Güncelleme Tarihi:
İzmir Büyükşehir Belediyesi, geçen mart ayında hizmete açtığı Fuar İzmir’e ulaşımı kolaylaştıracak monoray sistemi için önemli bir adım daha attı. Monoray hattı, istasyonları ve tren setleri uygulama projeleri için danışmanlık hizmeti ihalesinde son aşama da geçilerek mali teklif zarfları açıldı.
6 FİRMADAN TEKLİF VAR
İzmir Banliyö ESBAŞ İstasyonu - Gaziemir Yeni Fuar Alanı (Fuar İzmir) arasında çift hatlı, 2 istasyonlu, 3 vagonlu 3 tren seti ve atölye binasını içeren "Monoray Projesinin Uygulama Projelerinin Hazırlanması" için gerçekleştirilen ihalenin son aşamasında Tekfen Mühendislik A.Ş., Arup Mühendislik Ve Müşavirlik Ltd. Şti - Boğaziçi Proje Mühen. Plan. ve İnş. San. Tic. Ltd.Şti. İş Ortaklığı, Proyapı Mühendislik Müşavirlik A.Ş., Prota Mühendislik Proje Dan. Hizm. A.Ş., Emay Uluslararası Mühendislik ve Müşavirlik A.Ş. ile Su-Yapı Müh ve Müş. Aş. - KMG Proje Müh. Müş. Bilişim Tek. Ltd. Şti. İş Ortaklığı teklif verdi. İhalede en düşük teklif Tekfen Mühendislik A.Ş.’den geldi. İhalenin komisyon incelemesinden sonra sonuçlanacağı bildirildi.
İZBAN’a entegre olacak ve sadece Gaziemir’deki yeni fuar kompleksine ulaşımı sağlayacak 2.2 kilometrelik monoray sistemi, gidiş-dönüş çift hat olacak. Araç depolama ve bakım onarım tesislerinde kurulacak işletme kontrol merkezinden (OCC) işletilecek monoray trenleri sürücüsüz olacak ama gerekirse manuel olarak da sürülebilecek.
Yükseltilmiş kolonlara yerleştirilecek kirişler üzerinde çalışacak monoray sistemi, İZBAN’ın ESBAŞ istasyonundan başlayacak ve Akçay Caddesi’ni keserek çevreyolu-Gaziemir Kavşağı-çevreyolu paralelinden devam ederek Fuar İzmir’e ulaşacak. Monoray 2.2 kilometrelik gidiş-geliş çift hatlık güzergahta İZBAN ve yeni fuar alanı arasında kesintisiz ulaşım sağlayarak yolcu taşıyacak. Fuar İzmir kompleksine gelmek isteyen yolcular, İZBAN ile ESBAŞ istasyonuna geldikten sonra monoray sistemi ile Fuar alanına ulaşabilecek. Ziyaretçiler, fuar dönüşünde de yine aynı sistemi kullanabilecek. Dünyanın gelişmiş kentlerinde örnekleri görülen monoray, Türkiye’de ilk kez İzmir’de kurulmuş olacak.
Kent içi ulaşım türlerinden biri olan monorayda vagonlar, mono yani tek bir ray üzerinde veya altında asılı şekilde hareket ederler. Toplu taşımacılıkta kullanılan ray sistemi, bir kolon üstüne oturtulan kirişler ve bu kirişlerin üzerinde bulunan raylar ile gidiş ve geliş aynı anda gerçekleştirilebilir. Bu sayede sefer sıklığı yolcu yoğunluğu dikkate alınarak işletilebilmekte ve sistemin verimliliği yolculuk talebine bağlı olarak arttırılabilmektedir.