Güncelleme Tarihi:
ESHOT'un şoförlere uyguladığı bilimsel testlerin sonucunda, adayların çoğunda algılama ve dikkat yetersizliği ile reflekslerde zayıflama olduğu saptandı
ESHOT Genel Müdürlüğü Psikoteknik Ölçme ve Değerlendirme Merkezi'nin 100 şoför adayına uyguladığı testlerin sonuçları şaşırttı. Yaş ortalaması 33 olan şoförlerin yarısı ilk testte elendi. Kalan 50 kişiye uygulanan ikinci testte ise sadece 35 aday başarı gösterdi.
TÜRK Psikologlar Derneği'nin normlarına göre uygulanan testlerde şoförlerde algılama ve dikkat yetersizliği ile reflekslerde zayıflık gözlendi. Adaylardan yüzde 50'sinin kişilik yapısının şoförlük mesleğine uygun olmadığı belirlendi.
Test yapılıyor
TESTLERİN ilk kez yapıldığını hatırlatan ESHOT Genel Müdürü İsmail Hakkı Acar, ‘‘Aday şoförlerin işe uygunluğunu kontrol ediyoruz. Ayrıca şoförlere eğitim semineri veriyoruz. Böylece mevcut aksaklıkları tespit ederek, gerekli önlemleri alacağız’’ diye konuştu.
İLK testin kısıtlı zaman ve motivasyon eksikliği nedeniyle tekrarlandığını belirten Dr. Bülent Türkeli de, ‘‘İkinci yaptığımız testteki sonuçlar ilkine yakın çıktı. İkincide başarı gösteren 35 şoför başarısızlık çizgisine çok yakın. Aslında sonuçlar değişmedi’’ dedi. Ceren CANDAR, İZMİR (DHA)
Psikoteknik testler becerileri ölçüyor
AVRUPA'nın birçok ülkesinde yaygın olarak uygulanan Psikoteknik testler Türkiye'de ilk kez ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından şoför adaylarında uygulanıyor. Testlerin görev yapacak personelin iş için yeterli düzeyde olup olmadığını saptamak amacıyla yapıldığını belirten Dr. Bülent Tekeli, ‘‘Fiziksel tepki ve refleks gerektiren iş kollarında görev yapacak kişilerin bireysel yetenek ve becerileri ölçülüyor. Ayrıca kaza yapan, kaza geçiren, kaza yapma olasılığı bulunan mevcut personeller de belirleniyor’’ dedi. ESHOT'ta 100 kişi üzerinde uygulanan testlerde yüzde 50 başarısızlık saptandı. 100 şoför adayından 66'sı ortaokul, 38'i lise, 1 tanesi ilkokul ve 1 kişi de üniversite mezunu. Öğrenim durumlarının testlerde etken olduğunu belirten Tekeli, ‘‘İyi eğitim alanlar diğerlerinden daha bilinçli’’ diye konuştu. Testlerin ehliyet alma aşamasında uygulanması gerektiğine dikkat çeken Tekeli, ‘‘Özellikle de insanın hayatının söz konusu olduğu mesleklerde ihmal edilmemeli’’ dedi.
İnsan ilişkileri eğitimi veriliyor
ESHOT Genel Müdürlüğü, psikoteknik testlerin dışında Ege Üniversitesi Psikoloji Bölümü işbirliğiyle şoförlere seminer de düzenliyor. Pilot bölge olarak belirlenen Buca'dan seminere katılan 150 şoför, insan ilişkileri bilgisi alıyor. Seminerler sonunda şoförlerin en çok yönetim ve vatandaşlarla sorun yaşadığını belirten Pisikoloji Bölümü yetkilileri, ‘‘Seminere katılan şoförlerin en büyük sorunu yönetimin kendilerini sahiplenmemesi. Diğer sorun ise vatandaşların davranışları. Günde 500 kere sorulan 'otobüs şurdan geçer mi?' sorusu şoförleri bezdirmiş. Ancak seminerin çok büyük faydası var. Katılan şoförler artık vatandaşlara karşı daha anlayışlı ve ılımlı’’ dedi.