Güncelleme Tarihi:
Kruvaziyer sektörünün kamu ve özel sektördeki tüm aktörlerini bir araya getirmek amacıyla 2012 yılında İTO'nun öncülüğünde kurulan Türkiye Kruvaziyer Platformu'nun 2. Genel Toplantısı Ankara'da, Sharaton Oteli'nde gerçekleştirildi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Özkan Poyraz'ın başkanlık yaptığı toplantıya Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Maliye Bakanlığı'nın kruvaziyer turizm ile ilgili birimlerinin yönetici ve yetkilileri, 16 farklı liman ile kentin temsilcileri, kruvaziyer turizm acenteleri katıldı.
Toplantının açılış konuşmasını yapan Türkiye Kruvaziyer Platformu Yönetim Kurulu Başkanı ve İTO Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, kruvaziyer turizmin büyük gelişme içinde olduğunu söyledi. Uluslararası Kruvaziyer Hatları Birliği'nin (CLIA) açıkladığı rakamlara göre 2013 yılında 21.3 milyon yolcu dünyayı kruvaziyer gemiler ile gezdiğini ve sektörün mali büyüklüğünün 117 milyar dolara ulaştığını belirten Demirtaş, Avrupa'daki pazarın büyüklüğünün ise 35 milyar dolar olduğunu söyledi.
Demirtaş, büyüyen sektörde turistlerin de devamlı olarak yeni gidecekleri limanlar ve kentler aradıklarını belirterek, "Ülkemiz ise kruvaziyer turizmden çok daha büyük pay alabilecek kapasiteye sahip. Hopa'dan İskenderun'a kadar her limanımız turistlere eşsiz ve keşfedilmemiş güzellikler sunuyor. Avrupa'da göreceği yer kalmayan kruvaziyer yolcusu için Türkiye limanların her biri hazine. 2004 yılında Türkiye genelinde sadece 912 gemi seferi ile 818.000 yolcumuz varken, 2013 yılında 1542 gemi seferi ile 2.2 milyon yolcuya ulaştık. Ülke olarak yolcumuz 2,5 kat arttı. Ama 2014 yılı sonunda 1398 sefer ile 1.8 milyon yolcu ile yılı kapattık. En çok yolcu kaybeden limanlar da büyükşehirlerdeki limanlar oldu" dedi.
Türkiye'de yaşanan bu düşünün hem küresel nedenleri olduğunu hem de iç nedenleri olduğunu belirten Demirtaş, başlıca nedenin Türkiye'nin de içinde bulunduğu bölgede savaşların, çatışmaların eksik olmaması olduğunu söyledi.
Toplantıya katılan acente temsilcileri yabancı şirketlerin sahil sıhhiye, fren, römork gibi çeşitli isimler adı altında alınan ücretlerin yabancı şirketler için çok yüksek olduğunu ve bunun da Türkiye'nin rekabet gücünü düşürdüğünü söyledi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müseşar Yardımcısı Özkan Poyraz da İzmir Limanı ile ilgili olarak "Bakanımız konteyner limanının konteyner limanı olarak kalacağını belirtirken, mevcut kruvaziyer alanında ise terminal ihtiyacını varlığını, tarama ve parmak iskele ihtiyacını kabul etti. Aldığımız talimat bu yönde. İzmir limanın yeni imar planı konusunda Özelleştirme İdaresi ile çalışmalarımız devam ediyor" dedi.