Güncelleme Tarihi:
Büyük kanal'a ilk start
İzmir'de altı belediye başkanı eskiten, şu ana kadar 550 milyon dolar yutan Büyük Kanal’ın ilk bölümü bugün iki bakanın katılacağı törenle açılıyor
İZMİR'in en büyük projelerinden biri kabul edilen, ilk çalışması 1969 yılında başlayan Büyük Kanal Projesi'nin ilk bölümü törenle açılacak. Dev projenin ilk açılış töreni koalisyonu da biraraya getirecek.
Bakanlar da geliyor
BÜYÜKŞEHİR Belediye Başkanı Ahmet Piriştina'nın davetine ANAP'lı Maliye Bakanı Sümer Oral ile MHP'li Sanayi ve Ticaret Bakanı Kenan Tanrıkulu olumlu yanıt verdi.
Gümrük - Çiğli arası
ÇİĞLİ Pompa İstasyonu'nda düğmeye DSP'li Başkan Ahmet Piriştina, Bakanlar Oral ve Tanrıkulu sade bir törenle birlikte basacak. Projenin ilk etabı Gümrük Pompa İstasyonu ile Çiğli arasını kapsıyor.
Herkes davetli
KREDİ darboğazı, ödenek sıkıntısı derken yıllardan beri projeye ödedikleri şişkin su faturaları ile kaynak yaratan İzmirliler de saat 11.00'deki törene davet edildi.
Etap etap açılacak
BÜYÜKŞEHİR ve İZSU yönetimi projeyi devreye almak için tamamının bitmesini beklemek yerine, biten bölümleri hizmete sokmayı hedefledi. Bugün yapılacak törenle, Karşıyaka, Alaybey, Soğukkuyu, Bayraklı, Çay, Siteler, Bornova ve Sanayi bölgesinin atık suları arıtma tesisine gönderilecek. 15’te
Kimler geldi, geçti
PROJEYE ilk start verildiği 1969 yılında İzmir Belediye Başkanı Osman Kibar'dı. Daha sonra İhsan Alyanak iki dönem, Cahit Günay, Ceyhan Demir, Burhan Özfatura, Yüksel Çakmur, daha sonra yeniden Burhan Özfatura Belediye Başkanlığı koltuğuna oturdu. Projenin ilk bölümünü açmak Ahmet Piriştina'ya nasip oldu.
Büyük Kanal’a start
BÜYÜK Kanal Projesi, Güzelbahçe'den Çiğli'ye kadar olan yerleşim alanlarının atık sularının ana kuşaklama kanalı aracılığıyla toplanıp arıtılmasını, böylece Körfez kirliliğinin önüne geçilmesini amaçlıyor. Projenin halen yapımı süren ilk etabı Gümrük Pompa istasyonu ile Çiğli'yi kapsayan bölüm oluşturuyor. Projenin bu bölümü bitirildiğinde İzmir'deki evsel atıkların yüzde 70'i, endüstriyel atıkların yüzde 100'ü arıtılmış olacak. Çiğli'deki arıtma tesisinde saniyede 7 metreküp atık su arıtılacak.
Açılacak bölüm
BÜYÜKŞEHİR ve İZSU yönetimi projeyi devreye almak için tamamının bitmesini beklemek yerine, biten bölümleri hizmete sokmayı hedefledi. Bugün yapılacak törenle, Karşıyaka, Alaybey, Soğukkuyu, Bayraklı, Çay, Siteler, Bornova ve Sanayi bölgesinin atık suları arıtma tesisine gönderilecek. Bu arada Laka deresi ile Melez Çayı'ndan da atık suların Körfez'e ulaşması engellenecek. Saniyede toplam 7 metreküp kirli suyu arıtma kapasitesi olan tesisleri bugünden itibaren saniyete 2.5 metreküp pis su gönderilecek. Özellikle Bornova Bölgesi'ndeki sanayi sitelerinin ağır metaller içeren atık sularının arıtılması Körfez'i önemli bir kirlilik kaynağından kurtaracak.
Projenin maliyeti
BÜYÜK Kanal Projesi'nin toplam maliyeti 1 milyar doları buluyor. Bugüne kadar 550 milyon dolar harcandı. Büyükşehir Belediyesi bu yıl içinde Bornova Altındağ, Pınarbaşı, Işıklar, Çamdibi, Büyükçiğli, Egekent kollektörleri ve sokak şebekelerinin ihalesini yapacak. Aynı zamanda Gümrük Pompa istasyonu ile Basmane arası basınçlı hat, Eşrefpaşa, Alsancak, Konak - Üçkulular arası ana kuşaklama kanalı inşaatı başlayacak.
1969’da başlandı
BÜYÜK Kanal Projesi 1969 yılında DSİ Genel Müdürlüğü tarafından Camp - Harris - Mesera Mühendislik Grubu'na verildi. 1971 yılında ‘‘İzmir Kanalizasyon Master Plan ve Fizibilite Raporu'' bitirildi. Büyük Kanal Projesi 1974 yılında İller Bankası Genel Müdürlüğü Programı'na alındı. Projenin ihalesini Federal Alman Holfelder firması aldı. Yeniden hazırlanan ve 1981 yılında tamamlanan İzmir Kanalizasyon Ana Plan ve Olabilirlik Projesi, İmar ve İskan Bakanlığı tarafından onaylandı. Büyük Kanal Projesi'nin ana kollektör inşaatlarının yürütülmesi için İzmir Belediye Meclisi'nin 1982 yılı kararı ile İller Bankası yetkili kılınarak, 1983 yılının ikinci yarısında inşaatlara başlandı. 1987 yılında ise projenin yütürülmesi konusunda İZSU görev aldı. 1988 yılında master plan incelenerek güncelleştirildi. Projenin finansmanında karşılaşılan darboğazlar nedeniyle Dünya Bankası ile varılan mutabakat çerçevesinde proje revize edilerek, inşaat iki faza ayrıldı ve birinci aşamada yer alan ihaleler, İZSU tarafından yapıldı. Proje, 1994 yılında beri Büyükşehir Belediyesi özkaynakları ile sürdürülüyor.