Güncelleme Tarihi:
KIZI BAŞBAKAN’DAN YARDIM İSTEDİ
Bu arada, Suriye’nin düşürdüğü Türk savaş uçağındaki pilotlarının cenazelerinin çıkarılmasının üzerine şehit Pilot Nail Erdoğan’ın kızı 24 yaşındaki Evrim Erdoğan da, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a, ’Ne olur babamı bulun’ çağrısı yaptı. Başbakan Erdoğan da geçen yıl cenazenin çıkartılması için talimat verdi. Bu gelişmeler sırasında, Yunanistan Dışişleri Sözcüsü Konstandinos Kutras da, ’İhtiyaç halinde Yunanistan da arama ve kurtarma çalışmalarına katkıda bulunmaya hazır’ demişti.
Başbakan Recep Tayip Erdoğan talimatı üzerine, 13 Nisan 2014 tarihinde, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, TCG Akçakoca, TGC Amasra mayın avlama, TGC Işın arama kurtarma ve TGC Tayfun, TGC Martı izleme koruma gemileriyle arama çalışmaları başladı. Uçağın düştüğü Sakız Adası’nın güney bölgesindeki arama çalışmaları yarın sona erecek.
BASINA ARAMA ÇALIŞMALARI ANLATILDI
Savaş uçağının ve şehit pilot Nail Erdoğan’ın cenazesinin bulunması için sürdürülen çalışmalarla ilgili aramaların 16’ıncı gününe basın mensupları da alındı. Çeşme Limanı’ndan TGC Akçakoca gemisine alınan basın mensuplarına ilk olarak gemi komutanı Deniz Kurmay Binbaşı Ömür Sökül, arama çalışmalarında kullanılan araçlarla ilgili bilgi verdi. Ardından da, İkinci Arama Tarama Filotillası Komodoru Deniz Kurmay Albay Yaşar Anar, 16 gün boyunca yapılan arama çalışmalarıyla ilgili bilgi verdi. Albay Anar, "8 Ekim 1996 tarihinde, Hava Pilot Yüzbaşı Nail Erdoğan’ın komutasındaki savaş uçağı, Ege Denizi üzerinde 23 Bin fit irtifada bulunduğu sırada düştü. Arama faaliyetin başladığı 13 Nisan’dan bugüne kadar, uçağın enkazının bulunabileceği değerlendirilen alan, deniz altı tehlike sahası olarak ilan edildi. Ardından da dibi kumlu çakıllı, kayalıklı olan alanda arama çalışmaları başladı. Yunan karasularına iki deniz mili uzaklıktaki bu alanda uçağın yaklaşık 200 ile 250 metre derinlikte bulunduğu hesaplanarak arama çalışmaları yapıldı. 330 saatlik arama çalışmalarında, sonar cihazları da 36 saat dalış yapmış, toplam 55 parçaya temas sağlandı ancak bunlardan herhangi bir sonuç alınamadı" dedi.
Basın brifinginde ayrıca, deniz altında su şişesine kadar hemen tüm ayrıntıların tek tek tespit edilmesine rağmen ne savaş uçağından ne de şehit pilotun naşına ait bir iz bulunamadığı öğrenildi.
GEMİDEKİ ARAMA SİSTEMLERİNE AİT BİLGİLER
TCG Amasra ve TCG Akçakoca Mayın Avlama Gemileri, 270 metre derinliğe kadar tespit yapabilen avlama sonarına, 300 metre derinliğe kadar tespit/teşhis yapabilen PAP cihazına sahip. Kurtarma Gemisi TCG Işın ise, 1000 metre derinliğe kadar tespit, teşhis ve deniz yüzeyine çıkarma imkanına sahip ’TCB Denizaslanı’ olarak isimlendirilmiş ROV cihazına, birinci sınıf dalgıç personeline, 365 metre derinliğe kadar daldırma ve gözle tespit/teşhis imkanı sağlayan Atmosferik Dalış Sistemi’ne (ADS-1200) sahip.
SU ALTINDAKİ SİNYAL HEYECAN YARATTI
TCG Akçakoca mayın avlama gemisindeki sonar cihazları, uçağın düştüğü düşünülen Yunanistan karasularına 2 mil uzaklıktaki alanda metal sinyali verdi. Bunun üzerine harekete geçen savaş kontrol merkezi görevlileri, bu noktaya ROV cihazının gönderilmesi talimatını verdi. İlk olarak uzaktan kumanda edilen ROV cihazının, denizin yaklaşık 105 metre derinliğinde bulunan metal parçasına ulaşması sağlandı. Ardından mini kameralarla birçok noktadan incelenen metal parçasının, teneke bir kutuya ait olduğu saptandı. Sonar cihazlarıyla, dip taramasının da halen devam ettiği açıklandı.
ATMOSFERİK DALIŞ ELBİSESİYLE DİPTE ARAMA YAPILDI
Sabah saatlerinde TCG Akçakoca mayın avlama gemisinde sürdürülen çalışmalar, öğleden sonra TCG Işın Arama Kurtarma gemisinde yapıldı. TCG Işın gemisinde ilk olarak ’Deniz Aslanı’ adlı uzaktan kumandalı ROV cihazı deniz dibine indirildi. Astsubay Ahmet Demiray’ın operatörlüğünü yaptığı Deniz Aslanı’nın arama çalışmalarını tamamlamasının ardından bu kez de deniz dibinde ayrıntılı arama için Atmosferik Dalış Sistemi, kullanıldı.
Özel eğitimden geçirilmiş olan Astsubay Naim Bolat, Atmosferik Dalış Elbisesi’yle denize indirildi. Astsubay Bolat da, dünyada sadece 6 ülkede kullanılan özel elbisesiyle, 110 metre derinlikteki deniz tabanında incelemelerde bulundu. Rov cihazının tespit ettiği metal parçalarının neler olduğunu hakkında, kumanda merkezini bilgilendirdi. Ancak bu araştırmalarda da ne savaş uçağına ait bir parça, ne de Şehit Pilot Yüzbaşı Nail Erdoğan’a ait bir iz bulunamadı.
BALIKESİR’deki hava üssünden 8 Ekim 1996’da eğitim uçuşu için havalanan, Ege Denizi üzerinde Yunan uçaklarıyla yaşanan it dalaşı sırasında düşen F-16 savaş uçağının şehit pilotu Yüzbaşı Nail Erdoğan’ın cenazesinin bulunması amacıyla, şehit pilotun kızı Sevil Erdoğan’ın Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a çağrısı üzerine, arama çalışmaları yeniden başlatıldı. TGC Akçakoca, TGC Amasra ve TGC Işın gemileriyle, arama çalışlarına devam edildi. 16 gün süren aramalarda, deniz dibindeki şişeler dahi bulunup incelendi ancak şehit pilot ile uçaktan herhangi bir iz bulunamadı.
Balıkesir’den, Pilot Yüzbaşı Nail Erdoğan yönetiminde havalanın F-16 savaş uçağı, 8 Ekim 1996’da, Sakız Adası’nın güneyinde, it dalaşı yaptığı Yunan jeti tarafından düşürüldü. Pilot Yarbay Osman Çilekli kurtarıldı, ancak Pilot Yüzbaşı Nail Erdoğan, uçakla birlikte denize gömüldü. O dönem, olayın ardından, Türk Silahlı Kuvvetleri, havadan ve denizden bütün arama kurtarma çalışmalarına rağmen pilot Erdoğan’ı ve uçağın enkazı bulunamadı. Uçağın düştüğü bölgedeki deniz derinliğinin 200 - 240 metre olduğu, o tarihteki imkanlarla deniz dibine ulaşılmasının mümkün olamayacağı belirlenince de çalışmalar sonlandırıldı.