Güncelleme Tarihi:
İZMİR'in kamu yatırımlarının üç bakan ve 13 milletvekilinin katılımıyla değerlendirildiği toplantının sonuçları, farklı yorumlara neden oldu. Kentin yıllanmış, bir türlü bitirilemeyen altyapı projelerinin tamamlanması hedeflenen görüşmelerin mucizeyle sonuçlanmayacağını söyleyen Maliye Bakanı Sümer Oral, Ankara'da milletvekillerinin katılacağı ikinci toplantıda konuların değerlendirileceğini, önceliklerin görüşüleceğini söyledi. Oral, ‘‘Bir imkan yaratma gayreti içindeyiz. Yoksa bir hazine var da, kapağını açacak değiliz’’ dedi.
TBMM'de bütçe görüşmelerinden önce gerçekleştirilen toplantının yararlı olduğunu söyleyen Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Piriştina, ‘‘Benim arayışım yerel yönetimin bazı projelerine moral desteğiydi. Bu sonucu aldım’’ dedi. Piriştina, Metro projesinin banliyo hattına bağlanarak genişletilmesiyle ilgili ihaleyi 1.2 trilyon liraya yaptıklarını hatırlattı, ‘‘Yeni bir metro hattına harcanacak trilyonlarca liralık kaynak yerine, bu şekilde hattı genişleteceğiz. Yıllardır tamamlanmayan büyük kanal projesinin sonuna geldik. Fuar'da İzmir müzesi kurulması ve Halkapınar'da bir yıl askıya alınan Spor Salonu'nun yeniden başlatılan inşaatıyla ilgili uzlaşmaları daha önce ilgili bakanlıklarla sağlamıştık. Tüm bunlara destek olunmasını istedim. Bu desteği alacağımı gördüm’’ dedi.
Yeni talep yok
İTO Başkanı Ekrem Demirtaş ise İzmir Valisi Alaaddin Yüksel'in yeni bir toplantı yapıp, kendilerine bilgi aktaracağını söyledi. Demirtaş, mucize istemediklerini, kentin yeni bir projeye kaynak talebi olmadığını söyledi ve şöyle konuştu:
‘‘1954 yılından beri tevsii yapılmayan İzmir limanı, hakimlerin savcıların ilkel koşullarda çalıştığı ve bir türlü bitmediği için taşınılamayan Adliye Sarayı, çevre yolları gibi yarım ve acil bitmesi gereken projeler var. 'Ekonomik programdan taviz verilmeyecek, ne yapalım kaynağımız bu kadar' sözleriyle İzmir'in on yılları aşan ve bitmeyen projelerini askıda bırakmak doğru bir tavır olamaz. Bizim talebimiz bunlara ilişkin ve mutlaka yapılmalı.’’
Binalar çürüyecek
İZMİR Valiliği'nin milletvekili ve bakanları hazırladığı dosya içinde 1980'li yıllarda programa alınan birçok yatırımın bitirilemediği belirtildi. 1994 yılında yapımına başlanan Adliye Sarayı'nın henüz yüzde 45'i tamamlanırken, 23.9 trilyon lira kaynakla ancak bitirilebileceği hesaplandı.
İLK ve ortaöğretimde sınıfların 30 kişiye düşürülebilmesi için 6 bin 600 derslik yapılması gerektiği, bunun için 100 trilyon liraya gereksinim olduğunu belirleyen Valilik, 1984 yılında programlanan Gümüşsu Ürkmez barajının ise 16 yılda yüzde 52'lik bir oranda tamamlanabildiğini hatırlattı.
BAKIRÇAY ve Ödemiş barajlarının da istenilen düzeyden çok ağır yapılabildiği kaydedilen raporda, kentin acil ihtiyaçları arasındaki İzmir - İstanbul otoyolu, Aliağa - Ayvalık yolu, İzmir - Manisa, Menderes Ahmetbeyli, Bornova Turgutlu - Salihli yollarının 50 trilyon lira ile tamamlanabileceği hatırlatıldı.
YİNE acil yapılması gereken İzmir çevre yolları ve Aydın otoyolu için 237 milyon dolar dış kredi gereksinimi bulunduğu raporda yeralırken, Doğalgaz Projesi'nin bir an önce kente getirilmesinin kaçınılmazlığına yer verildi. Sağlık Bakanlığı projeleri arasındaki birçok ilçe hastanesinin de 2001 yılında bitmesinin ayrılan ödeneklerle mümkün görünmediği gözlenen raporda, 124 trilyon liralık projelere karşın 2000 bütçesinde bu yatırımlara 18 trilyon lira ödenek ayrıldığı vurgulandı.