Güncelleme Tarihi:
Son depremden sonra çıkarılan yönetmelik sağlam binalar yapılması için ilk adım olurken, artan denetim ve bürokrasi ev yaptırmayı zorlaştırdı.
17 Ağustos depreminden çıkarılan dersler ışığında, sağlıklı ve sağlam yapılarda yaşamanın bedeli ağırlaştı. Artık cebine parasını koyan istediği yerde, istediği şekilde, göstermelik denetimlerle inşaat yapamayacak. 2 Eylül'de yürürlüğe giren yeni imar yönetmeliği, çağdaş yapılaşmayı zorunlu hale getirdi.
Proje ve denetim zinciri
BUNDAN böyle inşaata başlayacak olanlar, önce jeolog ya da jeofizik mühendisine zemin etüdü, mimara mimari, makina mühendisine kalorifer ve sıhhi tesisat, elektrik mühendisine elektrik projesi, harita mühendisine de alan saptaması yaptıracak. Yeni yönetmelik ayrıca, en az bir sürveyan (yapı teknikeri) çalıştırma şartı getirdi.
Peyzaj mimarı lüksü
YÖNETMELİĞİN en çok karşı çıkılan bölümü, nüfusu 10 bini aşan yerlerde peyzaj mimarı onayı zorunluluğu getirmesi. Ayrıca belediyelere dosyalar dolusu belge ulaştırmak ve henüz temel atmadan milyarlarca lira harcamak zorunda kalınması vatandaşın ilk günlerde gözünü korkutan etkenler olarak ortaya çıktı.
Maliyetler arttı
İNŞAAT sahibi belediyeden imar, Tapu Kadastro'dan çap durumunu alıp, yeni yönetmeliğe göre zemin etüdü yaptıracak. Balıkesir'de bunun maliyeti 250-400 milyon lira arasında. Vatandaş daha sonra mimari proje çizdirecek. 400 metrekarelik bir binanın projesi için teknik uygulama sorumluluğu dahil 781 milyon lira artı KDV ödemek zorunda kalacak. Yeni yönetmelik, mimar ve mühendislerin teknik uygulama sorumluluğunu 10 yapıyla sınırlandırıyor. Vatandaş inşaat mühendisine Marmara depremi öncesi, 400 metrekarelik binanın statik projesi için TUS dahil 346 milyon lira artı KDV öderken, şimdi 1 milyar 286 milyon lira artı KDV ödeyecek. Aynı koşullarda makina mühendisine çizdireceği kalorifer ve sıhhi tesisat projesi için 325 milyon lira artı KDV, elektrik mühendisine 101 milyon lira artı KDV ödemek zorunda.
Denetim bitmiyor
VATANDAŞ tüm projelerini tamamladıktan sonra, yeni yönetmelikle devreye harita mühendisi girecek. Harita mühendisi inşaat yapılacak arsada binanın oturacağı alanı saptayacak. Görevi su basman bitene kadar sürecek. Harita mühendisi de bu hizmeti için 257 milyon lira alacak. İnşaat maliyeti 8 milyarı geçmiyorsa vatandaş bir sürveyan ile anlaşacak. Maliyet 8 milyarın üzerindeyse, 3 sürveyan tutacak. Maliyet 80 milyarı aşıyorsa, en az 1 teknik öğretmen veya yüksek tekniker de çalıştırmak zorunda kalacak. Nüfusu 10 bini aşan yerlerde peyzaj mimarı da devreye girecek. Bunların toplam maliyeti de 8 daireli bir inşaat için 3.5-4 milyarı bulacak
ODA BAŞKANI:
Yapıya disiplin
HARİTA Mühendisleri Odası Balıkesir İl Temsilcisi Orhan Sür, yeni uygulamanın yerinde olduğunu, ancak bazı eksikliklerinin giderilmesi ve sivriliklerin törpülenmesi gerektiğini savundu. Sür, yönetmelikle yapılaşmanın disiplin altına alınacağını belirterek, ‘‘5 mühendis, 1 mimara sorumluluk getiriyor. İmar planına aykırı yapılar, devreye harita mühendislerinin girmesiyle şimdi uygun yapılacak. Ancak yönetmeliğin bazı maddeleri aşırı. Vur deyince öldürmüşler. Nüfusu 10 bini aşan beldelerde peyzaj mimarının da imzası isteniyor. Türkiye'de kaç peyzaj mimarı var? Birçok binada hiç bahçe yok, ya da 2-3 metrelik arka bahçeler var. Vatandaş sürveyanı nereden bulacağını bile bilmiyor'' diye konuştu.
BAŞKAN TAN:
Yasadan taviz yok
BALIKESİR Belediye Başkanı Ziya Tan, kimseye ayrıcalık tanınmayacağını belirterek, ‘‘Yasalar neyi gerektiriyorsa o yapılacak. Biz de belediye olarak yerleşime yeni açılacak yerlerin jeolojik yapılarını incelettiriyoruz. Bir jeoloji haritası hazırlatıyoruz. Ancak inşaat yapacak kişiler de ayrıca zemin etüdü yaptırmak zorunda. Çünkü zemin etüdü yasa gereği ve arazinin yapısını kapsamlı biçimde ortaya çıkarıyor. Belediyeye jeoloji ve jeofizik mühendisi de aldık. Denetimler de sıklaşınca vatandaş sağlıklı ve sağlam binalarda oturacak'' dedi.