Güncelleme Tarihi:
Özellikle yaş üzüm ihracatının aksamasıyla sofralık üzüm üreticileri de kuru üzüme yönelirken, piyasadaki arz fazlası fiyatları aşağı çekti. En büyük zararı ise son yıllarda zaten don, sel gibi doğal felaketlerle boğuşmaktan yorgun düşmüş üretici görürken, nakliye masrafları ikiye katlanan ihracatçı da Mısır’ın İskenderiye Limanı ile Mersin arasında deniz taşımacılığı hattı (Ro-Ro) oluşturulması
için çalışmaların hızlandırılması gerektiğine işaret etti.
Suriye gümrük kapılarının kapanmasıyla birlikte buradan Suudi Arabistan, Bahreyn, Katar, Birleşik Arap Emirlikleri, Yemen, Umman ve Malezya gibi pek çok ülkeye gerçekleştirilen yaş üzüm ihracatı yüzde 15’lik kan kaybı yaşadı. Geçen yıl sezon başlangıcı olan Ağustos’tan Aralık ayına kadar 225 bin ton karşılığı 167 milyon dolarlık ihracat yapılırken bu rakam bu yılın aynı döneminde 200 bin ton ve 153 milyon dolar olarak gerçekleşti. Öte yandan teslim sürelerinin de uzamasıyla yaş sebze ve meyvede en büyük pazarlardan biri olan Ortadoğu pazarı sıkıntıya düştü.
Sevkiyat kesildi
Bunun üzerine Sarıgöl, Alaşehir ve Salihli gibi önemli yaş üzüm üretim merkezi ilçelerde 15 Ekim sonrasında kuru üzüme yöneliş başladı. Bu gelişmenin yarattığı arz fazlalığında fiyatların dip yaptığına işaret eden İzmir Ticaret Borsası Meclis Üyesi Tayfur Gürcan, geçtiğimiz yıl Ağustos-Aralık döneminde 4 lirayı bulan kuru üzüm kilogram fiyatlarının 3 liranın altına indiğini söyledi. Gürcan, Irak’ta gümrük kapılarının kapanmasının ardından Suriye gümrük kapılarının kapandığını ve Ortadoğu ülkelerine yapılan yaş üzüm sevkiyatının bıçak gibi kesildiğini belirterek “Üretici elindeki sofralık üzümü, kuru üzüme serdi. Bunun üzerine kuru üzümün borsa fiyatı, kilogramda 3 liranın alktına indi. Bu tablo ihracatta da duraklamaya neden oldu. Geçtiğimiz yıl 105 bin ton olan kuru üzüm ihracatı 90 bin tonlarda kaldı” değerlendirmesini yaptı.
ALTERNATİF GÜZERGAH
Nakliye masraflarının ikiye katlandığını vurgulayan Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı ve Ege Yaş Sebze ve Meyve İhracatçıları Birlik Başkanı Mustafa Türkmenoğlu normalde 6-7 günde karayolu ile giden ürünlerin teslimat süresinin 15-16 günlere ulaşabildiğine dikkat çekti. Türkmenoğlu, Suriye’deki tıkanıklığa karşı Mısır’ın İskenderiye Limanı ile Mersin arasındaki deniz taşımacılığı (Ro-Ro) hattı oluşturulması konusundaki çalışmaların hatırlatılması üzerine ise, “Alternatif yol ve güzergah çalışmaları henüz sonuçlanmadı. Çalışmalar sürüyor. İhracatçılar olarak temennimiz bu çalışmaların kısa sürede sonuçlanması ve Ortadoğu ülkelerine durma noktasına gelen ihracatın kaldığı yerden devam etmesi” dedi.