Güncelleme Tarihi:
İZMİR İl Milli Eğitim Müdürlüğü, okullardaki şiddet ve anlaşmazlıkların önüne geçebilmek için harekete geçti. Dokuz Eylül Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi ile Anlaşmazlık Çözümü Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin hazırladığı, “10 bin Müzakereci-Arabulucu-Lider Öğrenci Yetiştiyor Projesi”nin 5 yıl süreyle Buca’daki 18 lisede uygulanması için protokol imzalandı.
Törene İzmir Vali Yardımcısı İbrahim Ballı, Dokuz Eylül Rektörü Prof. Dr. Mehmet Füzün, Buca Kaymakamı Şenol Bozacıoğlu, İl Milli Eğitim Müdürü Ragıp Üye, Merkez Müdürü Prof. Dr. Abbas Türnüklü katıldı.
Başarıdan eminim
Rektörü Füzün üniversitelerin bilim ve teknik çalışmaların yanında toplumla iç içe olup toplumun sorunlarına çözüm üretmek gibi bir görevlerinin de olduğunu anlatarak, “Barış bilimden daha önemlidir. Çünkü barışın olmadığı yerde bilimi üretemezsiniz. Öğrencilere dolayısıyla gelecek nesillere barışı aşılayacak bu projenin tutacağına eminim” dedi. Füzün, projenin başarılı olması durumunda önce il geneli ardından ülke genelinde uygulanabileceğini sözlerine ekledi.
Okullardaki disiplinsizlik olaylarını görmezden gelemeyeceklerini söyleyen Üye de, “Kavga ortamında güç kullanarak sıkıntıyı çözme yolu yerine tartışma ya da kavga yerine bir arabulucu ile sorunu masa başında çözümlenmesini hedefliyoruz. Pilot uygulamada bunun yapılabileceğini gösterdi” diye konuştu.
Her soruna çözüm çabası
Türnüklü ise, Buca Aybers Hikmet Karabacak Lisesi’nde beş yıldır pilot uygulanan projenin başarıya ulaştığını ve bu sürede 350 öğrenci yetiştirildiğini söyledi.
Toplumda müzakere kültürünün geliştirilmesi gerektiğini ifade eden Türnüklü, şunları söyledi:
“9. sınıfa gelen öğrenciler arasında bir araştırma yaparak sınıfta en çok sevdikleri 3’er kişinin ismini yazdırıyoruz. Daha sonra bu öğrenciler arasından 4 kız, 4 erkek olmak üzere 8 kişiyi arabulucu olarak 30 saatlik bir eğitimden geçiriyoruz. Bu eğitimi alan öğrenciler, iletişim becerisi, öfke yönetimi, müzakere ve akran ara buluculuğu konularında edindikleri bilgileri olası bir sorunda çözüm amaçlı arkadaşlarına yönelik kullanıyor. Bu öğrenciler ikişer haftalık dönemlerde dönüşümlü olarak arabuluculuk görevini yerine getiriyorlar. Pilot uygulama sırasında bu öğrencilerin sadece arkadaşları arasındaki sorunların çözümünde değil, ailelerindeki, mahallelerindeki sorunların çözümünde de çalıştıklarını ve edindikleri bilgileri gündelik hayata de geçirdiklerini gördük.”
Türnüklü, 5 yıllık deneme süresinde arabuluculuk eğitimi alan 350 öğrencinin, 704 anlaşmazlıkla ilgili soruna müdahale ettiğini, yüzde 93.75 oranında başarı sağlandığını kaydetti.