Güncelleme Tarihi:
ÖZELLEŞTİRME İdaresi Başkanlığı (ÖİB) tarafından 2012’de ‘Kruvaziyer Limanı’ ve ‘Yük Limanı’ olarak ikiye ayrılan İzmir Alsancak Limanı’nın yeni imar planları, Özelleştirme Yüksek Kurulu tarafından 14 Kasım’da Resmi Gazete’de yayımlandı. İlk planları tartışmalara neden olan iki limanın yeni imar planlarına göre, Kruvaziyer Limanı’nda emsal 1.25’ten 0.50’ye düşürüldü. Böylece inşaat alanı yaklaşık 50 bin metrekare azaltılarak, 125-130 bin metrekareye indirildi.
AVM GİTTİ MAĞAZA GELDİ
Plana göre limana 2 yeni parmak iskele eklenecek. AVM projesi yerine turistlerin ihtiyacını karşılayacak küçük çaplı alışveriş mağazaları ve oteller yer alacak. Yük Limanı’nda ise liman sınırı olarak, Meles Deltası belirlendi. Limanda öngörülen dolgu alanları ve rıhtım ötelemeleri plana işlendi. Her iki limanın yeni imar planları, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve Konak Belediyesi’nde bir ay sürecince askıya çıkarılacak. Edinilen bilgiye göre, İzmir Kruvaziyer Limanı ve İzmir Yük Limanı’nın, 2016’nın ilk yarısında ihaleye çıkarılması öngörülüyor.
GELİŞMELERİN DIŞINDA KALAMAZ
Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, İzmir Alsancak Limanı’nın imar planlarının hazırlanmasını memnuniyetle karşıladıklarını söyledi. İzmir’in tarihin en eski çağlarından bu yana liman kenti olduğunu belirten Öztürk, “Alsancak Limanı’nın geleceğine yönelik belirsizliği ortadan kaldıracak her adımı destekliyoruz. Alsancak Limanı bugüne kadar zoru başardı. Baş döndüren rekabet koşullarına rağmen yatırım yapıp, hizmet vermeye devam etti. Ama artık rekabet koşulları daha da sertleşti. Dünyada verimli çalışan ve sürekli yatırım yapan limanlar ayakta kalıyor. İzmir Alsancak Limanı, dünyada ve bölgemizde yaşanan gelişmelerin dışında kalamaz. Biz limanların devlet kontrolünde olmasını doğru bulmuyoruz. Dolayısıyla limanlar ya özelleştirilmeli ya da otonom yapılarda yönetilmeli” dedi.
İZLENİMİ OLUMLU OLUR
Kruvaziyer Limanı’nın yeni imar planında iki parmak iskelenin yer aldığını dile getiren Öztürk, böylece yolcu gemilerinin yanaşma sorununun çözüleceğini ifade etti. Son yıllarda İzmir’in kruvaziyer turizminde hedeflerinin uzağında olduğunu belirten Öztürk, “Kruvaziyer turizminde yeniden yükselişe geçebiliriz. Bunun yolu altyapı olarak hazır olmaktan geçiyor. İzmir’e ayak basan turistin İzmir ile ilgili ilk izlenimi olumlu olmalı. Modern bir yolcu salonu ve yeni iskeleler ile daha fazla gemi ve yolcuya ev sahipliği yapıp, kruvaziyerde Akdeniz’de yeniden cazibe merkezi oluruz” diye konuştu.
İLK BEŞTE YER ALACAK
İzmir Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş ise, ”Bu bizim de çok yakından takip ettiğimiz bir konuydu, Ankara’da pek çok kez bu konuyu yetkililerle masaya yatırdık. En son geçtiğimiz ay ÖİB Gayrimenkul İşlemleri Proje Grup Başkanı Adnan Gürdal ile Özelleştirme İdaresi Limanlar Proje Grup Başkanı Yeşim Kurna ile görüşerek plan konusundaki önerilerimizi, yapılabilecekleri konuştuk. İzmir kamuoyunun da tepki göstermeyeceği, kabul edeceği bir plan yapıldı. Bu konuyu sadece limanın özelleştirmesi özelinde değerlendirmek doğru değil. Bunu liman yaklaşım kanalının 15 metre derinleştirilmesi, körfez sirkülasyon kanallarının açılması, limanın 500 bin metrekare büyütülmesi ve kapasitesinin yıllık 3 milyon TEU’ya çıkartılması ve körfez geçişinin projelendirilerek yapılması ile bir bütün olarak ele alınması gerekiyor. Tüm bu süreç tamamlandığında İzmir Alsancak Limanı Akdeniz’in ilk beş limanı arasına girebilecek. Bizim 2010 yılından bu yana İzmir Limanı için öngördüğümüz vizyon bu şekilde” diye konuştu.
PAZARDA ELİMİZİ GÜÇLENDİRİR
Kruvaziyer Limanı’nın ayrı planlandığını hatırlatan Demirtaş, şöyle devam etti: “Dolayısıyla konteyner – yük limanı ile ilgili süreç devam ederken, kruvaziyer için de ayrıca planlama yapılmış oluyor. Yeni kruvaziyer limanı da çağdaş İzmir’e girişin kapısı olacak. Yeni kruvaziyer limanı İzmir’i pazarlarken çok daha elimizi güçlendirecek. Yeni kruvaziyer limanında yapı inşaat yoğunluğunun azaltılması, AVM yerine turizm tesisi getirilmesi son derece olumlu revizyonlar. Odamız tüm bu plan, ÇED ve ihale süreçlerini takip ederek, kentin ihtiyaçları doğrultusunda olumlu sonuçlanması için çalışmalarına devam edecektir.”
BİR ÖZELLEŞEMEME HİKAYESİ
2006’da ihaleye çıkan, ancak 4 kez ertelenen ve 2007’de sonuçlanan İzmir Alsancak Limanı’nın özelleştirmesini 1 milyar 275 milyon dolarla en yüksek teklifi vererek Global-Hutchison-EİB (Ege İhracatçı Birlikleri Liman Hizmetleri ve Taşımacılık AŞ) Ortak Girişim Grubu kazanmıştı. Ancak, önce ihalenin iptali için bazı meslek gruplarının açtığı davaların sonuçlanmasının uzun zaman alması, ardından da limanın devri için gereken Danıştay izni 2 yılı aşan sürede çıkması ve bu aşamada küresel krizde nedeniyle Global Hutchison EİB Ortak Girişim Grubu limanı almaktan vazgeçmişti. ÖİB, Kruvaziyer Limanı için ise 2012’de ihaleye çıkmış. Tek firmanın başvurması nedeniyle de ihaleyi iptal etmişti.