yaşıyor. Biz 1 milyon adetleri hedeflerken bu Ortadoğu’daki karışıklık bizde yaklaşık 100 bin otomobil satışını etkileyecek. Biz 600-650 bin araçla yılı kapatabiliriz” dedi.
HURDA İNDİRİMİ ŞART
Sektördeki küçülmenin çözümü için mutlaka hurda indirimi yapılması gerektiğini anlatan İduğ, “20 yaş üstü arabalar için 4-5 bin TL ÖTV indirimi yapılırsa piyasa önemli ölçüde hareketlenecektir. 100 bin araç bu yıl için satılabilir. Bu öngörü piyasadaki yaşlara göre ortaya çıkardığımız bir rakamdır. Türkiye geneli 100 bir araç satışı piyasayı hareketlendirebilir” diye konuştu. İzmir’deki araç filosunun Türkiye ortalamasına göre daha genç olduğuna da işaret eden İduğ, bu durumun bölge ekonomisiyle yakından alakalı olduğunu dile getirdi.