Güncelleme Tarihi:
BTS İzmir Şubesi tarafından, geçen 6 Şubat’ta, İzmir Banliyö Sistemi A.Ş.’nin (İZBAN) işlettiği bir tren setinde arklanma nedeniyle meydana gelen ve bazı yolcuların da yaralandığı kazanın ardından Alsancak Garı’ndaki şube merkezinde basın açıklaması yapıldı. Toplu taşıma hizmeti veren İZBAN’ın kar amaçlı bir şirket olduğu, maliyet hesabı yapıldığı için yolcu taşınan tren setlerininin bakımlarının gerektiği şekilde yapmadığı öne sürüldü. TCDD trenlerinde olduğu gibi İZBAN trenlerinde de çift makist çalıştırma zorunluluğunun yerine getirilmediği, benzer bir patlamanın da Menemen-Aliağa ilçeleri arasında, Hatundere mevkisinde 10 gün önce yaşandığı ileri sürüldü.
İZBAN’ın TCDD’den iki yıl önce sürücüsüyle birlikte kiraladığı 10 tren setinden birinde geçen hafta arklanma (kıvılcımlamla) yaşandığına değinen BTS İzmir Şubesi Başkanı Bülent Çuhadar, "İZBAN patlamanın sorumluluğundan kurtulmaya çalışmakta, patlama nedeniyle panik yaşayan, yaralanan yolcuları adeta suçlu ilan etmektedir. Öncelikle bilinmeledir ki; 2 yıl önce TCDD’den kiralanan bu setlerin sorumluluğu İZBAN A.Ş.ye aittir. Piyasa kurallarına göre işletmecilik yapan her şirket gibi İZBAN’nın da amacı olan bu kar hırsı nedeniyle, TCDD ile yaptığı protokolun gerekleri yerine getirilmemektedir. Şöyle ki; protokol gereğince, hat bakım ve kullanım ücreti olarak ilk 3 yıl için TCDD’ye ödenmesi gereken 5 milyon ABD doları + 5 milyon euro bedel halen ödenmemiştir. TCDD konuyu mahkemeye taşımış ve mahkemeden ödenmesi yönünde karar çıkmasına rağmen bu bedel hala ödenmemektedir" dedi.
Çuhadar, banliyö sistemine enerji sağlayan trafolardan Menemen’deki için 625 bin TL, Çiğli’deki için 676 bin Tl ve Hilal’deki için 345 bin TL olduğunu belirttiği aylık enerji giderinin, "elektirikli tren işletmeciliği yapmayan" TCDD tarafından ödenmeye devam edildiğini söyleyerek, "Kar etme hırsı ile yolcu güvenliğini de hiçe sayan İZBAN A.Ş., TCDD ile imzaladığı protokolü de hiçe saymaya devam etmektedir. Bu protokolde, ’tren işletmeciliği TCDD mevzuat hükümlerine göre çalıştırılır’ denmesine ve mevzuat gereğince İZBAN setlerinde 1 makinst ve 1 yardımcı makinist görevlendirilmesi gerekmesine rağmen, personelden tasarruf etmek amacıyla 1 makinistle işletmecilik yapılmaktadır. Daha önce kendisi TCDD 3. Bölge Müdürlüğü görevinde olan Sebahattin Eriş’in, o tarihte İZBAN yetkililerine bu konuda uyarı yazısı vardır. Fakat Eriş, İZBAN Genel Müdürü olduktan sonra da bu değişmemiştir. Demiryolu ulaşım sistemi, bilgi birikim ve uzmanlık gerektiren bir sistemdir. Otobüs işletmeciliği mantığıyla yapılamaz" diye konuştu.