Güncelleme Tarihi:
Şanghay’da düzenlenen Food Hospitality China (FHC 2013) Fuarı’nda 5’inci defa yer alan Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi, özellikle Çin pazarda kayıp oluşmasından endişeli. ZZTK Yönetim Kurulu Başkanı Metin Ölken, fuarda, özellikle İspanyol firmaların oldukça agresif fiyatlarla hareket ettiklerini gördüklerini belirterek, kaygılarını şöyle açıkladı;
“Bizim için en ciddi tehlike, 3-4 yıllık uğraşlarla belli bir artış yakalayan ihracatımızın bu sene düşüşe geçecek olması. Bunu önleyecek ve en azından pazar kaybına uğratmayacak yegane çözümün DİR (Dahilde İşleme Rejimi) olduğu artık kabul edilmeli. Başta Başbakanlık ve Ekonomi Bakanlığı olmak üzere herkese bu konuda duyarlı olmaya ve gereğini yapmaya davet ediyoruz. İspanya’da yaşanan ciddi fiyat artışlarına rağmen, İspanyolların farklı ülkelerden tedarik yaparak Çin pazarında pazar kaybetmemesi, Türkiye açısından DİR’in önemini ortaya koymaktadır.”
Kozmetik revaçta
Çin’de zeytin ve zeytinyağının kullanım alanlarını geliştirmek üzere yapılan çalışmalar neticesinde raflarda atıştırmalık, soslu kurutulmuş zeytinlerin yer almaya başladığını gözlemlediklerini vurgulayan Ölken, diğer taraftan zeytinyağlı kozmetik ürünlerine olan ilgide de artış yaşandığını ifade etti. FHC fuar etkinlikleri çerçevesinde ilk gün yaklaşık 80 kişilik bir distribütör/toptancı/tüketici topluluğuna Türk zeytinciliğini anlattıklarını ve tadım yaptırdıklarını kaydeden Ölken şöyle devam etti:
“İkinci gün etkinlikte ise iki Çinli şef ile beraber yaklaşık 250 kişiye Türk zeytinyağı ve zeytini ile hazırlanan değişik Çin motifleri içeren yemekler sunduk. Yemeklerde Türk makarnası kullanılırken Türk meyve suları da ikram edilerek Türkiye’nin bir gıda ülkesi olduğunu tüm katılımcılara anlattık. Ayrıca önümüzdeki yıldan itibaren ülke zeytinciliğinin tanıtımı için kullanılmak üzere önemli yerel dergi ve web siteleri ile temaslarda bulunuldu.”
Doğrudan tüketici
Yeni yıldan itibaren artık ZZTK’nın direkt Çinli tüketiciyi hedef alacak çalışmalar yapmaya başlayacağını kaydeden Ölken, “Bugüne kadar uğraşılan ticari network kurulması konusunda yeterli yol alındığını düşünen komitemiz artık direk tüketiciye yönelik organizasyonlar yapacak. Bunların detayları zamanı gelince önce sektörle sonra da kamuoyu ile paylaşılacak. Şanghay ve çevresi dışında Pekin ve Guanghzou gibi şehirlerde de çalışma yapılması için araştırmalar yapılacak” dedi.
ÖNCELİKLİ HEDEF
Çin’in zeytinyağı tüketiminin 40 bin ton civarında olduğunu, kısa vadede bu rakamın 65 bin tonlara çıkmasının beklendiğine dikkati çeken ZZTK Başkanı Ölken, “Çin, gerek sektörümüz, gerekse gıda sanayimiz ve ihracatımız için en öncelikli hedef pazar. Çin’in 1.4 milyarlık nüfusu ve yüksek alım gücüne sahip 200 milyonluk nüfusunun yanısıra Türkiye’ye ve Türklere tarihsel bağlarla oluşan yakın ilgiyi mutlak surette iyi değerlendirmeliyiz. Eşit şartlar altında Çin’in her zaman Türk firmalarını ve Türk ürünlerini tercih edeceğine inanıyorum. Bize bu şartlar sağlandığı takdirde yakın gelecekte 650 bin tona ulaşması beklenen rekoltemizin katma değere dönüşmesi için Çin öncelikli pazarımız olacaktır” diye konuştu.
İspanya’ya karşı güçler birleşti
SOFRALIK zeytin üretiminde Türkiye’nin başkenti Akhisar ile son yıllarda yaptığı atakla 14 milyon zeytin ağacı varlığına ulaşan ve Türkiye’de 4’üncü sıraya yükselen Hatay güçlerini birleştiriyor. Türkiye’nin en fazla zeytin ağacı varlığına sahip ilçesi olan Akhisar, geçen hafta sonu Hatay’ın Altınözü İlçesi’nde düzenlenen 1. Zeytin Hasat Şenliği’ne katılarak destek verdi ve güçbirliği teklifi yaptı. Akhisar Ticaret Borsası Başkanı Alper Alhat, “Akhisar-Antakya güçlerimizi birleştirelim İspanya’yı geçelim” çağrısında bulundu. Adalet Bakanı Sadullah Ergin’in de katıldığı etkinlikte, Türk zeytin ve zeytinyağının ulusal ve uluslararası tanıtımını üstlenecek bir komite kurma hazırlıklarının son aşamaya geldiği vurgulandı.