Güncelleme Tarihi:
EGE Doğaltaş Platformu Başkanı Faruk Çalapkulu, sektör ve gelişimiyle ilgili değerlendirmelerde bulundu, 4 bin yıldır ülkenin taşını, altın ve dövize çeviren hünerli ustaların emeklerinin mimari tasarımla hrmanlaması gerektiğini vurguladı.
Anadolu insanının ekmeğini taştan çıkardığını, ancak uluslararası platformlarda bu birikimin yeterince tanıtılamadığını belirten Çalapkulu, bu konuda özellikle müteahhitlere ve mimarlara büyük görev düştüğünü kaydetti. Çalapkulu, taş çıkarma ve işleme kültürüyle teknik olanaklar açısından eksik olmadığını, ancak mimari tasarım ve yapılarda kullanma konusunda “iyi terziler” gerektiğini dile getirdi. Çalapkulu, mimarlık fakültelerinde özel doğaltaş dersi verilmesi gerektiğinin altını çizdi.
Çalapkulu, dünyada bir çok projede Türk doğaltaşının ve işçisinin emeğinin kullanılmasına karşın, yabancı mimarlık ofislerinin tasarladığına dikkat çekti, şöyle konuştu:
“Örneğin Kabe’de Safa ile Merve arası Say’ın mermerleri döşenirken orayı ziyaret etmiştik. 450 metrelik gidiş-dönüş yolunun iki tarafında Elazığ Vişne mermeri, ortada ise İtalyan Beyaz Carrara mermeri tasarlanmıştı. Bu projenin montajını da Türk mermer ustaları yapıyordu. Ancak projeyi yabancı mimarlar gerçekleştirmişti. Mekke gibi diğer büyük projelerin büyük bir bölümünü Amerika’daki mimarlık büroları yapıyor. Bunun değiştirilmesi gerekli. Bizce Türk doğaltaşına layık olduğu değeri mimari tasarımlar verecektir. Unutulmamalıdır ki dünyadaki binlerce eser gibi dünya harikası Tac Mahal’de Türk mimarlarının şaheseridir.”
Ne zaman markalaştıracağız
Türkiye’de sektörün bilinçli hedefler koyması ve sınırlı mermer rezervlerini “kıskanç ve akılcı” pazarlaması gerektiğini vurgulayan Çalapkulu, “Sonsuz servetimiz yok. Bunu herkes bilmeli. Böyle bir şey söylendiğinde, yabancılar yanlış bakıyor, ‘vur tepesine al malını’ diye hareket ediyor. Denizli traverten rezervimiz azaldı. Bunu iyi kullanmamız gerekiyor. Bittiği gün mü Denizli travertenini markalaştıracağız? Bitmeden harekete geçerek markayı oluşturmalıyız” diye konuştu.
İçimizdeki Çinlileri anons
Pazarlama konusundaki eksikliklere de dikkat çeken Çalapkulu, şunları söyledi:
“Sektör doğaltaş satıyor, ama doğru satıyor mu? Dünyadaki fiyat hareketlerini incelemeliyiz. İçimizdeki Çinlileri anons ediyoruz. ‘Bu arkadaşımız pazarı bozuyor’ diye. Bir arkadaşımız tonunu bin dolara satıyor. Biri de 50 dolara. Burada bir yanlışlık var. Maliyet hesaplarını gerçekleştirmesini doğru anlatmamız gerekiyor. Burada da ciddi bir eğitim sorunu var.”