Güncelleme Tarihi:
Yeşildere tarafında iki tüp halinde ilerleyen tünellerden biri 387 metre, diğeri 535 metre kazıldı. Ancak Konak tarafında yedi ayrı bölgede arkeolojik ve tarihi SİT olduğu için kazı çalışmalarına başlanamadı. Tünelin Yeşildere ayağında mühendisler ekskavatör ile taşları kırarken Konak tarafında arkeologlar fırça ve spatula ile çalışıyor.
İzmir'de Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü, Yeşildere Caddesi'ndeki trafik ile Sahil Yolu'ndaki trafiğin aktarımını sağlamak, Konak'tan Havalimanı, Otogar, Gaziemir ve Buca'ya gidişi kolaylaştırmak için Konak Tünelleri'nin yapımına 1.5 yıl önce başladı. Bin 674 metre uzunluğunda çift şeritli iki tüpten oluşan tüneller, Konak ve Yeşildere'den aynı anda kazılacaktı. Yeşildere tarafında tünellerden biri 387 metre, diğeri 535 metre kazıldı. Kazı çalışmalarında en az 250 en çok 500 kişi görev yapıyor. 24 saat süreyle yapılan kazılarda günde ortalama 2.5 metre ilerleniyor. Ekskavatör, kaya delici, kepçe gibi iş makineleriyle yapılan kazılarda zemin, yumuşak olduğu için güçlendirme çalışmaları öne çıkıyor.
TÜNEL, ŞU ANDA BEŞTEPELER LİSESİ'NİN ALTINDA
Karayolları İzmir 2. Bölge Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, tüneli delerken adeta iğne ile kuyu kazdıklarını belirterek, şunları söyledi:
“Bizim için yumuşak zemin zor zemindir. Kolay delinir ama güçlendirme gerekir. Çünkü tünelde kazı yapıp altına insanları, makineleri sokuyoruz. Onun için çok iyi desteklemek gerekir. Zemin yumuşak olduğu için günde 2- 2.5 metre ilerliyoruz. İğne ile kuyu kazıyoruz. Delme ve patlatma yapmıyoruz. Teknik olarak Avusturya metodu uyguluyoruz. Zemini kendi kendine taşıttırıyoruz. Şu anda yerin 50 metre altındayız. Tünelin en derin yeri 62 metre. Yukarıda hayat devam ediyor. Şu anda Dumlupınar Mahallesi Beştepeler Lisesi'nin 50 metre altındayız. 40 mühendis görev yapıyor. Şantiyede adeta yaşam alanı yarattık. Bazı işçilerimiz burada kalıyor.”
TÜNELİN KONAK TARAFINDA ARKEOLOJİK KAZI VAR
Projeye göre tünel açma Konak ve Yeşildere tarafında aynı anda başlayacaktı. Ancak Konak'ta yedi ayrı bölge kentsel, arkeolojik ve tarihi SİT ilan edildi. Bu nedenle çalışmalar SİT Kurulu'nun onayıyla yürüyor. Konak'taki çalışmalarda ortaya çıkan 1850 yılına ait mezar başka bir yere taşındı. Tünelin Konak tarafından inşaat ve jeoloji mühendisleri değil arkeologlar, müze ve kurul yetkilileri görev yapıyor. Arkeologlar bazen elleri bazen de fırça ve spatulalarla kültür varlıklarına zarar vermemeye için çalışırken Karayolları, SİT Kurulu'nun yer teslimi yaptığı alanda forekazık çakma çalışmalarını sürdürüyor. 450 fore kazıktan 100'ü çakıldı.
ARKEOLJİK KAZILAR GECİKTİRDİ
Karayolları 2. Bölge Müdürü Abdürkadir Uraloğlu, Konak'taki arkeolojik kazılar nedeniyle projenin şimdiden üç ay geciktiğini belirterek, “Projeye başladığımızda altında ne olduğunu biz bilmiyorduk. İşin ehlinin bilmediği yerde bizim bilmemiz zaten mümkün değil. Yeşildere'de makine ile orada elle kazı yapıyoruz. En az iki arkeolog görev alıyor. Kontrollü ve ağır bir çalışma ile devam ediyoruz” dedi.