Güncelleme Tarihi:
SON 14 ayda pamuk fiyatlarının yüzde 115 artması pamuk üretiminin stratejik önemini ortaya koyarken, giyim sanayicileri tedirgin. Şu anda tüketici tarafından hissedilmeyen artışın, önümüzdeki kış vitrinlere yüzde 35’e varan zamlarla yansıyacağını belirten Türkiye Moda ve Hazırgiyim Federasyonu (TMHF) Başkanı Nedim Örün, Türkiye’nin pamukta doğru politikalar izlememesinden kaynaklı rekabet sıkıntısı çekildiğini belirtti, “Pamuk artık petrol gibi stratejik bir ürün olarak ilan edilmeli ve üretimi desteklenmeli” dedi. Örün şöyle konuştu;
Alışkanlık değişti
“Artışın pek çok sebebi var. Ancak en önemli neden Çin ve Hindistan’ın giyim alışkanlıklarını değiştirmesi. İki ülkenin toplam nüfusu 2.3 milyar. Bu nüfus eskiden giyinmezken, ya da basit giyinirken şimdi bizler gibi giyiniyor. Alışkanlıkları değiştiği için pamuklu ürünlere çok daha fazla talep geldi ve kendi pamuk üretimleri tüketimine yetmez oldu” dedi.
Sürekli artan talepten kaynaklı pamuk fiyatlarının yükselmeye devam edeceğini kaydeden Örün, “Dolayısıyla pamuklu ürünler pahalı ve lüks ürünler haline gelecek. Eskiden herkes bir kot pantolon ve tişört giyebiliyordu. Bundan böyle kot, tişört ve swetshirt lüks olacak. Birçok fabrika artık yüzde 50 pamuk, yüzde 50 elyafı karıştırarak kullanmaya başladı. Bu ürünler pamuk kadar sağlıklı, kaliteli, rahat ve konforlu ürünler değil. Smokin ne ise pamuklu ürünler de öyle olacak” dedi.
HİNDİSTAN ÖRNEĞİ
TMHF Başkanı Nedim Örün, dünyada hızla artan pamuk talebine örnek olarak şunları söyledi; “Yaklaşık 14 yıldır Hindistan’daki bir denim fabrikası ile çalışıyorum. 4 yıl öncesine kadar firma temsilcisi 3 kişi yılda iki kez firmama gelir, Paris’teki fuara katılırlardı. Ama son 4 yıldır hiç gelmiyorlar, fuara katılmıyorlar. Çünkü ‘iç piyasaya yetişemiyoruz’ diyorlar. Daha karlı sattığı için kendi ülkesinin dışındaki müşteriye bakmıyor. Eskiden Hintli genç jean giymezdi, artık giyiyor. ”