Güncelleme Tarihi:
Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, 40 kilometrelik sahil şeridi boyunca projelendirilen kent bisikletleri sistemini İnciraltı'ndan başlattı. “Yollar artık Bisim” sloganıyla sağlıklı ve çevreci bir ulaşım imkanı sağlayacak bisikletlerin ilk kullanıcısı da Başkan Aziz Kocaoğlu oldu. Kocaoğlu, düzenlenen törende yaptığı konuşmada Ak Parti adayı Binali Yıldırım ve Ak Parti milletvekili Nesrin Ulema'yı eleştirdi.
Aziz Kocaoğlu, Ak Parti Büyükşehir Belediye Başkan adayı Binali Yıldırım'ın basında yer alan “Rüşvet istemişler” sözlerine sert tepki gösterdi. Kocaoğlu “Bunu kimden istemişler. Ruhsatta istemişler. Bir defa, İzmir Büyükşehir Belediyesi ruhsat vermez. İlçe belediyeleri ruhsat verir. İlçe belediyelerinde de ben bugüne kadar duymadım. Sanıyorum şehirlerarasında bir karışıklık oldu. Herkes sözü kime söylediğini bilecek. Biz 2,5 senedir hesap veriyoruz. Haksız olarak baskı altında tutulduk. Arkadaşlarımız tutuklu kaldı. 22 ay tutuklu kalan arkadaşlarımız var. Bir laf atayım da nereye giderse gitsin diye atılan laf. Bu laf İzmir çukurunda atılırsa hiçbir yere gitmez. Kim söylüyorsa onun üstünde kalır” dedi.
YENİ BAKANA AYIP
Aziz Kocaoğlu, AKP adayı Yıldırım'ın seçim kampanyasında Karayolları şantiyelerine gitmesini eleştirdi. Kocaoğlu “Önce AKP belediye başkan adayı, şantiye dolaşıyor Bölge müdürleri ve il müdürleriyle birlikte dolaşıyor. Bu yanlıştır. Bürokrat adayın yanında gezmez. Bu üçüncü seçimdir. Benim yanında seçim çalışmasında bürokrat gördünüz mü? Yok tüneli izliyorum! Yok burayı bilmem ne yapıyorum! Olmaz! Önce koltuğu törenle teslim ettiğiniz Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan'a ayıptır. Biz biliyoruz yaptığınızı. İzmir'de bir telaş içinde böyle şeyler yapılmaz” dedi.
ANKARA “İ” DİYEN İZMİR DEMEYECEK
Kocaoğlu, CHP Genel Mekezi'nin güncel verilerle ilçe adaylarını değerlendirdiğini belirterek “Birinin aday yapılması onun iyi, ötekinin kötü olduğu anlamına gelmiyor. Biz adayların arkasında duracağız. 30 ilçeyi alacağız. Açık ara fark yapacağız. Vatandaşı sandığa götüreceğiz öyle bir sonuç alacağız ki Ankara'da ‘İ' diyenler, İzmir demeyecek” dedi.
ŞİRKET ZARARLARI SÜBVANSE VE İŞÇİ MAAŞLARI
Aziz Kocaoğlu, Yıldırım'ın eleştirdiği belediye şirketleri zararlarıyla ilgili de yanıt verdi. Şirketlerin kamu görevi gördüğünü belirten Kocaoğlu “Bunlar kamu zararı ise bu paraların düzgün harcanıp harcanmadığına kurallara, yasalara uygun olarak harcanıp harcanmadığına, yapılan denetimlerde bakılıyor. Paraların nereye harcandığı bellidir. Biz 10 yılda şirket sermayelerine 1 milyar TL'yi aşan ilaveler yaparken İstanbul'da bu rakam 4 kat fazladır. Ankara'da bizim kadardır. Kamu İktisati Teşekkülleri'nde 15-20 milyar TL'yi bulmaktadır. Bu kurumlar aile şirketi değildir. Görev yaparlar. Eğer biz aile şirketi olsak, birisi bize sermaye verir, ‘çalış, kazan, zarar etme, yoksa batarsın’ der. Devlet zarar mı ediyor? Şirket zararlarının iki nedeni var. Bunlardan bir tanesi tüm belediyelerde olduğu gibi özellikle lastik tekerlerli ulaşım ağırlık olmak üzere ulaşımı sübvanse etmemizdir. Bu belediyelerin görevidir. Engelli, polis, 60 yaş üstü vatandaşlar, postacıları bedavaya taşıyoruz. Bunların parasını, bedava taşınmasını öngören kanunu çıkaran verirse biz zarar etmeyiz. Tam bileti 2 TL'ye, öğrenci biletini 110 kuruşa satıyoruz. Paçalda hasılat toplamımız yolcu başına 1 TL'dir. Maliyet te 1 TL 70 kuruş civarıdır. Her taşıdığımız yolcu için 70 kuruş sübvanse ediyoruz. Tüm çabamız lastik tekerlekli ulaşımdan raylı sisteme ne kadar çok geçebilirsek bu zararları o kadar engellemektir. Raylı sistem 11 kilometreden 96 kilometreye çıktı. Bu sene de 130 kilometreye çıkıyoruz” dedi.
Şirketlerdeki ikinci zararın ise ihaleyi belediye şirketlerinin almasından sonra işçiye verilecek paranın toplu sözleşmeyle belirlenmesi ve aradaki farkın sermaye artışıyla kapatılması olduğunu açıkladı. Kocaoğlu “Biz taşeronu kaldırdık. Diğer illerin belediyelerinde ihalede hangi şirket alırsa alıyor, para oraya veriliyor. Şirket kardan sonra bordroya göre dağıtıyor. Bizde öyle değil. Büyükşehir Belediyesi hizmet ihalesine çıkıyor. İZELMAN ve İZENERİ alsın diye aşırı çaba gösteriyoruz. İnsanımız taşerona düşmesin diye. Taşeron ile rekabet ettiğimiz için ücreti aylık 1000 TL tutuyoruz ama şirketlere toplu sözleşme yapıyoruz. İZELMAN İzmir Büyükşehir Belediyesi'nden 1000 TL alıyor. Bir işçi için kasasından toplu sözleşmeye göre 2000 TL veriyor. Aradaki 1000 TL farktır bizim zararımız. Bu zarar İzmirliye ve çalışanlara helal olsun” dedi Bu sözler üzerine Kocaoğlu'nu dinleyenler “İzmir seninle gurur duyuyor” sloganı attı.
BUNUN KUYRUĞU YOK!
Kocaoğlu, adını vermeden eczacı bir milletvekili olarak andığı Ak Parti Milletvekili Nesrin Ulema'nın sözlerine de yanıt verdi. Kocaoğlu “Birisi söylerken ya bildiğini söyler, ya bir bilene sorar yada bir şeyler karıştırır. 2012 de merkezi hükümetin İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne 1 milyar 600 bin TL kaynak gönderdiğini, ama belediyenin parayı harcayamadığını, 450 milyon TL elinde kaldığını kaldı söylemiş. ‘Biz de geri almak zorunda kaldık. İade etmek zorunda kaldılar’ demiş. Bunun kuyruğu yok. Böyle bir mevzuat yok. Nerden öğrendin? Nasıl keşfettin? Hangi okulda öğrettiler? Hangi siyasetçi öğretti bilemiyorum” dedi
Kocaoğlu Aynı milletvekilinin ‘İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin tüm gelirlerinin yüzde 90 merkezi hükümetten, Ankara gelirlerinin yüzde 80 civarı merkezi hükümetten, İstanbul'a ise yüzde 75 civarı merkezi hükümetten, İstanbul yüzde 15, Ankara yüzde 10 başka yerlerden gelir elde ediyor’ dediğine de dikkat çekti. Rakamlarla ilgili inceleme yaptıkların belirten Kocaoğlu “Baktık ne gelir elde ediyorlarmış diye. İstanbul 5 senede 4 milyar 133 milyon TL'lik gayrimenkul satmış. İDO, İETT arazisi dâhil. Bu da bütçeye girince tabii ki bütçedeki merkezi hükümetten gelen pay yüzde 75 e düşmüş. Ankara'da yüzde 10'luk düşüş 3 yılda 776 milyon TL gayri menkul satışından kaynaklanmış. Gayrimenkul satarsanız karşılığı bu. İBB, İZSU dahi bugüne kadar 941 milyon TL kamulaştırma yaptık. Yani mal aldık. Sadece bir projede mal satmış. Ne biliyor musunuz? Uzundere'de TOKİ'den aldığımız 2800 konutun Kadifekale'de vatandaşlara satışıdır. Kadifekale'de projenin tamamına 300 milyon TL harcadık. Kale de şimdi kent ormanı yarattık. Tarihe, 150 yıl ötesine dönüyoruz” dedi.
İNCİRALTI SAĞLIK ÜSSÜ OLMALI
İnciraltı Kent Ormanı fidanlarını tek tek diktiklerini, EXPO sürecinde tekinin bile budanması için izinlerin alınması gerektiğini açıkladıklarını belirten Kocaoğlu İzmir'in gelişmesi kalkınması için İnciraltı'nın planlanması, değerlendirilmesi gerekmektedir. Sağlık konseptiyle planlanması gerekmektedir Bölgenin ve Türkiye'nin en büyük sağlık üssünün burada kurulması gerekmektedir. Kent ormanı 2200 dönüm. Geri kalan kısınma AVM değil, konut değil, başka amaçlar değil, sadece sağlık, termal oteller, tıp fakülteleri, sağlıklı ilgili yüksekokullar, hemşirelik okulları, geriatri merkezleri, kür merkezleri, araştırma enstitüleri yapılmalı. Burasını sağlık üssüne çevirmeliyiz. Kentliyle birlikte yoğunluğu, işlevi, yüksekliği birlikte belirlemeliyiz” dedi.
Kocaoğlu, “İzmir'e yatırımcı gelmiyor, belediye kovuyor, istemezükçü belediye, istemezükçü İzmirliler” iddiaları olduğuna dikkat çekerek bu söylemlere yanıt verdi. Kocaoğlu, “Basmane çukurunda problem var! Rahmetli Piriştina'nın başlattığı 5000 dönüm liman arkası, Salhane Turan bölgesini gökdelenler bölgesi olarak planladık Ön taraf turizm arka plan merkezi iş alanı olarak ayrıldı. Bugün Basmane çukurunun yatırımcı için esamesi okunmuyor. Binalar, gökdelenler iş merkezleri oteller Liman arkasında yükseliyor. Siz eğer doğru planlama yaparsanız, siz eğer rantı bir tarafa itip kentin geleceğini önünüze, refahını yaşam standartlarını, lokmasının büyümesini hedef alırsanız yapamayacağınız iş yoktur. Orada yüksek yapılar oteller, iş merkezleri, burada düşük yoğunluk sağlık kampüsü, Burayı başardığımızda hem yurt içinde hem yurt dışında birçok sektör temsilcisi gelecek, yatırım yapacak. Burası sağlık üssü olacak. Bir hastanede hasta başına 1 kişi çalışıyor. Bir otelde konaklayan başına 1 kişi çalışıyor. O zaman istihdamı da hizmet sektörü, turizm sektörü büyüyecek. Kenti ve katma değeri büyütmemiz gerekmektedir. Yerelde kalkınma rehberimizdir. Dünyada hiç bir ilin yapamadığını 400 milyon TL’lik yatırımla fuar yapıyoruz. 400 milyon öyle makyaj öyle boya öyle şeyler yapardım ki ama önce ekmek, iş aş lazım. Önce kentin lokmasını büyütmek lazım” dedi
PARKUR 100 KM OLACAK
Bisiklet projesi hakkında da bilgi veren Kocaoğlu, “Bisiklet kullanımı dünyada modern kentlerde sürekli artıyor. Bizim de böyle bir projemiz vardı. Nokta nokta bisiklet kullanımına çalışıyorduk. İnciraltı'ndan Bostanlı, Doğal Yaşam Parkı, içindeki parkurla birlikte Kuş Cenneti kapsayan 100 kilometrelik bisiklet yolu devreye girecek. İnciraltı'ndan bisikletine binen arkadaşımız Kuş Cenneti'ne kadar kesintisiz gidebilecek. Birkaç yerde sıkıntı var. Birlikte aşıyoruz Turan üst geçidin de yolun yanına bisiklet güzergahı ilave ediyoruz. Bir de Meles'i geçmek için çalışma var. Bunlar da bittiğinde yol tamamlanmış olacak. İnciraltı-Mavişehir arası 40 km mesafede 29 istasyon öngördük. Bugün 11'i devreye giriyor. Projeyi 311 bisikletle açıyoruz. İhtiyaca göre artacak. İzmirliler istedikleri istasyona bisikleti bırakabilecek. Tüm bisiklet kullanıcılarına hayırlı olsun” dedi. Kocaoğlu, tüm yollarda sağ şeritlerin araç parkı olarak kullanıldığını, kullanılmayan bölgelerde tramvay geçireceklerini belirtti. Diğer yerlerde ise sağ şeritlerde bisikletçiler için yolların açılacağını dile getiren Kocaoğlu “Sahilde yaptığımız bu projeyi kentin tamamına uygun olan yerlerde yaygınlaştıracağız. İlçe belediye başkanlarının da benzer projelere olanak sağlamasını bekliyorum. Çağın gereği budur. Yaşam kalitesini arttırmanın gereği budur” dedi
Kendilerine “Perşembe Akşamı Bisikletçileri” adını veren grubun temsilcisi Muhlis Dilmaç da “Bostanlı'da İnciraltı'na bisiklet yolu yaparsınız desteğimizi alacağını söylemiştik, yapılıyor. Sizi destekliyoruz. Bundan sonra bir de trafikte bisiklet eğitimin yaygınlaştırılması önem kazandı. Bu konuda otobüs şoförleriyle ilgili sizinle görüşeceğiz” dedi.
Balçova Belediye Başkanı Mehmet Ali Çalkaya ise “Trafikten arındırılmış bisiklet alanları önemli. Kent ormanı trafikten arındırılmış, sonradan yaratılan bir orman oldu. Bisiklet sporunun yapılabileceği en iyi yerlerden biri belki de. Buralarda 3 binin üzerinde insan spor yapıyor. 500'ün üzerinde bisiklet binen var. Yeni parkurla birlikte hızla artacak. Spor yapan sağlıklı düşünen bir insan yaratacaksınız bunun yolu spordan geçiyor” dedi.
BİSİM PROJESİ
Alsancak Limanı ile İnciraltı arasında toplam 15 bisiklet istasyonu planlandı. Bugün 11 bisiklet istasyonu devreye girerken bir ayda bu rakam 29'a ulaşacak, Mavişehir'e kadar uzanacak. 311 bisiklet, 439 özel kilitli park yerinde hizmet verilecek. Bisiklet kiralama ücreti ilk 1 saat için 2 TL olarak belirlendi. Sonraki her saat için ise 1 TL ödenecek. Kiralama noktalarında bulunan kiosklardaki pos cihazlarından kredi kartıyla ve park yerlerinden üyelik kartıyla bisiklet kiralanabilecek. Bisiklet kullanım sonunda herhangi bir istasyona iade edildiğinde, kullanım süresi üzerinden belirlenecek bedel kredi kartından tahsil edilecek. Sisteme üye olan kullanıcılar ise dolum yaptırdıkları abone kartıyla kiralama yapabilecek. Bilgilendirme panoları sayesinde de hangi istasyonda uygun bisiklet ile boş park yeri bulunduğu bilgisine ulaşılabilecek.