Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2012’nin Ağustos ayında 5 bin 372 adetle trafiğe kaydı yapılan 91 bin 193 taşıtın yüzde 6’sını oluşturan İzmir, mevcut motorlu araç sayısında da İstanbul ve Ankara’yı izliyor. Ancak nüfus-otomobil oranında İstanbul ile başabaş geliyor. İzmir’deki motorlu taşıt sayısı Ağustos ayında 1 milyon 51 bin 358 oldu. Böylece kentte her 4 kişiden birinin motorlu araç, her 7 kişiden birinin de otomobil sahibi olduğu ortaya çıktı. Bu oranlar 13 milyon 624 bin 240 kişilik nüfusa ve 3 milyon 29 bin 798 motorlu taşıta, 1 milyon 981 bin 419 otomobile sahip İstanbul’da da hemen hemen aynı oranda çıktı.
EGOD Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa İduğ, İstanbul’da daha fazla nüfus ve otomobil olmasına rağmen nüfusun otomobil sayısına oranının İzmir’le aynı olmasının kentin potansiyelini de gösterdiğini dile getirdi. İduğ, “İzmir’de otomotiv sektöründe hacim anlamında yükselmeler var. Bunun en büyük nedenlerinden biri inşaat sektöründeki hareketlenme. İstanbul doygunluğa ulaştığı için yatırımlar İzmir’e geliyor. Bu otomotiv sektörünü de etkiliyor” diye konuştu.
Tercih kriterleri
Kentte otomobil satın alma alışkanlıklarına da değinen İduğ, “İzmir’i İstanbul ve Ankara ile kıyasladığımızda burada aynı markalar satın alınmıyor. İstanbul’da ithal otomobillerle çok fazla show room görürsünüz. İzmir’de göremezsiniz. Çünkü İzmir çok lüks otomobil satın alan bir nokta değildir. İhtiyaca ve bütçeye göre satın alır. İzmirli varlığını çok göstermek istemez. Biraz gizlidir. Gösterişten ziyade faydasına bakıyor” dedi. İzmirlilerin memnun kaldığı markayı da kolay kolay değiştirmediğini aktaran İduğ, LPG kullanımında ise her geçen gün artış yaşandığını kaydetti.
Kentte otomotiv sektörünün gelişimi için öncelikle özel olarak teşvik edilmesi gerektiğini ve tecrübeli yan sanayi birikiminin kullanılması gerektiğini vurgulayan İduğ, “İzmir geri dönüşüm konusunda yatırıma aç. Elektrik maliyeti çok yüksek. Otomotiv yatırımları düşünülüyorsa demir çelik ve alüminyum türünde geri dönüşüm fabrikalarının artırılması gerekir. Rekabet edebilmek için teşvik bölgesinde hammadde de olması gerekiyor. Bu yüzden üretim yapılacak hammadde ile ilgili uzun anlaşmalarla metal alımı sağlanmalı” önerisinde bulundu.
TAŞIT DAĞILIMI (ADET)
Otomobil 552.366
Motosiklet 194.928
Kamyonet 183.220
Traktör 52.650
Kamyon 36.318
Otobüs 16.264
Minibüs 13.985
Özel amaçlı 1.627