Kur sancısı

Güncelleme Tarihi:

Kur sancısı
Oluşturulma Tarihi: Eylül 08, 2010 00:00

İAOSB’li sanayiciler yılın ilk dönemini ‘herşeye rağmen’ iyi geçirdiklerini belirterek kur ve maliyetlerde çözüm bulunmasını istedi.

Haberin Devamı

İZMİR Atatürk Organize Sanayi Bölgesi’nde (İAOSB) yapılan araştırmada bölge sanayicileri 2010 yılı ortalarında kendi durumlarını değerlendirdi. Ar-Ge ile Basın ve Halkla İlişkiler departmanlarının yaptığı araştırma İAOSB Dergisi’nde yayınlandı. Araştırma sonuçlarının değerlendirildiği raporda sanayici ve ihracatçının 2003 yılından bu yana dile getirdiği döviz kuru sorununun hala çözülemediği vurgulandı.

İthalat cazip oldu

Düşük döviz kurları ve değerli TL ile birlikte hammadde ve aramalında ithalatın cazip hale geldiği de belirtilirken sıcak parayı vergilendirmeyi öngören ‘Tobin Vergisi’ uygulamasına da birçok sanayicinin sıcak baktığı dile getirildi. Araştırma sonucuna göre sanayiciler, özellikle ihracatçı firmaların kurların enflasyon oranında artmamasından dolayı, ihracatta zorlandıklarını, sıcak para girişinin sınırlandırılması açısından Tobin Vergisi uygulamasını desteklediklerini açıkladı.

İharacat artıyor

Çeşitli sektörlerden 17 firma temsilcisinin görüşüne başvurulan araştırma sonucunda bölge firmalarının 2010 yılında 2009 yılına göre üretim ve ihracatlarında da artış olduğu ortaya çıktı. İAOSB sanayicileri ayrıca,  doların ortalama 1.764 TL, euronun 2.329 TL olması gerektiğini belirterek üretim maliyetlerinin düşürülmesine yönelik önlemlerin alınması için de bir kez daha çağrıda bulundu.

FİRMALARIN DURUMLARI

Haberin Devamı

SUSİTAŞ: 2008’İ YAKALAYACAK
Susitaş Su Ürünleri Yönetim Kurulu Başkanı Cihangir Hür, iç piyasaya neredeyse satışlarının olmadığını, satışlarının yüzde 99’unu ihraç kayıtlı satışlardan oluştuğunu belirterek “2008 yılında Avrupa’daki krize kadar satışlarımız 3 milyon dolar civarındaydı. Krizden sonra Batılı ülkelerin bizim ürünlerdeki tüketimlerinde, hem miktar, hem fiyat olarak düşüş oldu. Bu düşüş bizim rakamlarımızı da ciddi anlamda etkiledi. 2009 satışlarımız 2.5 milyon dolar civarında kaldı. 2010 yılında 2009’a göre biraz daha toparlanmaya çalışıyoruz. Daha kaliteli ve katma değeri yüksek ürünler üretmeye çalışıyoruz” diye konuştu.

ESEN PLASTİK: 2008’İ YAKALADIK
Adana’da yeni kurulan fabrika ile birlikte üretimin yüzde 80’ini ihraç etmeyi hedeflediklerini “2009 yılında yurt içi cirolarımız ve ihracat rakamlarımızda yüzde 30’lar seviyesinde bir düşüş yaşadık. 2010 yılının ilk altı ayında 2008’deki performansımızı yakaladığımızı söyleyebiliriz” dedi.

Haberin Devamı

TARİŞ: ZEYTİN TOBİN VERGİSİ İSTEDİ
Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Cahit Çetin de “Yıllar bazında değişiklik göstermekle birlikte toplam üretimin ortalama yüzde 40’ını ihraç ediyoruz. 2008, 2009 ve 2010 yıllarında yüzde 10-15 aralığında bir değişim oldu” bilgisini verdi.
Çetin, ihracatın artarak sürdürülmesi için ise yatırım ortamının iyileştirilmesini, finansal rantların ciddi düzeyde vergilendirilmesini ve reel sektörün desteklenmesini istedi.


TEMİZOCAK: SATIŞLAR ETKİLENDİ
Yılmaz Temizocak, krizden önce ağırlıklı olarak ABD’ye ihracat yaptıklarını ifade ederek “Krizden sonra ABD’ye olan ihracatımız azaldı. Yurtiçindeki satışlarımız da aynı krizden etkilendi. Elimizdeki kıymetli madenin çok değer kazanması da bu sıkıntıyı atlatmamıza yardımcı oldu” dedi.

Haberin Devamı


NORM: CİVATA MEMNUN DEĞİL
Yönetim Kurulu Başkanı Nedim Uysal, 1991 yılından bu yana ürünlerinin yüzde 30’unu ihraç ettiklerini kaydederek “2008 son çeyrek ve 2009 yılının büyük bölümüne hakim olan global kriz yüzünden geçen yıl ihracatımız düştü. İhracat rakamımız istediğimiz seviyelerde değil” dedi.

ALTINYAĞ: KRİZDEN KURTULDU
Genel Müdür Ramazan Abay da 2001 krizi sonrasında Amerikan şirketi olan Bunge’ye fason üretim yaptıklarını hatırlatarak “Buna hala devam ediyoruz. Bu yıl Bunge ile rafine piyasasına da giriyoruz. Bununla birlikte eskiden olduğu gibi tekrar iç piyasaya da ambalajlı ürün vermeye başlayacağız. Altınyağ, geçtiğimiz yıl 63-4 milyon TL ciro, yaklaşık 20 milyon dolarlık ihracat yaptı. Zor koşullara rağmen bu rakamlara ulaşabildik. 2010 yılında da ciro ve ihracat hedefimiz aynı. 2008-2009 krizinde yüzde 80 kapasiteyle çalışabildik. Bağlantılarımız hep fason anlaşma şeklinde ve öngörülmüş anlaşmalar olduğu için krizden fazla etkilenmedik” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!