Pazarcılıktan yağ krallığına

Güncelleme Tarihi:

Pazarcılıktan yağ krallığına
Oluşturulma Tarihi: Aralık 13, 2006 21:48

Ticaret hayatına bakkal çırağı olarak başlayıp daha sonra at arabasıyla pazarcılık yapan Ahmet Küçükbay’ın yaşam öyküsü tam bir mücadele örneği. Küçükbay, şimdi 66 ülkeye yağ satan dev bir şirketin patronu.

Pazarcılıktan yağ krallığına
EGE ve Türkiye’nin önde gelen sanayi tesislerinden Orkide yağları, son yıllardaki ataklarla önemli bir ihracatçı. Orkide’yi dünya markası yapan ve ömrünü bu markaya adayan Ahmet Küçükbay’la söyleştik.Küçükbay A.Ş. nasıl doğdu ve bugünlere geldi?1978 ailemiz için dönüm yılı oldu. Bornova’da şu anda Küçükbay tesislerinin bulunduğu yağ ve sabun fabrikasını, Akbank’tan 3 milyon peşin, 2 milyon lira vadeli aldık. Ayçiçeğinde günlük 5 ton kapasiteli tesisle, sanayiciliğe adım attık. Haftada 20 ton sabun üretme kapasiteli fabrikanın bakım ve onarımında çalıştım. 1980’de askerden döndüm, satış bölümünde görev yaptım. 1984’te zeytinyağı kontinü tesisi kurduk. Ardından 100 tonluk bir rafineriyi devreye aldık. Bayiliklere hız verip, Orkide markasıyla, Türkiye geneline mal satmaya başladık. 25 - 30 kişiyle başlayan maraton akılcı yatırımlarımızla, hızlı bir seyir izledi. Önce 250, ardından 400 tonluk günlük üretim kapasitemiz, yeni yatırımlarla günlük bin tona ulaştı. YATIRIMLAR ÖZKAYNAKTANYatırımlarımızı özkaynakla gerçekleştirdik. "Ticarette borca girme, peşin al, peşin sat" felsefesini öğreten babam Akif Küçükbay 1981’de işleri bana devretti. Fabrikada çalışıp üniversiteyi bitiren kardeşim Halil Küçükbay’ın deneyimiyle markamızı zirveye taşıdık. Bu kadar büyüyebileceğimizi düşünmemiştim. Pazarcılık yaparken; toptancı arkadaşlar bize, "Siz, çok büyük işlerle uğraşacaksınız" derdi. Çünkü biz, iki kalıp sabun alsak, birinin parasını ödemeden diğerini almazdık.Sanata spora destek artıyorSpor karşılaşmalarında hep reklamlarınızı görüyoruz. Önümüzdeki günlerde sporla daha yakından bir ilginiz olabilir mi? Orkide yağları olarak, kültür, sanat ve sportif sponsorluklara her dönemde büyük önem verdik. Sponsorluk kavramı Türkiye’de yeni anlaşılıyor. Ancak hızlı yayılıyor. İşletmelerin kurumsal sorumluluk kampanyalarıyla bütünleştirdiği bu tür sponsorluklar, marka imajına da önemli katkı sağlıyor. Spor sahalarındaki reklamlarımızın yanında, önemli bölgesel ve yurtçapındaki organizasyonlara destek vermeye devam ediyoruz.Kendi tanımıyla Ahmet KüçükbayOrkide yağlarının kurucusu rahmetli babam Akif Küçükbay gibi ben de kendimi küçük yaşlarda ticaretin içinde buldum. İlkokul birinci sınıftan itibaren Küçükbay Bakkaliyesi’nde babamın yardımına koştum. At arabasıyla başladığım pazarcılıkta önce motoguzzi ve daha sonra, Toyota marka kamyonetle devam ettik. Babam 1968’de toptan bakkaliyeye geçti. 16 yaşımı doldurunca bana büyük sorumluluk yükledi. Tüm pazar işlerini çalışan ekiple ben üstlendim. 3 yıl başarılı pazarcılık dönemi geçirdim. Babamın yanında satış ve pazarlamayı çekirdekten öğrendim.Margarinde dev adımKüçükbay olarak yeni alanlara açılmayı düşünüyor musunuz? Hedefleriniz neler? Mart 2005’te Bahreyn, Sudan, Katar, Ürdün, Güney Afrika, Sri Lanka ve Türk cumhuriyetlerini ihracat yaptığımız ülkelere ekledik. ABD’ye, zeytinyağı dışında sıvı yağ ihracatı gerçekleştiren ilk kuruluş olduk. 2004’te 25 milyon dolarlık sıvı yağ ve margarin ihracatını, 2005’te 30 milyon dolara yükselttik; 2005 ciromuz 125 milyon dolar, 2006 ciromuz da 140 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2007’de 180 milyon dolar hedefliyoruz. Bugün 66 ülkeye ihracat yapıyoruz. 2006 ihracatımız 60 milyon dolar olarak gerçekleşecek. Margarin sektöründe dev adımlarla ilerliyoruz. Türkiye’de yıllık 300 bin tonluk margarin pazarından yüzde 10 pay almak için çalışıyoruz. Hidrojen içermeyen ve bitkisel yağların doğal karışımından oluşan İdeal Orkide margarini, tüketici çok beğendi. Orkide yağları olarak, yabancı ortaklıklara koşullar dahilinde sıcak bakabiliriz. 2004’te Pasaport’ta eski tütün depolarının bulunduğu 15 bin metrekarelik alana 6 katlı yaptığımız Orkide Alışveriş ve Eğlence Merkezi ile İzmir’in kültür, sanat ve ekonomik yaşamına canlılık getirmeyi amaçladık. 2 yılda üç milyondan fazla ziyaretçiyi ağırlayan merkezde, Boyner Outlet ile başlayan yenileme çalışmalarımız tamamlandı. AFM Bowlinge, 600 bin dolarlık yatırım yaptık.
Haberin Devamı

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!