Güncelleme Tarihi:
İzmir Ticaret Odası (İTO) üyesi ayakkabı sektörünün temsilcilerinin Ekonomi Bakanlığı desteklerinden yararlanması için yapılan çalışma sonucunda, Türkiye’nin yurtdışından satın aldığı ayakkabıların pahalı, sattıklarının ucuz olduğuna dikkat çekilerek, Çin gibi ucuz segment üreticileriyle rekabet edilemeyceği için kalite çıtasının yükseltilmesi gerektiği vurgulandı.
2010 yılında uygulanmaya başlayan “Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği” ile “Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi” teşviklerinden ticaret odalarının da yararlanması üzerine İTO proje çalışmalarına hız verdi. Bu kapsamda plastik sektöründen sonra ayakkabıcılık sektörü için gerçekleştirilen ve Haziran ayında başlayan projenin ihtiyaç analizi ortaya kondu. Her firma için özel raporların da sunulduğu çalışmada eğitim ve danışmanlık hizmetleri de verilecek.
Satış 5, alış 17 dolar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) tarafından gerçekleştirilen araştırmanın sonuçlarını sunan Ekonomi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oğuz Esen, dünyada her yıl üretilen 20 milyar çift ayakkabının 12.6 milyarını Çin’in ürettiğini, tüketimin de Asya kıtasında yoğunlaştığını dile getirdi. ABD ve Almanya’nın ise en büyük ithalatçı konumunda olduğunu, onu Rusya Federasyonu ve Batı Avrupa ülkelerinin izlediğini dile getiren Esen, Türkiye’deki ayakkabı sektörünün ise düşük katma değerli ürünleri dışarı satarken, yüksek katma değerli ürünleri ise ithal ettiğini söyledi. İthal birim fiyatı 17 dolar iken, ihraç birim fiyatının 5 dolar olduğunu aktaran Esen, Türkiye’nin rekabette üstünlük sağlaması için öncelikle katma değeri yüksek ürün ihracatını artırması gerektiğini vurguladı.
İTO Yönetim Kurulu Başkan Vekili Akın Kazançoğlu da, Türkiye’nin dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına girmesi ve 500 milyar dolarlık ihracat hedefi için her türlü desteği vermeye hazır olduklarını kayderek, “Biz üzerimize düşeni yapıyoruz ama devletimizin vereceği teşvikler de çok önemli” dedi.
FİRMALARA ÖNERİLER
Ayakkabı sektöründe yeni bir stratejiye ihtiyaç var.
Düşük fiyat, düşük kalite segmentinde alt gelir grubunda Çin gibi Asya ülkeleriyle rekabet edebilmesi zor.
Deri, su geçirmez, yüksek segment ayakkabı üretimine yönelinmeli.
Portekiz örneği incelenebilir. Sektörde vasıflı iş gücü talebini artıracaktır.
İtalya ve Fransa’daki tasarım okullarının oluşturduğu işbirliği modelleri izlenebilir.
KOBİ ağırlıklı sektörde marka yaratma, ürün geliştirme konularında çeşitli birlik modelleri geliştirilebilir.
Reklam ve piyasaya girişte bu model etkin kullanılabilir.