Güncelleme Tarihi:
Ege'nin turistik ilçelerinden Datça'nın yat limanı projesi, belediyenin kanalizasyon sularını aynı bölgeye bırakma ısrarı yüzünden 3 yıldır başlayamıyor.
DATÇA'da 1997'de Ulaştırma Bakanlığı'nın açtığı yat limanı ihalesini kazanan As-Ka İnşaat, kanalizasyon ve arıtma tesisinin böyle dışına taşınması girişimi başlattı. Firma, Muğla Valiliği, Ulaştırma, Turizm ve Çevre bakanlıklarına başvurdu.
Sonuç alınamadı
SONUÇ alamadıklarını belirten As-Ka İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kaya, ‘‘Türkiye yıllardır yat turizmden daha fazla pay almak için ihale açıyor. Ama 3 yıldır bir kanalizasyon ve arıtma tesisinin yeri değiştirilemedi’’ diye konuştu.
Arıtma sakıncalı
KANALİZASYON atıklarının limana bırakılmasının hem inşaat, hem de işletme döneminde sakıncalı olacağını belirten Kaya, ‘‘Ayrıca kötü görüntülü arıtma tesisindeki bir elektrik kesintisi pis kokuların yayılmasına neden olacak. Limana yat uğramayacak’’ dedi.
Başkanın içi rahat
BELEDİYE Başkanı Erol Karakullukçu ise kanalizasyon atıklarının biyolojik arıtmayla denize bırakılacağını söyledi. Yat limanı için kesinlikle tehlike olmadığını savunan Karakullukçu, ‘‘Atık suyu kıyıdan 400 metre açığa ve 42 metre derinliğe bırakacağız’’ diye konuştu.
1.5 milyon dolar
AS-KA Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kaya, 1997'de Datça Belediyesi'nin arıtma tesisinin yerini değiştirmek istediğini anlatıp şöyle dedi: ‘‘ODTÜ'ye dalga model deneyleri, deniz yapıları, kara üst yapıları mimari projelerini hazırlattık. ÇED raporu ve deniz derinliklerinin tespiti çalışmaları yaptık. Hepsi için öz kaynaklarımızdan 1.5 milyon dolar harcadık. 1999 seçimlerinde işbaşına gelen yeni belediye yönetimi arıtmanın yerini değiştirmek istemedi. Belediye, Kaymakamlık, Ulaştırma, Çevre ve Turizm bakanlıkları başta olmak üzere ilgili tüm kuruluşlara yazı gönderdik. Yat limanının içine kanalizasyon sularının bırakılamayacağını, arıtma tesisinin de kötü bir görüntü yaratacağını anlattık. Sonuç alamadık ve 3 yıldır inşaata başlayamadık.’’
TURİZM ETKİLENİR
350 yat kapasiteli projenin yaklaşık 10 milyon dolara mal olacağını belirten Kaya, arıtma tesisinde oluşacak küçük bir arıza, ya da elektrik kesintisinin, pis koku yayacağını söyledi. Bu durumun sadece yatların değil, Datça'ya gelen turist sayısını da düşürebileceğine dikkati çeken Kaya, ‘‘Yani proje milli ekonomiye katkı sağlamayacak. Akdeniz'de 750 bin ticari ve özel yat dolaşıyor. Türkiye'deki turizm belgeli yat yatağı sayısı 10 binle sınırlı. 1996'da yat turizminden 1.3 milyar dolar döviz girdisi sağlandı. Yat turizminden yılda en az 10 milyar dolar sağlanabilir. Bunun için projeler engellenmemeli’’ diye konuştu.
MARMARİS’TE ARITMA YOK
İLLER Bankası'nın yaptığı 1 trilyon 250 milyar liralık kanalizasyon ve arıtma tesisi projesinin, yat turizmine zarar vermeyeceğini savunan Datça Belediye Başkanı Karakullukçu, ‘‘90 kilometrelik kanalizasyon şebekesinin döşenmesi tamamlandı. Ama arıtma inşaatı 2002'de tamamlanacak. Biyolojik arıtma yapıldıktan sonra kıyıdan 400 metre ileride, 42 metre derine deşarj yapılacak. Dolayısıyla en küçük bir kirlilğe yol açmayacak ve yat limanı projesiyle ilgisi yok. Marmaris, Bodrum'da ise arıtma bile yapılmadan, kanalizasyon denize deşarj ediliyor. Biz arıtma da yapacağız’’ dedi.
Datça'da İller Bankası tarafından yaptırılan, kanalizasyon ve arıtma tesisi inşaatı sürüyor. Kanalizasyon ve arıtma tesisi inşaatının 2002'de tamamlanması ve 1 trilyon 250 milyar liraya mal olması planlanıyor.